Jag tror att jag har testat alla varianter av tillfälliga arbetsbelysningar. Kompaktlysrör -för lite ljus eller svindyra. Halgenstrålkastare blir för heta och ger för stora kontraster. Dessutom drar de rätt mycket ström.

Nu gick jag in på Bauhaus härom dagen och de hade extrapris 249 kr på en lysrörsarmatur från Nordlys eller något liknande. Ganska väl inkapslad historia med elektronisk reaktor, dvs utan trögstartade glimtändare. två dagsljusbalanserade lysrör på 36w ingick.

Så jag tog en armatur under armen och passade på att riva åt mig en gul 10-meters gummiskarvkabel för 149 kr på vägen ut. Färgkodade kablar är inte så dumt. Då vet man att de gula hör till belysningen.

Hur som helst så mekade jag ihop de två produkterna till en arbetsbelysning som ger ordentligt med ljus och inga mörka skuggor för 400 spänn. Upphängningsöglor fixade jag med lite grövre snöre. Dagen efter gick jag tillbaka och köpte en uppsättning till. Tänk på att anordna en dragavlastning till kabeln.

Jag fick låna 2 ljusslingor med en dimmer om 5 steg att ha i garaget under bygget. Slingorna hängdes upp illa fort upp i telfern längst in i garaget och sedan i V-form med en "fot" på varje sida om porten. Slingorna innehöll väll 15 60w vardera så det vart ett jäkla fint ljuse att jobba i.

En kanongrej istället för sladdlampor och gud vet allt vad man inte kan behöva =)

Samma här. Körde med ljusslang i krygrunden. Fungerade klockrent.

Denna är underbarar. Art. 35-9572 på Biltema. Lyser perfekt, ingen värme, tål allt, vatten och smällar och uttag på baksidan
Archive%5CProduct_images%5C35%5CLarge%5C35-9572_l.jpg

gadeberg skrev:
Denna är underbarar. Art. 35-9572 på Biltema. Lyser perfekt, ingen värme, tål allt, vatten och smällar och uttag på baksidan
[bild]
Även byggole säljer denna (mycket bra) arbetslampa, tror den kostade runt 600:- där

UlfY skrev:
Jag har denna från Jula [länk]. Är mycket nöjd med dem. Ordinarie pris 499.

/Ulf
Biltemas är strået vassare

Det verkar så. De har ju tre lampor, eller. Jag har dock ingen Biltema här där jag kan jämföra i övrigt...

/Ulf

Redigerat:
Nästa gång jag drar igång renovering skall jag sätta en vanlig stor lysrörsarmatur ( tak ) på någon stolpanordning, grannen har sådant, och det verkar suveränt. Lär inte kosta många kr heller. Inte litet o smidigt, men bra och mycket ljus!

Har en massa armaturer som bara ligger. Är inne på samma spår som du fresve, funderar på att bygga en liten vagn av trä med hjul som man sen fäster lysrören på och som det bara är att dra dit man behöver ljuset.

Ja, det var just detta tipset gick ut på. Däremot är jag skeptisk till att montera armaturen på stativ. De är mest i vägen. En av fördelarna med att använda lysrör är att de inte blir varma, och därmed går att hänga på en spik i taket eller på väggen. En armatur med relativt långa lysrör ger mindre skuggor och elaka kontraster

Redigerat:
Dzollero skrev:
Vi kör bara med dessa, [länk]

Behagligt ljus för ögonen godkända och hela deta tramset :D
Exkat samma som Biltemas

gadeberg skrev:
Exkat samma som Biltemas

Förutom antalet lysrör då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.