5 121 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
B & D. köper Festool!
Självklart inte, men å andra sidan så har inte dewalt en tydlig uppdelning mellan proffs och gör-det-själv prylar som bosch har. Alla dewalts prylar ser ungefär likadana ut oavsett om det är proffs eller GDS maskiner. Bosch gör en tydlig markering - blå bosch - proffsmaskiner, säljs inte på Rusta etc, men det gör vår gröna GDS serie. Detta har inte dewalt gjort.teed skrev:
Det håller jag med dig om till 100% jag tycker det är synd och ganska korkat att man har sina "proffs" maskiner på rusta. Men jag tor inte att DeWalt sverige valt Rusta som återförsäjare, jag har inte några belleg för detta bara vad jag tror.Daniel_N skrev:Självklart inte, men å andra sidan så har inte dewalt en tydlig uppdelning mellan proffs och gör-det-själv prylar som bosch har. Alla dewalts prylar ser ungefär likadana ut oavsett om det är proffs eller GDS maskiner. Bosch gör en tydlig markering - blå bosch - proffsmaskiner, säljs inte på Rusta etc, men det gör vår gröna GDS serie. Detta har inte dewalt gjort.
//Tobbe
Tror också så.. det är ju inte så att dom har hela dewalts sortiment direkt.. förmodligen något restparti som dom kommit över nånstans.teed skrev:
Det händer ju nästan alla fabrikat nuförtiden.
teed skrev:
Bör väl ligga i DeWALTS intresse att dessa maskiner inte hamnar hos Rusta och liknade slutkundsbutiker både nationellt och internationellt. DeWALT Sverige kanske inte godkännt det men nån måste ju agit beslutet i koncernen och då börjat förstöra ett starkt varunamn (eller kasnke påskyndat).
Det behöver ju faktiskt inte vara så att någon på Dewalt har fattat ett beslut om sälja deras maskiner på Rusta. Om Rusta har köpt upp ett parti maskiner som kommit ut på den europeiska marknaden (läs ESS-området) på ett tillbörligt sätt finns det faktiskt inget Dewalt kan göra åt saken, ty så funkar varumärkeslagstiftningen. Rusta kan helt enkelt köpt upp något konkursbo i Polen eller dylikt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
...eller via partihandel/spotmarknad.staplare skrev:Det behöver ju faktiskt inte vara så att någon på Dewalt har fattat ett beslut om sälja deras maskiner på Rusta. Om Rusta har köpt upp ett parti maskiner som kommit ut på den europeiska marknaden (läs ESS-området) på ett tillbörligt sätt finns det faktiskt inget Dewalt kan göra åt saken, ty så funkar varumärkeslagstiftningen. Rusta kan helt enkelt köpt upp något konkursbo i Polen eller dylikt.
Helt riktigt men lagstiftining i all ära så kan stora företag göra påtryckningar och förhindra saker vi inte ens vill veta om...
Finns dock en möjlighet men jag tror att om så vore fallet skulle DeWALT göra något åt saken..
Finns dock en möjlighet men jag tror att om så vore fallet skulle DeWALT göra något åt saken..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Jag har själv erfarenhet som ÅF av datorer och elektronik, att allt inte riktigt är vad många tror det är. Jag köper mina privata prylar genom "rätt" kanaler.
http://www.byggahus.se/forum/koek/10744-1-ars-garanti-vael-kort.html#post56621
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19914-bosch-gcm-10-sd.html#post350574
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19857-gersag-igen-bla-bosch.html#post101235
http://www.byggahus.se/forum/koek/10744-1-ars-garanti-vael-kort.html#post56621
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19914-bosch-gcm-10-sd.html#post350574
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19857-gersag-igen-bla-bosch.html#post101235
Lägger mig i...
Köpte en DeWalt 12-Volts skruvdragare på en bygghandel 2004 som skulle vara en lite bättre variant sa man, har för mig att jag pröjsade 2200:- efter en skaplig rabbatt. Skulle tro att den då kostade nånstans kring 2700:-
Förra sommaren, slutade ena batteriet att fungera (efter ca knappt två år och relativt lite använd). Efter mycket hjälp från säljaren på byggvaruhuset, gick Dewalt med på att byta acken, men det var egentligen inte så lång garanti på den.
Men man medgav att man levererat dåliga batterier under en tid.
Nu har det andra batteriet också lagt av :/
Det underliga är att jag har en Elu av samma sort (batterierna passar att byta emellan) som är ca 15år !! Den är lika lite/mycket använd (privat bruk) - båda batterierna som följde med den funkar fortfarande klockrent!
Elun känns också mindre skramlig efter så lång tid än vad DeWalten gör efter 3år!
Så det är inte säkert att man får bra kvalite bara därför man köper en "proffs"-DeWalt. Mitt förtroende för DeWalt har sjunkit avsevärt!
/L-O
Köpte en DeWalt 12-Volts skruvdragare på en bygghandel 2004 som skulle vara en lite bättre variant sa man, har för mig att jag pröjsade 2200:- efter en skaplig rabbatt. Skulle tro att den då kostade nånstans kring 2700:-
Förra sommaren, slutade ena batteriet att fungera (efter ca knappt två år och relativt lite använd). Efter mycket hjälp från säljaren på byggvaruhuset, gick Dewalt med på att byta acken, men det var egentligen inte så lång garanti på den.
Men man medgav att man levererat dåliga batterier under en tid.
Nu har det andra batteriet också lagt av :/
Det underliga är att jag har en Elu av samma sort (batterierna passar att byta emellan) som är ca 15år !! Den är lika lite/mycket använd (privat bruk) - båda batterierna som följde med den funkar fortfarande klockrent!
Elun känns också mindre skramlig efter så lång tid än vad DeWalten gör efter 3år!
Så det är inte säkert att man får bra kvalite bara därför man köper en "proffs"-DeWalt. Mitt förtroende för DeWalt har sjunkit avsevärt!
/L-O
Nu förstår jag inte riktigt. Vad exakt är det man förstör genom att Rusta säljer verktyg från DeWalts "proffsserie"? Eller att dessa maskiner hamnar i butiker där vanliga dödliga kan handla och kanske rent utav till mer rimliga priser? Eller blir en bra produkt dålig så fort den säljs av Rusta eller liknande slutkundsaffär?
Sent svar men bättre sent än aldrig väl? *S*
Nåja 62'an, DW har inte samma konstruktion som Elu, det är lite därför som jag håller fast vid mina gamla Elu, enligt ord från servicefolk och även säljare så är det ungefär att lager, motorer mm inte är i samma klass på DW som på Elu.
Utseendet är dock självklart det samma förutom färgbytet.
/Kent
Nåja 62'an, DW har inte samma konstruktion som Elu, det är lite därför som jag håller fast vid mina gamla Elu, enligt ord från servicefolk och även säljare så är det ungefär att lager, motorer mm inte är i samma klass på DW som på Elu.
Utseendet är dock självklart det samma förutom färgbytet.
/Kent
Klicka här för att svara
