Verktyg & Maskiner
TomasB2: Hej igen då är såg beställd. Det blev en Makita LS1013L med linjelaser och det stället som blev billigast för mig var Verktygsladan. - Verktygsladan i Karlsborg Gav 8000 för sågen men köpte även en Dewaltbänk DE7023 som jag fick till ett kanonpris. Så nu kan man kasta ut den gammla slitna Noname geringsågen, återkommer med resumé av såg och sågbord när jag fått hem det. Mvh
P-plats: Bilens försäkring täcker skador på andra fordom m.m. vid olycka. Släpets försäkring täcker stöld och skador man själv åstakommer på släpet. Hemförsäkringen täcker stöld av saker på släpet...
somelvis: Det är inget fel på kraften i den maskinen. Den är stark så det räcker ock blir över för att borra med. Funkar fint till att ta ner kakel med och lättare bilning i betong. Nackdelen med den är att den är tung, vibrerar nåt hiskeligt och har en on/off knapp utan möjlighet att smyga igång den. Den går alltså på fullt spätt eller noll. Men för pengarna är den helt grym och de
Marta: Självklart fanns den som reservdel. Gav mig in i bosch reservdelskatalog och hittade en gummiremsa. Tackar för tipset.
hellbeach: Tänkte bara göra ett inlägg appropå prutning på Festo. Jag köpte en OF 1400EBQ-Plus förra veckan och riktpriset på den är enl Festools hemsida 4385:- plus moms, jag betalade 4500:- inkl moms (vilket motsvarar 18 % rabatt) plus att jag fick med ett valfritt Cobolt frässtål (8 mm skaft).
phl: Jag har en Drummel ingångs-modell. Jag måste säga att den är rätt klen, jag hade hellre haft en med lite högre effekt, eller ännu hellre en med elektronisk varvtalsreglering. Testa Ferm:en, den är ju i princip gratis!
Johan Gunverth: [citat] Det kan ju också vara vettigt att kombinera med ett omvänt sågblad som avverkar FRÅN pendeln, dvs bort från maskinen.
snickarboden: Angående att fila kedjan utan mallar, de krånglar faktiskt till det mer än underlättar, så gäller följande... * Spänn kedjan tillräckligt, ofta missar man detta men en grundregel är att då man tar i kedjan på svärdets ovansida så skall halva skärlänken synas då sågen börjar lyfta, handtagets ände skall ligga kvar på marken. Detta gäller OAVSETT svärdslängd och jo det går
Pasta: [citat] Kan rekommendera Bosch GMF 1400 CE Professional som effektmässigt ligger mellan 900 och 2000 men väger klart närmare 900:an Dessutom har den förutom en fot för insticksfräsning även en fast fot med fininställning för kopier- kantfräsning. Kanonfräs är väldigt nöjd. Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Multifunktionsfräs GMF 1400 CE /Patrik
Daniel_N: [citat] Det är jag som har uttryckt mig klantigt. Det finns inte en dag i veckan jag rekommenderar att köpa en festool bara för GDS-jobb (iallfall sålänge man inte tar hänsyn till arbetsglädjen med proffsverktyg). Det enda jag ville diskutera kring i denna tråd var Nm, inget annat. Vilket prisklass på verktyg jag rekommenderar kan läsas i denna tråd:
Marta: [citat] Axminster skickar med DHL. För min multimaster och lite andra prylar blev frakten £20. En paketvikt på 5kg. Jag tycker det är rätt billigt faktiskt.
somelvis: [citat] Ahlsells säljer INTE till privatpersoner. Det står skyltar i entredörren om detta och om du frågar i kassan så säger de nej. Det finns två stora anledningar till detta, 1: slippa konsumentköplagen. 2: Ahlsells ordinare kunder blir upprörda över att grossister saäljer direkt till privatpersoner. Besök en Ahlsells butik så ser du skyltarna klart och tydligt. Mvh
MathiasS: Skärholmens Bil & Traktor fick idag leverera den nya maskinen (Stiga 50 S Rental). Tummen upp för Kristin som inte bara kan allt om trädgårdsmaskiner utan också kan sälja. Som parentes kan väl nämnas att dom garvade lite åt att jag lyckats sälja den 15åriga gräsklipparen för 1600sek.....;)
nattugglan11: Taack för alla svar, ska titta efter nu o sen om jag finner något.
SaabAero: [citat] Claes Olsson säljer också reservdelar till sina lågprissågar. Kikar man på nätet så finns t.om art nr på delarna. Om man studerar den 1800W såg som Rusta, Jula och Claes Ohlsson säljer så är dom väldigt lika - troligtvis samma tillverkare. Misstänker att även Serva sågen är ganska lik dessa och då förefaller 2200kr vara rena ockerpriset. Har tidigare köpt billiga
Daniel_N: Nu har jag testat att svetsa borren. Tyvärr visade det sig att det var lite väl mycket jobb att få borren att bli helt raka, trots fixtur (vilken inte passade till mer än 1-2 borr, sen fick jag bygga en ny i annan storlek). Dock kändes som att de borren jag svetsade blev riktigt bra. Hur de håller när man använder dem får jag återkomma till. Jag svetsade 2 spett också vilket var mycket
Snaskpelle: Mafell har jag också missat, gillar skenskarvningen. Har sett deras eller liknande "stick-motorsåg" i något amerikansk sammanhang. MAFELL Online-Catalogue Smart lösning för "batch" kapning av väggreglar och annat i trave.
Martin_Blomberg: Fick bläddra en hel del på den sajten innan jag hittade filmen som visar vad det går ut på: http://www.clayhills.com/letters/sanderdome/movies/NEBSRA.mov
ppalm: Haha så pyttignuttig såg en sådan kedjegrävare på TV som gjorde ett tre meter brett och 10 meter djupt dike. //Palm
Masses: Hej! När jag gick igenom mina digra hög av Gör Det Själv tidningar hittade jag en tävling där man kunde vinna en Snickerikurs på xxxx-ngt-skolan i Sjöbo. Denna var tydligen "sponsrad" av Festool. Skolan verkar inte finnas längre, men min undran är om det finns likande skolor där man kan ta kurser i typ fräsning o dyl?! Ha re´
hellbeach: Hej allihopa Jag har för tillfället ett wolfcraft fräsbord (kommer inte ihåg modellnummret) och en Bosch POF1300 monterad i den. Jag tänkte nu investera i en lite kralligare fräs som klarar 12 mm frässtål och har en liten fundering: På Bosch POF1300 så ställer man in fräsdjupet grovt, och kan sen finjustera det genom att vrida på en ratt, man behöver inte ta bort fräsen eller
maskin_johan: jag har varit på sernbrands auktioner i ca 5 år och bara fyndat en gång... förra auktionen gick festool ps 300 nya i systainer för 2000-2500 / st + moms + slagavgift...inte så billigt... eller bosch 10.4v ( tror det är 10,4) vinkel och rakdragare med ett batt för runt 1000 + moms och slagavgift... då är den stora auktionen i äntran bättre : Exekutiva Auktioner
Pysslarn: I senaste numret av "Gör det själv" hade de testat en Woodstar bordssåg och ansåg att den var mycket prisvärd. Tydligen är det Sheppach som tillverkar och det ger väl ett visst förtroende för produkten. pris ca 3 500 kr om jag inte missminner mig. MVH Ronnie
rikard55: Skall klyva ved. Hittade felet idag. Pumphuset är sprucket. Skall prova att svetsa med tig (aluminium) Någon som känner igen ventilerna på bilden?
hahel: BM - Inom EU ingen moms och tull :) Kan meddela att prylarna dök upp precis enligt plan (5-arbetsdagar), var tvungen att köpa en 300W 220-110V adapter (Finns från ca 260:-), men det var en förutsedd utgift. /Håkan