Hej jag ska inskaffa en motrosåg som jag kommer ha när jag ska Fixa veden.
någon enstaka träd kanske kommer fällas med den.
jag behöver hälp och råd av vad man ska införskaffa för motorsåg för det .. ?
den här har jag funderat på
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8325&art=1458739&ref_lp=prisjakt

iallafall vill jag ha en motrosåg som klarar av jobbet för att fixa ved och som håller..
tackasam för all hjälp..

Vadkapning är mer ansträngande för motorsågen än vad man kan tro, man kör ju på med fullvarv i princip konstant. Därför är det oftast att rekommendera en lite större såg men tyvärr med nackdelen att den blir tyngre och klumpigare. Den sågen du länkar till tror jag säkert skulle fungera hur bra som helst men det kan löna sig att gå upp i storlek.

När man pratar motorsåg så finns det en viss religion kring fabrikat men jag skulle ändå vilja ge dig rådet att titta på Stihls motorsågar som heter 170, 171, 180 samt 181 (171 och 181 är nog nya för i år så det kanske går att hitta 170 och 180 till ett lägre pris). Dessa sågarna ligger i den lägre prisklassen men fungerar förvånansvärt bra. Har en small kedja som dessutom har låg kastrisk.

Men som sagt, det generella rådet för vedkapning är att gå upp i storlek.

Bara man inte köper för stor. Jag fyndade en i princip oanvänd Jonsered CS2159 för 3500 kr (nypris 7800) förra året. Anledningen till försäljningen var att han hade använt den i någon timma på vedbacken men sen gick över till sin gamla, mindre såg. Jag var i och för sig glad att han förköpte sig. :)

Märke: Se till att köpa det märke som det finns serviceverkstad för i närheten där du bor. Spelar mindre roll om det är Husqvarna, Jonsered eller Stihl. Förr eller senare kommer den att krångla och då är det skönt att ha nära till hjälpen om man inte skruvar själv.

Oavsett såg, glöm inte att dra på dig skyddsbyxor och skyddsstövlar även när du bara ska såga på vedbacken.

Konstigt att ingen frågar hur mycket ved det rör sig om. Är det ved till att värma ett hus, till ett värmekraftverk eller till myseldning i sommarstugan?

C
Ptja, mamma köpte en Parthner på Maxi för en tre år sen kanske, men det är tydligen att svära i kyrkan, verkar det som.

Hursomhelst har den helt problemfritt kapat 40 kubikmeter ved och fällt och kapat upp ett par träd åt oss här hemma, och utöver det även fällt en mindre skog på syrrans tomt där hon flyttade in för några år sen.

jag jobbar på Husqvarna och får då låna produkter och HUSQVARNA 235 är en sån lånesåg vi har. det är en såg som är en alldeles lagom till hemmabruk.
fasst skall du upp och fälla i träd topparna kanske du behöver en tophaldlesåg.men det är ju inte alla som är där och sågar :)
obs kolla avr din närmaste märkes verkstad är och köp efter det vi på husqvarna gör nästan alla sågar på marknade förutom stihl.det gör i tyskland.

Redigerat av moderator:
Har nu beställt en HUSQVARNA 235 hoppas på att den kommer funka bra till ved huggningen som jag ska ha den till och att den kommer hålla.. Har både stihl och husqvarna service ställe här så de kommer vara lätt att få tag i reservdelar om de behövs..

Som sagt det där med märke är som en religion :) Sen är det väl kanske att betrakta som tjänstefel att inte pusha för sin produkt när man är anställd hos en tillverkare. Men det där med lager problem är jag kanske lite tveksam till. Stihl är väl trots allt en av dom större leverantörerna av proffs såg, dock inte i lika stor grad i Sverige som i övriga världen. Duckar i soffan:p snart kommer det...

Nu är det ju redan avgjort, men i dom lägre prisklasserna så är Stihl en vinnare, detta enligt mig, samt den märkesverkstad som jag sällan lämnar in till(som servar både stihl och husqvarna)

Deras 170 samt 180 var otroligt bra sågar med tanke på pris och vikt. Nu har dom bytts ut pga avgaskrav till 171 och 181 och är då 0,6 kilo tyngre och klumpigare.

Sågarna håller för otroliga påfrestningar, men i och med att vevhuset är i plats så är det där det brister i slutändan. Men det är efter mycket misshandel.

Skulle jag rekommendera en såg idag till att såga ved osv så skulle jag säga Stihl MS 192 c-e. Brukar finnas på kampanj för 2990. Såvida man inte hittar nåt restlager av MS 180 då.

Jag skrev lite dumt förut (lite reklam till Husqvarna det va inte med mening) men jag vet att vikten på våra sågar har varit en börda och svårt att få ner pga att i vi slipar våra komponeneter bla vevaxlar och stakar då dom på stihl kör en hårdmatall svarvning så att dom får ner ytan på axlarna och kan sätta lager direkt på axeln istället för att sätta på ett helt lager som vi gör.därför försöker vi endast göra jonsered och husqvarna till dom bättre sågarna partner och neråt klara vi inte hålla så låg budget på sågarna så dom blir "förbra" för dyra för oss att tillverka dom går ju igenom samma precesser som våra lyx sågar.
ta tex McCulloch den sågen har varit väldigt dyr då den får i stortsett samma behandling som Husqvarna/jonsered
stihl kom väll på den änkla starten som man drar upp med snöret och startar med en knapp? en genialisk ide?

J
Grymt nöjd med min Stihl171 som är både smidigt och känns mycket stabil.

MS 260 brukar gå att hitta på kampanj för runt femtusen utan handtagsvärme. Det är en mycket bra såg för pengarna motsvarande husqvarna kastar nog 3500-4000 mer (förmodlingen är det 346 som är motsvarande i styrka och acceleration den är dock bättre vibrationsdämpad)

En lätt såg är att företra när man skall såga ved.
Stihl är störst i världen och de flesta proffsen kör Stihl idag. Men Husqvarna, Jonsered, tanaka mm. ligger nog i samma klass på kvalitet och funktion.
Är lite som någon sa här, att det är som med bilmärken, att en del föredrar den ena framför den andra.
Själv har jag en stihl 260 sedan 5 år tillbaka och är super nöjd med den.
Det viktigaste är ju att ha en vass kejda och ett svärd som är i bra skick. (13" tum på svärdet är tillräckligt för 95% av fallen, och är lätt och smidigt att jobba med).
Många väljder märke efter att ha en återförsäljare i närheten, och det är nog smart, även om man kan fixa mycket själv på sågen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.