Verktyg & Maskiner
vectrex: Idioti att köpa en ny klinga så fort den gamla är slö. En bra klinga kan man slipa om 15-20 ggr. Första gången du får den slipad så kommer du inse att den aldrig har varit vass på riktigt innan, inte ens som ny! Där jag lämnar in tar de betalt beroende på antal tänder (och det är väl rimligt). Senast var det en 48 tänders klinga som jag tror jag betalade ca 100 kr för att få
scim: Jag har just den utsugskåpa som finns på bild ovan, den fungerar ypperligt till min GWS 15.
Klicka: Kan man ställa slagdjupet på den? Stod bara om tryckinställning i de manualer jag hittade på nätet.
Daniel_N: DTS400 är rätt känslig. Med fint papper på tex färg o hela sulan i blir det tyvärr lätt för mycket sug. Den är också svår att använda med för låg hastighet tycker jag. Men testa runt och "träna" så kommer den att funka fint.
DennisCA: Såg inte riktigt var dom fanns på sidan ifråga men nu har jag köpt från Axminster, blev inte så dyrt för nästan 2 meter. Borde räcka till ett spår i bordet och i anhållet.
erik5678: [citat] Det var ingen dum idé med fotoväskor! Trots att jag fotar en hel del och har kollat massor med fotoväskor så fanns inte ens tanken på att använda en till en multimeter där. Case Logic har ju en del väldigt billiga väskor i sitt sortiment som kanske kan vara något. Skulle aldrig stoppa en kamera i en Case Logic, men i detta fallet ska den ju mest hålla ordning på mätsladdar
Tomas J: Har snabbtestat lasern nu och kan väl inte annat än bli hänförd över vilket smidigt instrument detta är och det lilla fästet som följde med var också mycket bra kompliment till mitt fotostativ. Det har väl gått och gjort detta med vattenpass också men med lasern tog det väl 2min och då inkluderar det montaget av väggfästet:) Kan ju inte säga något om nogrannheten men kollade
roland53: [citat] Håller fullständigt med Anders07. Enligt mig är det bara ytterligare en totalt onödig elpryl som åtminstone hos mig bara samlar damm. ( i skåpet). Resultatet blir inte särskilt bra, i synnerhet när man fingranskar fönstren dagen efter. Ränder och svårmanövrerad i nederkanten på fönstret där fönsterkarm eller bleck tar emot. :thumbdown:
PibesiLL: Här finns filmer du kan titta på, välj din motor http://www.honda-engines-eu.com/sv/web/eec-public-site/service-movies;jsessionid=203CE7ECBE85AC4C9D0B325BAE0D5DDA
DennisCA: Tillbaka på detta spår lite igen nu, verkar som det kan va svårt att få boschen att funka som ren motor enligt en från australien. Och jag har fått upp ögonen för cirkelsågar med snäckväxel, eller worm drive circular saws. Om man tänker skaffa flera verktyg så ändras ju formeln lite.... Snäckväxelsågar finns inte alls i europa heller. Sen har jag hittat en billigare 3.3kw trafo
pär h: Hej och välkommen till det eminenta forumet Har du kollat med Ejca om dom har. Jag har haft bruksanvisning för div Ejca maskiner Det är möjligt att jag har den kvar men vet ej vart. Jag skall kolla lite men jag har inte tid just nu att aktivt leta. Pär
svemark: Fantastiskt svar. Tack! På alla delar står det 108 instansat, så antingen är det modell 108 eller så är det tillverkningsnummer 108 eller en hemmapulare som går under namnet "108". Har svårt att tro att det är ett hemmabygge, då alla delarna passar "för bra" ihop. Finns inga tecken heller på att man rättat till något utan allt känns mycket genomtänkt rakt genom. Även om den så
ceson: Sågen sitter kvar, plattan för fräsen monteras i andra änden av sågbordet i tomrummet som blir när man drar ut bordsförlängningen.
SBH: [citat] du kan klara dig på skruvdragaren. isåfall så slipper du köpa någon maskin extra
tacho: Funkar nog till lite småsågande då och då, men ska du såga exempelvis 2"4 eller liknande så är det nog 18V eller sladd som gäller. Om du väljer 10,8 eller 12V så kör på borstlösa maskiner, t.ex. Milwaukeen jag länkade ovan. Då kommer du garanterat att klara de allra flesta hemmafixargrejer,
nikasp: Jag har den dyrare med extra utbyteschuck för icke-SDS-borrar. Har aldrig använt en vanlig borr sedan köpet men man vet aldrig.
Sandwich11: Ok, saken är den att min styvfar fyller snart år och han har önskat sig en fräs. Han är hobbysnickare, men man vill inte köpa någon skit till honom heller. (tänker att jag kan låna den ju ;)). Han kommer nog mest göra "enklare" fräsningar men kan tänka mig att han vill ha en maskin som kan användas till mycket. Har ni några råd? Pris, max 2000kr. :)
Matte_Nörden: Vad kostar det att få sina stål slipade? Har ett par 260mm HM-stål och ett par HSS stål som skulle behöva få lite omvårdnad. Det är klart jag kan gå och fråga men jag skulle gärna vilja ha ett riktvärde. Om ni för övrigt har några förslag på sliperier i NV-skåne skulle jag vara tacksam.
cpalm: [citat] Jo, inget för den late, men man tager ju vad man haver :) Det är ju bara första passet som man måste vara noggrann. Blir ju några pass med elhyveln också, även om det ju visserligen "bara" var 30 mm på den ledden. Personligen hade jag nog valt att såga från kortsidan. Inga konstigheter om man bara spänner upp arbetsstycket på lämpligt sätt. P.s. Eller såga ett tillräckligt
ceson: Lastbågar och spännband är överskattat;)[video=youtube;CRA_fUpCxWA]https://www.youtube.com/watch?v=CRA_fUpCxWA[/video]
corre: Det finns ett par trådar på forat som behandlar den, folk verkar överlag väldigt nöjda.
cazet: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Skruvstift-87796/
fabian2000: Hur har det gått med ditt ev köp? Jag är själv i köptagen och undrar om någon har erfarenheter av Toolstime DE? EN REBQ med skena hägrar för mig: http://www.toolstime.de/Festool-712634-Tauchsaege-TS-55-RQ-Plus-FS
vectrex: [citat] Att kalla det lokal är att vara lite väl snäll! Det är en friggebod byggd för att husera min snickarehobby (och allmänt fix och trix). Så bara 14 kvadratmeter och takhöjd 210-270, men det är skönt med ett eget krypin, väcker ingen sent på kvällen på grund av oljud t.ex.
jomany: Inom några dagar kommer lagen om alltings jävlighet att träda ikraft. Ett projekt eller arbetsmoment som kräver en handöverfräs kommer att knacka på dörren. :-)
Hubbe2: D-skalle som 34 gradig har är vanligt att man inte vill ha på panel, personligen skulle jag skita i spikutseendet då det ändå målas över. 34 gradig är så mkt smidigare att jobba med, kortare mag, bättre vinkel, slippa plastsprättandet.
Matte_Nörden: Det billiga alternativet - sticksåg. Ska det bli riktigt snyggt lägg till en överhandsfräs.
erix0n: Det blev en Bosch GST90 E från Hornbach, kändes bra o hålla i men har inte provsågat något än.
Pierre705: [citat] Ja, för sjutton! Jag låter nog cykelhjulet vara i fred också. :-)
Dsl: Uppföljning: Funderade länge på om jag skulle skita i reparation och gå upp till 18V systemet istället eftersom även skruvdragare #2 börjat strula (lågväxeln hoppar ut). Dock har jag precis kompletterat med ett nytt batteri så till slut bestämde jag mej och köpte föreslagen del. Valde dock Ebay istället, totalkostnad 420:- Så nu funkar skruvdragaren igen, hoppas att jag klarar mej