Utrustning: Festool sänksåg 55:an, antingen lös eller i Festools orginalbord med deras olika anslag att tillgå.

Behov: Man har en skiva eller bräda, spelar ingen roll vilket, och har ritat ut en linje man vill såga efter. Linjen är icke 90° mot kanterna utan går diagonalt över skivan i någon form. Gradtal okänt men linjen utritad exakt.

Hur gör ni enklast då?

Jag har provat:
1. Köra med Festools justerbord, alltså en sådan påhängsgrej på bordet så att man kan skjuta materialet framåt. Då kan man använda vinkelanhållet och ställa in vinkeln exakt men eftersom man inte vet vinkeln så får man hålla på och måtta, testa och det blir sällan inte exakt ändå.

2. Ta loss sågen och köra med skenan. Problemet med detta är förutom att man måste ta loss sågen att man helst vill såga med skivan upp och ner för att det fina snittet skall hamna på rätt sida. Då är det genast mycket jobbigare att rita ut linjerna eftersom man måste tänka upp-och-ner när man gör det.

Finns det någon bättre lösning förutom att aldrig bygga snea saker...???
:-)

Kör med skena från rätt sida. Det blir inga urflisningar på den sida av arbetsstycket som skenan ligger på. Eftersom du inte kan använda det gröna splitterskyddet vid sneda snitt får du ta till ett specialtrick:
Sätt sågdjupet på 2 mm, dvs 7 mm inkl skena. Gör ett ritssnitt genom att såga baklänges, dvs börja längs bort och dra sågen mot dig. Var försiktig eftersom sågen kommer att vilja klättra. Avsluta sedan med att såga som vanligt. Skenan får inte flyttas mellan ritssågningen och slutsågningen.

mattiasp skrev:
..Eftersom du inte kan använda det gröna splitterskyddet vid sneda snitt får du ta till ett specialtrick:
Som jag förstod TS så är väl det sneda snittet bara "snett" över skivan, inte snedställd klinga... Hur som helst, bra tips ifall jag hade fel...d^_^b

Ja, ritstricket fungerar även vid ovinklade snitt. Om jag minns rätt så kräver det gröna splitterskyddet att ma sågar med nära maximalt sågdjup. Det är ju inte alltid man vill. Ritstricket är enkelt och fungarar utan extra tillkopplingspinaler.

Tricket med det gröna splitterskyddet är väl att du inte får såga grundare än det djupaste du har sågat tidigare. Dvs har du ett nytt kan du såga hur grunt du vill, har du en gång sågat 18mm med det så ska du såga 18mm eller mer. Lämpligen skaffar man sig ett antal för de vanligaste sågdjupen och märker upp dom med vilket sågdjup dom ska användas.

ottot skrev:
Tricket med det gröna splitterskyddet är väl att du inte får såga grundare än det djupaste du har sågat tidigare. Dvs har du ett nytt kan du såga hur grunt du vill, har du en gång sågat 18mm med det så ska du såga 18mm eller mer. Lämpligen skaffar man sig ett antal för de vanligaste sågdjupen och märker upp dom med vilket sågdjup dom ska användas.
På detta sättet får man splitterskyddet intakt även framför klingan. Vad är vitsen med det? Det är ju på sidan det behövs.

Jag mätte vid något tillfälle hur djupt man behöver såga för att hela tanden (W48-klingan) skall hamna "innanför" splitterskyddet. Har för mig att det är ca 25 mm (exkl skena), men jag kan minnas fel...

Tipset om ritssågning är bra - använder metoden ofta själv när jag såga skivor med spröda ytor, tex melamin. Fungerar bra!

Det gäller bara snett över skivan ja, inte snedställd klinga.

Jag förstår inte vad man uppnår exakt med att "ritsa" baklänges på det sättet? Menar du att man sen sågar som vanligt MED skenan och sågdjupet inställt på minst skivans djup? Är det i så fall baklängessågningen som gör att snittet blir fint eller vad?

För om det är själva skivan som fungerar som splitterskydd så borde man väl kunna såga direkt? Det gröna splitterskyddet blir ju bara meningsfullt om man först ritsar och SEN sågar UTAN skena, men eftersom man redan ritsat så är ju redan den synliga kanten gjord om så säger.

Ingen som har tips på att göra detta på ett bra sätt när sågen är monterad i bordet?

martinradbo skrev:
Det gäller bara snett över skivan ja, inte snedställd klinga.

Jag förstår inte vad man uppnår exakt med att "ritsa" baklänges på det sättet? Menar du att man sen sågar som vanligt MED skenan och sågdjupet inställt på minst skivans djup? Är det i så fall baklängessågningen som gör att snittet blir fint eller vad?
Ja, det är baklängessågningen som gör att du får splitterfria snitt på båda sidorna. Du behöver inget mer än arbetsstycke, såg och skena.

För om det är själva skivan som fungerar som splitterskydd så borde man väl kunna såga direkt? Det gröna splitterskyddet blir ju bara meningsfullt om man först ritsar och SEN sågar UTAN skena, men eftersom man redan ritsat så är ju redan den synliga kanten gjord om så säger.
Du menar att man lägger en masonit mellan arbetsstycke och skena? I så fall är det bara att såga direkt utan den gröna mojängen. Den är till för att förhindra sprittring av den kant som hamnar på utsidan av klingan. Kör du med den gröna mojängen behöver du inte ritssåga. Personligen gillar jag den inte.

Ingen som har tips på att göra detta på ett bra sätt när sågen är monterad i bordet?
Kort sagt, nej. Det är ingen tillfällighet att de som har TS55 i bord oftast skaffar en TS55 till för att slippa det eviga i- och urmonterandet.

mattiasp skrev:
Du menar att man lägger en masonit mellan arbetsstycke och skena? I så fall är det bara att såga direkt utan den gröna mojängen. Den är till för att förhindra sprittring av den kant som hamnar på utsidan av klingan. Kör du med den gröna mojängen behöver du inte ritssåga. Personligen gillar jag den inte.
Nej, jag menar inte en masonit utan jag menade styrskenan som ju ligger direkt an mot den skivan jag skall kapa. Jag tror att någon av de andra svaren menade att själva styrskenan därmed räcker för att få en splitterfri kant.

mattiasp skrev:
Kort sagt, nej. Det är ingen tillfällighet att de som har TS55 i bord oftast skaffar en TS55 till för att slippa det eviga i- och urmonterandet.
Ja detta är jag väl medveten om... Men just nu går gränsen för mina dyra inköp vid två likadana verktyg, även om det säkert ändrar sig i framtiden...
;-)

Visst, skenan skyddar mot splittring på skensidan. Det är den andra sidan som är problemet. Om den andra sidan skall kastas bort är det bara att lägga på skenan på spara-delen av arbetsstycket och såga.

Varför går det inte att använda det gröna splitterskyddet? (Så att det blir splitter fritt på bägge sídor av klingan) Har aldrig haft några problem de något utslag vid sågning med TS55:an.
Är man rädd, så kan man ju använda en tunn planka eller så, som man lägger ovanpå det tilltänkta snittet och köra rakt igenom.

Blir det urflisning vid precisionsjobb med ts-55:an så behövs antingen klingan slipas eller så är det fel klinga. Fö så är rits-tricket en genväg till framgång!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.