Byggahus.se

Precision på mindre bordssåg

1. M
    Medlem Nivå 3
    Har gått igenom ett antal olika trådar om bordssågar och justersågar.
    Tyvärr har jag inte plats för en justersåg. Formatet på en bordssåg verkar lagom men precisionen på en bordssåg skulle kunna vara bättre vad jag förstår.

Finns det något sätt att förbättra precisionen på en bordssåg?
    Är t.ex. Scheppach Precisa 2.0 200mm Table Saw eller Kity 419 bättre val om man vill ha en mindre såg men ändå hyfsad precision?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan nog inte ge något bra och rakt svar på din fråga.

Men jag funderar på om du övervägt en sänksåg, det beror ju givetvis på dina behov och vad du skall göra. Men en sänksåg kan göra vissa saker man gör med en bordssåg lika bra, och kanske t.o.m bättre.
    Sen är den användbar till en del saker som man inte alls fixar med en bordssåg.

Och i övrigt, om du fortfarande letar bordssåg så kan du även kolla gröna Bosch PTS 10.
    Som jag tror kan vara hyfsad för en liten lägre prislapp. Men kolla upp noga, ev är det glappt och vekt, det var länge sedan jag klämde på en sådan, så jag kan både glömt lite och ändrat min värderingar.
    Men för en massa år sedan tyckte jag den verkade trevlig, var nästan nära att köpa. Men jag insåg att jag behövde något mer robust med mindre precision för husbygge. Inte finlir.

• Laddar…
  3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Vad du har för precision i en bordssåg beror mest på vad det är för såg. Köper du exempelvis en gammal Inca eller andra kvalitetsmaskiner är precisionen ypperlig. Med det menar jag repeterbarhet och allmän känsla, inte mikrojustering av klyvanhåll och sådant lullull.

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    En tung stabil sak i stål i 250kg+ klassen är enormt mycket bättre än en Bosch/Dewalt plast och alusåg i 25-30kg klassen!

5. Skyltproffset
    Medlem Nivå 1
    Jag kom i början av min karriär över en KITY-kombimaskin som den på bilden, jag separerade cirkeln från resten och satte en separat motor, tog väldigt lite plats och var hyfsat precis med en bra klinga monterad. De nya små KITY-maskinerna verkar lite plåtiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kity kombi.jpg

6. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Jag har som du inte plats för en stor justersåg och har en enkel "Proofy". Klen motor, litet arbetsbord och dåligt mothåll är det mest negativa. Den duger dock till att klyva plank och lister. Mothållet brukar jag mäta in mot klingan för att få hygglig precision på ca 0,5 mm fel. Om det inte finns ett bord att lägga ämnet på är man tvungen att hålla i det själv och då kan det bli lite svajigt mot mothållet och det tycker jag är största bidragande faktorn till dålig precision.

Vet du med dig att du vill kapa skivor, då är nog en sänksåg bättre, men klyva plankor och lister tror jag att en bordssåg gör bättre.