Hejsan!!
Är på g att investera i en hyvel eller 2 :) Men får bara ångest ju mer jag kollar o funderar. Har egen skog o sågar o det går ju bra, men det ska ju hyvlas också. Jag har tittat på Logosols olika varianter o ph 260 går bort! för dyr för mig, har också tittat på div Gamla jonsered gjutjärn. Jag har kommit så långt att jag insett att om det ska bli riktigt bra så ska man ha en rikt o en plan hyvel!? har också hört att just gamla kvartstonnare är att föredra då dom är väldigt stabil . Jag ska hyvla golv o div bygg o snickar virke. ge mig klarsynthet i denna förnärvarande ångest laddade fråga.

Mvh Peter

Multihyveln från Moretens? Rikt plan och vertikalkutter i en maskin.

/K

Hugg till på en begagnad ph260 när nån dyker upp på Blocket.
Ska du inte hyvla storskaligt "skall" det vara en hyvel som går fort att posta in. Och, tro mig, när du hyvlat ett tag kommer du inte vilja ha nåt mindre än fyra kuttrar.
Om du dock behöver en rikthyvel verkar Kents förslag här ovan vara en trevlig maskin.

En annan sak är att gamla gjutjärnsklumpar må vara trevliga för privatpersoner men de är ett elände att sälja till vettigt pris när man vill bli av med dem.
Lättare mer portabla maskiner som Moretens/Logosols klarar man sig rätt långt med även om t ex en gammal Waco är bättre för möbelsnickaren. Dock lär det virket du säljer ändå behöva riktas så jag hade lämnat det till möbelsnickaren, svårt att ta betalt för med.

/Kent

Hm....jag skulle vända på steken och säga att har du utrymme för en 260 har du inte råd att inte köpa en.

Jag ska nog gå upp på nya 360 som kommit alldeles nyss och hm....vet inte om jag ska sälja 260-n eller köra dubbelt.

Maskinerna är i förhållande till kapacitet alldeles alldeles fruktansvärt felprissatta av Logosol/ Moretens.

Åt rätt håll för den som köper vilket är ovanligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.