Håller på och stångas med byråkratin angående draget på min importerade SUV.

Min Explorer har ett Ford originaldrag vilket är godkänt för dryga 2700 kg, men när jag tog in bilen som flyttgods för fem år sedan fick jag bara dispens till 1500 kg. :@

Hade det handlat om ett hemsvetsat drag hade det varit en sak, men att originalutrustning inte accepteras känns lite konstigt.

Är det någon som vet om man kan få dispens för högre släpvagnsvikt än 1500 kg för ett drag som inte är godkänt i EU? Jag litar inte på muntliga besked från byråkrater.

Alternativet är ju att köpa ett nytt drag med tillhörande papper, men det känns verkligen som en onödig utgift.

Om du köper ett nytt drag - är det samma sorts drag som du redan har på bilen då? Isåfall kan man ju tänka sig att bara låna pappret från ett nytt drag....

Nej, tyvärr blir det inte samma då. Ford slutade importerar Explorer i samband med att min årsmodell (-98) kom ut så vad jag kunnat utröna finns det inga godkända originaldrag.

Ok, då kanske det är knepigt. Har man körkort för det är det ju lite surt att inte få dra det bilen egentligen orkar.

Lycka till, tydligen finns det inte en enda lite möjlighet.
En handlare som direktimporterar bilar fick kasta flera nya oanvända omonterade drag för de var inte typgodkända i något årsskifte 2006/7 eller något annat skifte.

Det duger inte med ett "orginaldrag" från tillverkaren Det måste vara testat enligt europeiska bestämmelserna

Jag har försökt att få till ett drag på min direktimporterade Cheva HHR, verkar som om ALLA kryphål är igensvetsade. Måste vara typgodkänt från certifierat testorgan blablablablabla.

Var glad att du fick dispens till 1500 kilo, drag upp till 1500 kilo är det inte lika hårt med tester.

Har hört av han som hjälpte mig med importen att drag i USA är inte så imponerande, nåt som sitter i kofångarn.

Protte

Redigerat:
MathiasS: Precis. Tog BE igår, så nu vill jag ju kunna nyttja det fullt ut!

Protte: En vanlig bumper hitch är klena don, men mitt drag är stabilt och bultat i ramen. Ingen tvekan om att det pallar för 2,7 ton.

Redigerat:
H
Lätt sak att fixa detta. kan dock kosta en krona. Hade en student som hjälpe en kompis med samma sak. Han beräknade vilka vikter som draget max kunde utsättas för sam gjorde en datorberäkning(FEM). Tog allt till bilprovningen. Där orkade man inte titta utan konstaterade att draget höll för vikten som man ville ha på släpet. Draget är nu godkänt.

hokanp skrev:
Lätt sak att fixa detta. kan dock kosta en krona. Hade en student som hjälpe en kompis med samma sak. Han beräknade vilka vikter som draget max kunde utsättas för sam gjorde en datorberäkning(FEM). Tog allt till bilprovningen. Där orkade man inte titta utan konstaterade att draget höll för vikten som man ville ha på släpet. Draget är nu godkänt.
:D Imponerande! Det skulle vara värt ett antal spänn!

mycke_nu skrev:
MathiasS: Precis. Tog BE igår, så nu vill jag ju kunna nyttja det fullt ut!
Grattis! Då tillhör du nu den utvalda skaran som har en högre behörighet. Lite finare, lite bättre.

Synd bara att du får dra mer med en Golf än med Forrden...;)

MathiasS skrev:
Grattis! Då tillhör du nu den utvalda skaran som har en högre behörighet. Lite finare, lite bättre.

Synd bara att du får dra mer med en Golf än med Forrden...;)
Tackar!

Jag har faktiskt även en Golf, och det är nästan så: 1200 kg. Med B-kort klarar den 120 kg mer än Forden..

Du måste ha ett CoC från Ford som säger att draget draget är typat enligt EU-regler, utan det kan man få 1500 kg om rostknackarn på bilprovningen tycker at det ser ut att hålla, typ.
(BE CE DE)

Jag har lyckats med en chevapickup med mycket strul.
I korta drag så gick det till så att jag fick ett intyg från svenska generalagenten/importören på DRAGBALKEN viktigt att det inte är själva dragkrogen alltså.
Detta intyget kostade ca 3500kr
Sedan köpte jag en lös dragkula från VBG (dom som tillverkar lastbilskopplingar mm) och fick intyg på denna kulan samt montageanvisning (åtdragningsmoment)
Kostade ca 500kr

Sen bar det av till SBP på regbesiktning och efter div huvudbry blev bilen godkänd för 4800kg släpvagnsvikt och kulan för 3500kg men om jag byter till annan typ av kula kan jag tydligen få 4800kg.
Nåja 3500kg får jag iaf dra med bilen nu.. Tar jag med bilen till USA får jag plötsligt dra 7200kg på kula och 12 000kg med vändskiva!!

H
Fotografen skrev:
Du måste ha ett CoC från Ford som säger att draget draget är typat enligt EU-regler, utan det kan man få 1500 kg om rostknackarn på bilprovningen tycker at det ser ut att hålla, typ.
(BE CE DE)

Behövs inte. Man löser det ändå enligt mitt tidigare inlägg

Tack för alla kreativa förslag! d^_^b Ska ringa några samtal till Ford och Transportstyrelsen.

Tossegubbe skrev:
Sen bar det av till SBP på regbesiktning och efter div huvudbry blev bilen godkänd för 4800kg släpvagnsvikt och kulan för 3500kg men om jag byter till annan typ av kula kan jag tydligen få 4800kg.
Jag undrar om inte den skillnaden beror på begränsningen på en 50mm kula som tidigare var två ton men som nu är på just 3500kg. Det är något tillägg till ett eg-direktiv 94/20 som reglerar detta.

Lite opraktiskt med 60mm kula bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.