R
Hej!

Jag köpte samma maskin men utan varvtalsregleringen (dumsnålt jag vet...)
Har ingen större erfarenhet av fräsar (har en billig 8mm CO-fräs sedan tidigare)
Makitan är i en helt annan klass ergonomiskt och mekaniskt, anhållet med finjusteringen är på en annan planet och djupjusteringsratten gör det betydligt enklare att ställa in djupet och att använda den monterad i fräsbord. Nackdelen är väl att den är markant mycket större och tyngre jfr med 8mm fräsen.

Nu tror jag många av de andra fräsarna i samma prisklass har liknande egenskaper men Makita brukar inte göra bort sig fullständigt, så om priset och egenskaperna är rätt så ser jag inget som talar emot den.

Om du beställer från England se till att köpa spännhylsor/adapterhylsor till några vanligt förekommande skaftstorlekar här hemma (ex 10mm, 8mm).

/Håkan

Fast vänta här nu, 10mm spännhylsa, är du säker på att du inte menar 12mm?

Mr Handyman skrev:
Fast vänta här nu, 10mm spännhylsa, är du säker på att du inte menar 12mm?
Helt rätt Mr. Handyman 12mm skall det vara, inget annat.

Jo, det finns ju 10mm-hylsor, men jag har aldrig sett några stål i den dimensionen till handöverfräs, men det måste ju finnas eftersom det görs hylsor. Nån specialare möjligen. Lite som 3/8"-hylsor (9,52mm), men det har jag faktiskt hittat ett stål på amerikanska Ebay en gång.

Mr Handyman skrev:
Jo, det finns ju 10mm-hylsor, men jag har aldrig sett några stål i den dimensionen till handöverfräs, men det måste ju finnas eftersom det görs hylsor. Nån specialare möjligen. Lite som 3/8"-hylsor (9,52mm), men det har jag faktiskt hittat ett stål på amerikanska Ebay en gång.
antingen Rockler eller Axminster säljer ett (1) stål med 3/8 skaft.Tycket det var underligt det var så få i den dimensionen.

--- Mats ---

Solida karbidspiralfräsar finns (borde fungera bra för trä med överhandsfräs om de är slipade med "skarp" eggvinkel) med 10 mm dimension. Smidig dimension som jag gärna skulle ha en hylsa till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.