19 891 läst ·
19 svar
20k läst
19 svar
köpa en bordscirkelsåg?
Den blå Bosch GTS 10 är en fantastisk maskin.
Parallellanhållet är extremt bra tycker jag.
Dock så är spåret för medbringaran när man ska gersåga kass.
Det är glapp på ca 1mm. vilket inte blir så bra när man ska gera med precision.
Parallellanhållet är extremt bra tycker jag.
Dock så är spåret för medbringaran när man ska gersåga kass.
Det är glapp på ca 1mm. vilket inte blir så bra när man ska gera med precision.
Jo det går men då blir det inte rakt eftersom vinkeln mot klingan ändras 
Nej jag förstod nog dig.
Spåret löper parallellt med klingan, helt riktigt.
Och ja, det blir rakt, det har du rätt i om jag håller allt " i spänn"
men om jag inte gör det så spelar mothållet på ca 1mm och skapar ett icke rakt
snitt, kass konstruktion
Spåret löper parallellt med klingan, helt riktigt.
Och ja, det blir rakt, det har du rätt i om jag håller allt " i spänn"
men om jag inte gör det så spelar mothållet på ca 1mm och skapar ett icke rakt
snitt, kass konstruktion
Jag håller faktiskt inte alls med.Cheesus skrev:Vad du än gör så köp inte en Herkules från Bauhaus.....hur dum i huvudet är jag som köpte en sån? Bara namnet borde ju fått mig att springa flera km därifrån...
Ylar något förskräckligt och sågsnittet ser ut som hej kom och hjälp mig.
Dessutom är motorn så klen så på en vanlig ytterpanel eller liknande får man stanna upp efter ca 15 centimeters klyvning för att låta sågen hämta andan med följd att det gärna blir lite snett o vindt just där.
Anhållet är ett skämt och för att få det att hålla någorlunda använder jag en tving.
Någon som känner sig manad att ta över eländet?
Som jag sagt tidigare. Hädanefter blir det bara proffs eller semiproffsmaskiner oavsett vad det gäller för maskin, sen får Bauhaus o frugan säga vad de vill om den saken.
Jag började med den mindre sågen och använde den mest för klyvning av reglar och fasadplank - inga problem med det men anhållet och borde var för klent/litet. Sålde den sågen och skaffade nästa storlek på någon rea - den har jag fortfarande och den funkar bra. Gör ungefär samma sak som tidigare + lite fönstersmygsnickerier etc. Snitten blir bra, anhållet funkar bra, motorn är stark och kroknar inte osv. Jag tycker det är mycket såg för pengarna. Självklart går det inte att jämföra med en 4-5 gånger dyrare blå maskin men det är ju ej heller relevant.
Möbelsnickaren göre sig icke besvär, men den som renoverar hus klara sig utmärkt med denna.
Klicka här för att svara