4 974 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Pris på kärra? Är detta rätt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
köpte mitt för 8000kr
tillverkat av trailer gruppen AB i nov 2002
det är ett 750kg släp (skattebefriat och det tyngsta släpet som är lagligt bakom en fullstor jänkebil,har 3 st jänk så det var ett av mina krav...)
med 1200kg axlar ,helgalvat med plåtskärmar ,bromsat,tipp,en tidigare ägare,bra skick ,kollade och ett nytt i dag kostade närmare 18.000
Kollade runt på andra billigare släp men dom verkade klena och dålig kvalitee,dåliga svetsar mm.
köde 2 pallar matjord i helgen 84 st 50 liters säckar på ett lass och det gick fin fint ,visseligen lite övervikt... men det var bara 5 kilometer fr plantagen och hem...
så jag tycket du gjorde en bra affär...
tillverkat av trailer gruppen AB i nov 2002
det är ett 750kg släp (skattebefriat och det tyngsta släpet som är lagligt bakom en fullstor jänkebil,har 3 st jänk så det var ett av mina krav...)
med 1200kg axlar ,helgalvat med plåtskärmar ,bromsat,tipp,en tidigare ägare,bra skick ,kollade och ett nytt i dag kostade närmare 18.000
Kollade runt på andra billigare släp men dom verkade klena och dålig kvalitee,dåliga svetsar mm.
köde 2 pallar matjord i helgen 84 st 50 liters säckar på ett lass och det gick fin fint ,visseligen lite övervikt... men det var bara 5 kilometer fr plantagen och hem...
så jag tycket du gjorde en bra affär...
Det e ganska korkat att överlasta alla släp. Det spelar knappast någon roll om det e bromsat eller inte det e kört änndå. Det finns mycket som e dumt men man gör det ändå. Säger som ktm525, "det e skiten bakom ratten som ställer till det".Swetrot skrev:Då får vi verkligen hoppas att det inte är ett treårigt barn eller något anat omtåligt du behöver tvärnita för någon gång.
Allvarligt talat, det är ganska korkat att överlasta ett obromsat släp. Mardrömmarna efter att ha sett hjärnsubstansen på ett barn rinna iväg efter vägen försvinner aldrig. Skuldkänslorna försvinner inte heller.
Ja,vårat obromsade Brenderup,s släp får lasta 290kg men tycker det har funkat bra,kör mest lättare grejer.Släpet är lätt att flytta för hand och det är skönt att slippa hålla på med bromsarna.Vi gav 8,500:- för detta med 40cm höga lämmar.esox71 skrev:Exakt. Själv kör jag som sagt väldigt sällan med full last utan det blir mest lite virke och nån runda till soptippen då och då.
När det gäller högsta vikt för obromsade släp så har jag faktiskt inte sett något som är tyngre än 750 kg så det kanske är en övre gräns. Kan nog vara vettigt...
Anders, när det gäller handbromsen så håller jag med. Den saknar jag ibland. Kan vara lite trixigt att få kärran att stå som jag vill men det brukar jag lösa genom att låsa stödhjulet och lägga en kloss under ett hjul.
Men det gäller att hålla avstånd/hastighet när man kör tyngre grejer för det "skjuter på" bra.
Men som det skrivits tidigare är det korkat att överlasta alla släp,även bromsade och även andra fordon ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Ktm525 har ju en poäng där med att "det é skiten bakom ratten som ställer till det".Det finns alltid personer som inte bryr sej om trafiksäkerhet.
Att få fatt i ett begagnat släp är ju stört på omöjligt... Dom säljs ju meddetsamma!
Sökte runt på nätet lite om att importera från tyskland, hittade inget men till min stora förvåning så tipsade en del om att köpa släp i Norge, vilket ska vara mkt lägre priser än här hemma.
Sökte runt på nätet lite om att importera från tyskland, hittade inget men till min stora förvåning så tipsade en del om att köpa släp i Norge, vilket ska vara mkt lägre priser än här hemma.
Jag letar efter begagnat släp jag också, och det är dyrt eftersom de är så eftertraktade. Det som ligger närmast tillhands för mig just nu är att köpa ett obromsat EU-släp som ofta säljs på byggvaruhusen till ett pris som inte ligger långt ifrån vad människor begär för större 10-15 år gamla begagnade släp i varierande skick.
I rimlighetens namn kommer priserna på släpvagnar att sjunka med tiden, eftersom det är rätt stora mängder nya släpvagnar som säljs idag.
I rimlighetens namn kommer priserna på släpvagnar att sjunka med tiden, eftersom det är rätt stora mängder nya släpvagnar som säljs idag.
En liten undersökning om hur många som har eller inte har besiktigat sitt släp:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/64788-besiktigat-eller-obesiktigat-slaep.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/64788-besiktigat-eller-obesiktigat-slaep.html
Jo har också märkt det. Vore ju fint med ett inlägg från ansvarig moderator i stil med "håll er ontopic" eller vad det nu var som gjorde att en hel del väsentligt rensades bort, bl.a. mitt inlägg om faran att köra med ett släp som bara har bromsar på en sida. Visst, det var ju offtopic om man ska hårdra det eftersom tråden handlar om priset på P-plats släp... Dock faller det under "bra att veta när du letar släp" och "bromsat vs. obromsat"-debatten.Pysslarn skrev:
