Ok, det var lärorikt.

Jag tryckte säkert inte tillräckligt hårt. Tänkte väl att maskinen skulle "jobba i egen takt". Och så hade jag en besvärande borrförlängare som gjorde det instabilt om man tryckte hårdare.

Och nästa gång så gjuter jag nog en skydds-sarg med reparationsbetong så att jag kan drälla med vatten.

Tack för alla synpunkter.
 
  • Gilla
allefralle
  • Laddar…
S
Pen skrev:
Ok, det var lärorikt.

Jag tryckte säkert inte tillräckligt hårt. Tänkte väl att maskinen skulle "jobba i egen takt". Och så hade jag en besvärande borrförlängare som gjorde det instabilt om man tryckte hårdare.

Och nästa gång så gjuter jag nog en skydds-sarg med reparationsbetong så att jag kan drälla med vatten.

Tack för alla synpunkter.
precis maskin och borret skall jobba. måste trycka tills du blir svett är det något fel
 
SBH skrev:
precis maskin och borret skall jobba. måste trycka tills du blir svett är det något fel
Det är inte riktigt så enkelt alltid. Om man borrar i grov dimension så måste man trycka på med större kraft för att upprätthålla en vettig avverkning. Det är inte så konstigt egentligen, kraften fördelas på en större sträcka (omkrets). När man borrar med borrhammare är det en dödssynd att hänga på för mycket, men det är ju inte vad vi diskuterar just nu.
 
S
mattiasp skrev:
Det är inte riktigt så enkelt alltid. Om man borrar i grov dimension så måste man trycka på med större kraft för att upprätthålla en vettig avverkning. Det är inte så konstigt egentligen, kraften fördelas på en större sträcka (omkrets). När man borrar med borrhammare är det en dödssynd att hänga på för mycket, men det är ju inte vad vi diskuterar just nu.
trycker man för mycket kan borret kärva. ännu jävligare när borrar i betong med mycket armering eller hårda stenar.
speciellt intressant i gamla bankvalv
 
Borrat två hål till idag, 110mm i 15cm källarvalv.
Testade med vatten att binda dammet, fungerade men jag tror man måste bora några pilothål så skräpet kan ramla ner för det kilade fast borren flera gånger.

Biltema 800w borrhammare och jula 110mm diamantborr, båda har varit med tre hål tidigare. Borren tappade en tand, maskinen gick tungt och brännhet. Jag körde på tills den stannade, böt kol och körde tills den började ryka.
Tillbaka till biltema och jula, lämnade tillbaka båda.

Köpte istället en meec jula 900w och likadan såg.
Opassande maskin för detta, då det avvibrerade handtaget tillät att den nya borren/hålsågen vibrerade så att den fastnade förjävligt i hålet. Och med ett svagare andra handtag vred sig maskinen ett antal gånger tills jag klämde fast den mellan låren och hängde över maskinen (även denna blev väldigt varm).
Hål två gick på bara 20 minuter kanske, första kanske två timmar.

IMG_20150409_203831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan rörmokaren fortsätta imorrn
 
Jag tror du har fel kinamaskiner... Misstänker att du är i tidsnöd annars rekommenderar jag fortfarande kinamaskinen jag nämnt tidigare i tråden. Maskin + bra kärnborr kostar inte mycket från Tyskland. Du borde ha prylarna på mindre än en vecka. Då har du iaf en maskin med vilken du kan borra 50 liknande hål utan att hålla på till midsommar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.