Jag ska köpa en ny borrmaskin som ska användas där inte den vanliga orkar med nått mer t.ex. borra för elrör och dosor och avloppsrör och andra större hål. Jag har tittat på en blå Bosh GSB 18-2 RE som är på 750W som verkar funka till borrningen. Kommer den maskinen ochså att orka blanda kakel o klinkers fix eller krävs den en starkare maskin för det? Eller hänger det bara på vridmomentet om maskinen håller eller ej.

Vilken maskin rekomenderas för övrig till mig?

(Jag har haft några ÖB maskiner nu och nästa jag köper vill jag att ska hålla resten av mitt hobbyliv + ett husbygge.)
 
Jag har en Falke. Vilket säkert anses och säkert är ett skit märke men med 5års garanti som jag inte använt än.
Det har blandas en massa massa bruk, fog och fix med denna utan att den ens börjar lukta. Men visst de är nog sånt här arbete som frestar på
 
Jag köpte en kinaborr på Silvan för 200spänn just för att blanda fogbruk och flytspackel till golvet. Den klarade flytspackel till 24 kvm golv och fogmassa till kakel utan att ge upp. Och hade den gett upp så hade jag krävt en ny på garantin.
 
JohanG sa något klokt om detta med att blanda fix etc - Det hänger på blandarstaven!

Det är väldigt sant. Med rätt vald blandarstav är påfrestningen på maskinen inte mycket att bråka om. Jag var lite orolig för min egen maskin när jag skulle blanda putsbruk men använde då en blandarstav som lyfter bruket snarare än vispar runt det. Det fungerade väldigt bra och belastningen på maskinen upplevde jag som betydligt mindre än när jag kört fix men en ordentligt mycket mindre blandarstav av annan sort.
 
Ett sätt att spara chucken är att ha ett litet handtag på staven i form av ett rör

20070416188hw1.th.jpg
 
Ok, en billig dedikerad blandar maskin och så en dyrare borrmaskin.

Räcker 750w till dom lite större hålen i reglarna eller måste man ha nått ännu större (dyrare)?
 
MathiasS skrev:
JohanG sa något klokt om detta med att blanda fix etc - Det hänger på blandarstaven!

Det är väldigt sant. Med rätt vald blandarstav är påfrestningen på maskinen inte mycket att bråka om. Jag var lite orolig för min egen maskin när jag skulle blanda putsbruk men använde då en blandarstav som lyfter bruket snarare än vispar runt det. Det fungerade väldigt bra och belastningen på maskinen upplevde jag som betydligt mindre än när jag kört fix men en ordentligt mycket mindre blandarstav av annan sort.
Hur vet man när man hittat en dylik? nått speciellt kännetecken kanske?
 
jakim skrev:
Hur vet man när man hittat en dylik? nått speciellt kännetecken kanske?
Den på bilden ovan är en sådan som lyfter mer än vispar runt. En sådan vill man ha. Jula har billiga.
 
jakim skrev:
Ok, en billig dedikerad blandar maskin och så en dyrare borrmaskin.

Räcker 750w till dom lite större hålen i reglarna eller måste man ha nått ännu större (dyrare)?
Här finns en äldre tråd om momentstarka borrmaskiner. Det är inte effekten i watt som avgör om du klarar större hål, utan tillgängligt vridmoment.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19438-momentstark-borrmaskin.html
 
Ok, tack alla :)
 
Digo skrev:
Vilken av dessa omrörare skall man använda för att blanda bruk, bägge eller kanske ingen av dem?

[länk]
Jag har faktiskt en av varje. Den röda är nog egentligen mer tänkt för färg än bruk även om jag blandat en hel del fix och fog med en sådan. Näg jag blandade putsbruk nyligen så använde jag en som liknade den som inte är röd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.