Status
Inte öppen för fler kommentarer.
köpte mitt för 8000kr

tillverkat av trailer gruppen AB i nov 2002

det är ett 750kg släp (skattebefriat och det tyngsta släpet som är lagligt bakom en fullstor jänkebil,har 3 st jänk så det var ett av mina krav...)

med 1200kg axlar ,helgalvat med plåtskärmar ,bromsat,tipp,en tidigare ägare,bra skick ,kollade och ett nytt i dag kostade närmare 18.000

Kollade runt på andra billigare släp men dom verkade klena och dålig kvalitee,dåliga svetsar mm.

köde 2 pallar matjord i helgen 84 st 50 liters säckar på ett lass och det gick fin fint ,visseligen lite övervikt... men det var bara 5 kilometer fr plantagen och hem...

så jag tycket du gjorde en bra affär...

Kör obromsat....gillar fart och bromsen skall vara fartens värsta fiende:)
Sedan spelar det ingen roll ur säkerhetsynpunkt om det är brom eller ej, för det är skiten bakom ratten som ställer till det.
/Ayrton Senna:)

W
Swetrot skrev:
Då får vi verkligen hoppas att det inte är ett treårigt barn eller något anat omtåligt du behöver tvärnita för någon gång.

Allvarligt talat, det är ganska korkat att överlasta ett obromsat släp. Mardrömmarna efter att ha sett hjärnsubstansen på ett barn rinna iväg efter vägen försvinner aldrig. Skuldkänslorna försvinner inte heller.
Det e ganska korkat att överlasta alla släp. Det spelar knappast någon roll om det e bromsat eller inte det e kört änndå. Det finns mycket som e dumt men man gör det ändå. Säger som ktm525, "det e skiten bakom ratten som ställer till det".

ktm525 skrev:
Sedan spelar det ingen roll ur säkerhetsynpunkt om det är brom eller ej, för det är skiten bakom ratten som ställer till det.
/Ayrton Senna:)
Men när skiten bakom ratten har ställt till det är det väl bra ur säkerhetssynpunkt att det finns broms på släpet?

galento
esox71 skrev:
Exakt. Själv kör jag som sagt väldigt sällan med full last utan det blir mest lite virke och nån runda till soptippen då och då.

När det gäller högsta vikt för obromsade släp så har jag faktiskt inte sett något som är tyngre än 750 kg så det kanske är en övre gräns. Kan nog vara vettigt...

Anders, när det gäller handbromsen så håller jag med. Den saknar jag ibland. Kan vara lite trixigt att få kärran att stå som jag vill men det brukar jag lösa genom att låsa stödhjulet och lägga en kloss under ett hjul.
Ja,vårat obromsade Brenderup,s släp får lasta 290kg men tycker det har funkat bra,kör mest lättare grejer.Släpet är lätt att flytta för hand och det är skönt att slippa hålla på med bromsarna.Vi gav 8,500:- för detta med 40cm höga lämmar.

Men det gäller att hålla avstånd/hastighet när man kör tyngre grejer för det "skjuter på" bra.

Men som det skrivits tidigare är det korkat att överlasta alla släp,även bromsade och även andra fordon ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Ktm525 har ju en poäng där med att "det é skiten bakom ratten som ställer till det".Det finns alltid personer som inte bryr sej om trafiksäkerhet.

att rekommendera vid släpköp är att köpa ett långt ett ifall man ska köra virke, annars är det lätt att få bakåtvikt och vobbla åt skogen....

Att få fatt i ett begagnat släp är ju stört på omöjligt... Dom säljs ju meddetsamma!
Sökte runt på nätet lite om att importera från tyskland, hittade inget men till min stora förvåning så tipsade en del om att köpa släp i Norge, vilket ska vara mkt lägre priser än här hemma.

Jag letar efter begagnat släp jag också, och det är dyrt eftersom de är så eftertraktade. Det som ligger närmast tillhands för mig just nu är att köpa ett obromsat EU-släp som ofta säljs på byggvaruhusen till ett pris som inte ligger långt ifrån vad människor begär för större 10-15 år gamla begagnade släp i varierande skick.

I rimlighetens namn kommer priserna på släpvagnar att sjunka med tiden, eftersom det är rätt stora mängder nya släpvagnar som säljs idag.

Är det fler än jag som märkt att hälften av den tidigare debatten försvunnit från den här tråden? Undrar vad som händer nu, blir man avstängd eller???

Vi hörs - eller kanske inte...
Ronnie

Tja vad som hänt är väl att Marlene varit in och rensat lite av det som iaf jag ansåg vara lite väl off topic (se under forumregler)

//Unigas

Pysslarn skrev:
Är det fler än jag som märkt att hälften av den tidigare debatten försvunnit från den här tråden?
Jo har också märkt det. Vore ju fint med ett inlägg från ansvarig moderator i stil med "håll er ontopic" eller vad det nu var som gjorde att en hel del väsentligt rensades bort, bl.a. mitt inlägg om faran att köra med ett släp som bara har bromsar på en sida. Visst, det var ju offtopic om man ska hårdra det eftersom tråden handlar om priset på P-plats släp... Dock faller det under "bra att veta när du letar släp" och "bromsat vs. obromsat"-debatten.

ja en komentar brukar det ju vara om avvikelse från ursprungsfrågan....
men i många trådar så blir det lätt ämnesavvikelser....

Hemmakatten
Uppmaningar och tips o tricks för, enligt svensk lag, ej tillåten verksamhet/agerande är ej tillåten enligt forumreglerna. Anser att P-plats fått svar på sin fråga och stänger tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.