Jag ska gå igenom mitt 13 cm betongbjälklag med två stycken 52mm rör. Dessutom ska jag gå igenom två betongväggar på 18 cm med samma rör. Som nybliven pensionär har jag gott om tid så det finns utrymme för att jobba själv.

Till saken hör att det ovanpå betongbjälklaget är uppreglat trägolv med kutterspånfyllning. Så då gissar jag att man måste försegla genomgången mellan golv och betong innan man börjar härja med damm eller vatten. Detta tar ju kanske mer tid än att borra själva hålet.

Min första fråga är om det går att torrborra med betongkärnborr med låg hastighet (tiden var ju inget problem)? Vad händer om man går igenom armeringsjärn? Eller måste man spruta på vatten?

Jag väger mellan att hyra utrustning eller köpa billig "noname" kärnborr på Jula. Gissar att den totala borrlängden gör att det blir slitaget på borren som dominerar kostnaden (i båda fallen).

Min erfarenhet av andra noname diamantverktyg (fräsar och kapskivor) är att de för privat bruk är väldigt bra. Är det någon som har erfarenhet av Julas blå betongkärnborrar?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189051/
Ett problem är att de inte är så djupa som behövs. Kan man borra halvvägs och sedan slå bort kärnan med en kil? För betongbjälklaget skulle jag möjligen kunna borra från två håll men genom väggarna räcker det inte riktigt.

Slutligen får jag avslöja min okunskap och fråga om betongkärnborren på Jula ovan är avsedd att bara mala genom betongen - vilket jag tror - eller om man ska hamra på den?

Pen

Redigerat:
Jag har använt Julas betonghålsågar med gott resultat. Huvudsakligen 107 mm sågen från den här satsen:https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsagsats-for-betong-189210/
I den satsen får du ju en 165mm lång 52mm såg men det går också bra att knäcka kärnan vartefter.
Sågarna tar sig igenom armeringsjärn och sten i sk procentad betong men det går lite saktare då.
Använd en borrmaskin som har slirkoppling

Använd inte slag endast borr.

Redigerat:
@danne_08:
Körde du torrt eller med vatten?
Förborrade du centrumhålet med konventionell betongborr?

Jag använde centrumborren som ingår utan förborrning. När man kommit ner en bit kan man ta bort den. Vid borrning i golv brukar jag ha en PET-flaska med vatten och hälla på lite grann för att binda det värsta dammet men inte så mycket att det blir slabbigt.

Jag har 2 olika Hilti Kärnborr maskiner och olika kärnborr för både våt och torr. Men man får inte våtborra uppåt så att du riskera att vattnet går in i maskinen. Neråt och framåt ok, men inte uppåt. Armeringsjärn är inga problem.

• Gilla
Utlida15
  • Laddar…
Ja, då har jag borrat med Julas 52mm diamantkärnborr enligt ovan. Tänkte återmata resultatet. Det blev bara de två 13cm djupa hålen i betongbjälklaget innan jag gav upp och det krävdes 3 borrar innan det var klart. Betongen var av kvalitet K150 och har brunnit i 50 år.

Prestanda vid torrborrning eller mycket lite fukt:
1'a centimetern (nytt borr): 2 cm/h
10'e centimetern: <1 cm/h
Sedan är den i princip slut - d.v.s. den klarar max 10cm betong

Hur lång tid skulle det ha tagit med ett hyrt kvalitetsborr? Vad skulle slitaget ha kostat om man torrborrat med en sådan? Summa summarum kommer jag inte att göra om det med Julas borr. Till väggarna borrade jag istället 6 st 22mm hål med konventionell betongborr i en ring och högg bort för hand med huggmejsel. Sedan putsade jag med den utslitna kärnborren. Gick otroligt mycket snabbare.

Pen

Tre borr!? För de pengarna hade du fått en kinakärnborrmaskin + två kinaborr från Tyskland. Det hade då tagit några minuter per hål, åtminstone om du borrar uppifrån-ner med vattenkylning. Ett bra sätt att minimera mängden vatten är att borra ett ~10mm hål i centrum där man ska köra kärnborret. Tryck sedan upp en hink underifrån så hamnar allt överflödigt vatten och borrkax i den.

Jag köpte borrhammare på biltema 850w och Jula blå diamantkärnborr 110mm för vatten och golvvärme. Diametern för att kunna ta upp för avlopp senare.

Två hål 15cm tog en kväll, nästa kväll gjorde jag tredje hålet.

Vet inte vilken metod som är rätt men jag lät den mest falla själv i början och tryckte på i slutet (tålamodet sinade).

Hur ska man köra? Körde med slag i början så centrumborren fick fäste och sen utan. Mejslade bort material när borren bottnade
IMG_20150315_150310_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smidigt att adapter sds+ - chuck medföljde, även ett par borrar och mejslar

Än är borren inte slut och jag är nöjd att ha köpt en maskin istället för hyra en proffs denna gång.

• Gilla
Floragatan44
  • Laddar…
Jag använde en sådan här och sådana här borrkronor.

Har kört upp till 115mm med maskinen utan problem. Det är verkligen en kinamaskin med allt vad det innebär men den fungerar och jag har plågat den rätt hårt. När man väl har maskinen har den visat sig väldigt användbar till all möjlig håltagning hemmavid. Kör alltid vått då det går otroligt myckte smidigare. Brukar använda en sådan där 5-liters trycktank för trädgårdsbesprutning för att tillhandahålla vatten. Fördelen är att man då känner till hur mycket vatten man använder och slipper inse att man har sprutat ut 50 liter vatten i bjälklaget :)

@phl: Ser ut som att din maskin matar vatten genom centrum på fästet. Stämmer det? Är det stor skillnad på slitage mellan våt- respektive torr-borrning? Jag körde torrt för att jag inte ville få ut en massa vatten i spånfyllningen mellan betongbjälklag och uppreglat golv. Och så hade jag tagit upp ett väldigt litet hål i golvet att jobba igenom med 17 cm ned till själva betongbjälklaget.

@Peter: Du har ju använt samma borr som jag men med mycket bättre fart verkar det som (dock tog jag inte min kina-borrmaskin utan lånade en med slirskydd) . Hur gammal är din betong? Körde du vått eller torrt (det ser väldigt torrt ut på bilden)? Eventuellt kommer jag att ta upp två hål till så småningom, men det är frestande att köra 6 mindre hål i periferin istället - det är ju som att borra i smör med hammaren.

Jag har samma grejer som phl. Min större krona är på 120 mm. Det tog mig ungefär em timme att ta mig igenom 150 mm bjälklag i betong med grov ballast och armering. Självklart med vattenkylning, torrt går inte bra alls. Att det tog så lång tid beror sannolikt på att man inte orkar trycka tillräckligt hårt med handhållen maskin. Om man ska ha många större hål bör man nog ha en maskin med stativ som man bultar i underlaget och vevar ned med kuggstång.

Redigerat:
mattiasp fyllde ju på med lite info. Torrt är värdelöst, har testat och det är skit. Därav mitt tips längre upp om att ha ett "dräneringshål" ur vilket vatten och kax rinner neråt. På så sätt slipper man att det flödar ut vatten ovanpå bjälklaget.

Tryck är, som mattiasp skriver, väldigt viktigt. Brukar hänga på på maskinen allt vad jag kan. Det är tradigare när man borrar uppåt...

S
phl skrev:
mattiasp fyllde ju på med lite info. Torrt är värdelöst, har testat och det är skit. Därav mitt tips längre upp om att ha ett "dräneringshål" ur vilket vatten och kax rinner neråt. På så sätt slipper man att det flödar ut vatten ovanpå bjälklaget.

Tryck är, som mattiasp skriver, väldigt viktigt. Brukar hänga på på maskinen allt vad jag kan. Det är tradigare när man borrar uppåt...
det där med tryck. visst tryck JA. men ej för mycket

Jag körde torrt, betongen är frpn 1959.
Jag tog en regelbit och tryckte upp en plastback mot källartaket, i det närmaste dammfritt :) Ska testa vatten jag med.

Visst det går ju att låna jobbets hiltiborrar och borra en ring, det har funkat tidigare, men det känns så bra med ett kliniskt sågat snitt också :D Jag tryckte ganska mycket, väger 105kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.