Hej på Er alla.

Jag tänker köpa en bordscirkelsåg. Undrar om nån av er har erfarenhet av den som
Clas Ohlson säljer för 1998kr (sid 194 i årets katalog).
Eller tips på en som inte kostar allt för mycket pengar.


hälsn, Pab
 
Mikael_L
Ska du ha den som byggsåg, eller "snickeri" ?

Om det är byggsåg du är ute efter så tror jag 30-8501 på sid 193 är mer lämpad. Den är robustare.
Tyvärr kostar den 2898:-, men på http://www.drift-underhall.se/ så kan du köpa den för 2500:- och då verkar det som att justerbordet även ingår.
Den på Drift&underhåll är trefas, den på CO är enfas (kolla upp detta, jag är inte helt säker...). Har du tillgång till trefas så tror jag att den sågen är lite starkare.

Den sågen som du funderade på tycker jag ser misstänkt lik ut en Einhell som Bauhaus säljer, pris ???.
Du kan kolla iaf, om du har ett Bauhausvaruhus i närheten. Jämför var alla reglage sitter och hur dom fungerar, försök även att kika in i sågen och se om motorn ser likadan ut. Dessa maskiner är ofta noname-maskiner som sen är brandade av importören, men egentligen samma maskin, och då ska man inte betala mer bara för att den heter powertools istället för einhell (förslag på namn, endast ;) )
 
Mikael_L
Och välkommen till forumet PAB
;)
 
Hej PAB!
Jag har haft en sådan såg från Classe (då kostade den 1695) och den sålde jag ganska omgående. Den är snäppet bättre än de billiga på Bauhaus och Biltema men fortfarande inte kul att arbeta med.
Den vibrerar och låter något förfärligt. Och vibrationer i maskiner är något jag lärt mig fördärvar resultatet, maskinens lager, bulthål och hörseln. Mina maskiner jag nu har är antingen av hög kvalitet eller gamla begagnade tunga pjäser där man kan byta lager och så om något går sönder. Resten slits helt enkelt inte då de är så stabilt byggda/gjutna. Och det är en fröjd att sätta igång en maskin som bara ger ifrån sig ett vinande ljud från verktyget istället för att tjuta av resonans då höljet och bordet fungerar som en stor högtalare. Så om du inte vill lägga några tusen på en såg tycker jag du ska leta begagnat.
Lycka till!
 
En sak att titta noga på när man kollar billiga bordssågar är anhåll, speciellt klyvanhållet. De billiga har ofta dåliga spärrmekanismer som gör att det inte går att fixera riktigt utan att anhållets bakre ände kan tryckas åt sidan av arbetsstycket. Det sänker sågens användbarhet rätt rejält.
 
Tack för dom goda tipsen.

Det är mest till snickeri den ska användas, men jag lägger på lite pengar till en dyrare,stabilare och tystare.

Pab
 
Mikael_L
Bosch PTS 10 är en grön maskin, men jag tycker den verkar intressant.
Justerbordet är en mycket trevlig och fin konstruktion med minimalt med glapp.
Däremot är sidoanhållet endast måttligt bra. (men säkert minst lika bra som sågar i snikprisklassen)

Tyvärr spräcker den din budget, kostar ca 3500-4000 :-
Finns på ByggOle i sthlm och hos drift&underhåll (min tidigare länk) och en del Bauhaus-varuhus om man vill hitta den lite billigare.
 
  • pts10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Skulle också nämnt att jag tycker PTS10an är lite mer en snickerimaskin än en byggmaskin.
Nu hoppas jag ingen hoppar på mig, för att kalla den snickerimaskin kanske vissa tycker är magstarkt.

Men om det nu är sånt du tänkt, har du funderat på någon sorts snickerikombi, där du får både såg, hyvel, fräs osv i en och samma maskin? Lite dyrare, men inte dyrare än vad separata maskiner med samma precision kostar tillsammans.
 
Kollade på Bosch PTS 10 på bauhaus
i barkarby.
Såg inte bra ut med skruven som låser
fast anhållet.
Det verkade som det gnagde av plasten på
skruven.Nått verkade inte rätt i varjefall.
Kan ju tänkas att dom har plockat ihop den
galet i butiken.
Har den blåa boschen på jobbet låsningen
av anhållet är med ett handtag man bara
snäpper ner.


Mvh Putte
 
Och det funkar bättre 8-) .

Mvh Putte
 
Mikael_L
Jo den blåa har ett mycket bättre konstruerat anhåll.
Men visst håller du med om att det glidlagrade bordet i justerdelen på den gröna andas en del kvalitet.
Jag skulle varit _riktigt_ sugen på den gröna om den bara hade samma låsning av anhållet som den blå har... :-?
 
Vad du än gör så köp inte en Herkules från Bauhaus.....hur dum i huvudet är jag som köpte en sån? Bara namnet borde ju fått mig att springa flera km därifrån...

Ylar något förskräckligt och sågsnittet ser ut som hej kom och hjälp mig.

Dessutom är motorn så klen så på en vanlig ytterpanel eller liknande får man stanna upp efter ca 15 centimeters klyvning för att låta sågen hämta andan med följd att det gärna blir lite snett o vindt just där.

Anhållet är ett skämt och för att få det att hålla någorlunda använder jag en tving.

Någon som känner sig manad att ta över eländet?

Som jag sagt tidigare. Hädanefter blir det bara proffs eller semiproffsmaskiner oavsett vad det gäller för maskin, sen får Bauhaus o frugan säga vad de vill om den saken.
 
Cheesus skrev:
Vad du än gör så köp inte en Herkules från Bauhaus.....hur dum i huvudet är jag som köpte en sån? Bara namnet borde ju fått mig att springa flera km därifrån...

Ylar något förskräckligt och sågsnittet ser ut som hej kom och hjälp mig.

Dessutom är motorn så klen så på en vanlig ytterpanel eller liknande får man stanna upp efter ca 15 centimeters klyvning för att låta sågen hämta andan med följd att det gärna blir lite snett o vindt just där.

Anhållet är ett skämt och för att få det att hålla någorlunda använder jag en tving.

Någon som känner sig manad att ta över eländet?

Som jag sagt tidigare. Hädanefter blir det bara proffs eller semiproffsmaskiner oavsett  vad det gäller för maskin, sen får Bauhaus o frugan säga vad de vill om den saken.
Jag hade en sån tidigare. Jag lyckades få farsan att förbarma sig över den, så han tog över eländet. Den dugar faktiskt till att klyva en och annan panelbräda. Inte bättre än en handcirkel, men ändå...

Har numer en Festool CS 70.
 
Hehe, jag är också "välsignad" med en Hercules och min största tröst är att jag åtminstone köpte den när de sålde för halva normalpriset, under tusingen alltså. Försökte använda den till skivor först men det gör jag numera med handcirkel + en sån hemmagjord riktbräda eller vad jag ska kalla det som Matthias visade i en tidigare tråd. Klyver fortfarande reglar o dyl med Hercules men då ritar jag ut snittet (går inte att lita till enbart anhållet) och behövs det precision får man ta till marginal och snygga till med hyvel.

Inte ens en halv bordssåg alltså. Och många av sniksågarna som säljs är exakt samma med annan lackering och märkning.
 
Mikael_L det glidlagrade bordet kan vara
användbart och det verkade gediget.
Den blåa boschen vi har på jobbet funkar
bra men klingan är lite sliten.
Fast jag tycker DeWalten vi hade innan
va bättre.
Hade en vev att ändra anhållet med så
man kunde få en bra precision med det.
Skulle jag köpa ett sågbord blir det ett DeWalt
eller blåa bosch och har kikat på makita bordet.
Och så festo bordet så klar.
Det är mer pengar i ett semi eller proffs bord
men tror man har igen det.
Och är man gör det självare så håller det säkert
livet ut.
Och det finns inget så tråkigt att såga med ett
bord som nån har lyckats misshandla så det drar
snett ooch jävlas.

MvH Putte

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.