1 639 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Makita RP2301FCX 1/2" Router?
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Ser att Axminster har rejäl rea på Makita RP2301FCX.. Den kostar ca 700:- mindre än ordinarie pris. Är det en bra maskin? Vad är era åsikter om denna eller finns det bättre handöverfräsar?
Har beställt en sänksåg till mitt köksprojekt, och funderar på en ny och bättre handöverfräs.
http://www.axminster.co.uk/sessionID/OUB/product-Makita-RP2301FCX-1-2-Router-796942.htm
Har beställt en sänksåg till mitt köksprojekt, och funderar på en ny och bättre handöverfräs.
http://www.axminster.co.uk/sessionID/OUB/product-Makita-RP2301FCX-1-2-Router-796942.htm
Hej!
Jag köpte samma maskin men utan varvtalsregleringen (dumsnålt jag vet...)
Har ingen större erfarenhet av fräsar (har en billig 8mm CO-fräs sedan tidigare)
Makitan är i en helt annan klass ergonomiskt och mekaniskt, anhållet med finjusteringen är på en annan planet och djupjusteringsratten gör det betydligt enklare att ställa in djupet och att använda den monterad i fräsbord. Nackdelen är väl att den är markant mycket större och tyngre jfr med 8mm fräsen.
Nu tror jag många av de andra fräsarna i samma prisklass har liknande egenskaper men Makita brukar inte göra bort sig fullständigt, så om priset och egenskaperna är rätt så ser jag inget som talar emot den.
Om du beställer från England se till att köpa spännhylsor/adapterhylsor till några vanligt förekommande skaftstorlekar här hemma (ex 10mm, 8mm).
/Håkan
Jag köpte samma maskin men utan varvtalsregleringen (dumsnålt jag vet...)
Har ingen större erfarenhet av fräsar (har en billig 8mm CO-fräs sedan tidigare)
Makitan är i en helt annan klass ergonomiskt och mekaniskt, anhållet med finjusteringen är på en annan planet och djupjusteringsratten gör det betydligt enklare att ställa in djupet och att använda den monterad i fräsbord. Nackdelen är väl att den är markant mycket större och tyngre jfr med 8mm fräsen.
Nu tror jag många av de andra fräsarna i samma prisklass har liknande egenskaper men Makita brukar inte göra bort sig fullständigt, så om priset och egenskaperna är rätt så ser jag inget som talar emot den.
Om du beställer från England se till att köpa spännhylsor/adapterhylsor till några vanligt förekommande skaftstorlekar här hemma (ex 10mm, 8mm).
/Håkan
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Fast vänta här nu, 10mm spännhylsa, är du säker på att du inte menar 12mm?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jo, det finns ju 10mm-hylsor, men jag har aldrig sett några stål i den dimensionen till handöverfräs, men det måste ju finnas eftersom det görs hylsor. Nån specialare möjligen. Lite som 3/8"-hylsor (9,52mm), men det har jag faktiskt hittat ett stål på amerikanska Ebay en gång.
antingen Rockler eller Axminster säljer ett (1) stål med 3/8 skaft.Tycket det var underligt det var så få i den dimensionen.Mr Handyman skrev:
--- Mats ---
Solida karbidspiralfräsar finns (borde fungera bra för trä med överhandsfräs om de är slipade med "skarp" eggvinkel) med 10 mm dimension. Smidig dimension som jag gärna skulle ha en hylsa till.
Klicka här för att svara