Bosch luftdrivna spikpistoler försvinner från vissa marknader, är detta början till slutet?

När dessa började försvinna från Bosch hemsidor skickade jag en fråga varför dessa togs bort från hemsidorna och presenterar här svaren jag fick.

USA: Thank you for contacting Bosch Power Tools. I´m sorry, however due to lack of sales, we no longer offer Bosch nail guns.

England: Thanks for your reply. The reason we only sell the GSK 18V LI is because all of our previous models where manufactured using compressed air. Which we do not use anymore.

Skickade även till Bosch Tyskland och undrade vart GSK 64/34 tagit vägen på deras sida : Vielen dank für ihre anfrage. Diese produkte nicht mer im aktuellen program und wurden daher von der website entfernt.

Allt mer går ju saker över till batterier, ingen vill släpa runt på slang och sladd längre.

Nu tycker jag att du generaliserar;) Jag tycker som sällananvändare inte att slang och sladd är något större problem. Dessutom är ju inte hälften så stor hälften så tung och hälften så dyr inte är att förakta.

Det finns alltid bakåsträvare....;)
Jag är också sällananvändare men slängde mina luftdrivna och köpte batteridrivet, det är så mycket smidigare.

Stefan N skrev:
Allt mer går ju saker över till batterier, ingen vill släpa runt på slang och sladd längre.
Luftdrivna är fortfarande mycket populära när det kommer till personer som spikar mycket.
De batteri/gasdrivna är alldeles för långsamma och dyra för att kunna mäta sig med luftdrivet.

• Gilla
rIdDoCk
  • Laddar…
Du har aldrig testat en batteridriven låter det som, dom skjuter minst lika fort som en luftdriven. Finns ingen snickare i världen som hindras av långsam spikpistol, man hinner inte flytta pistolen innan den är redo att skjuta.

Tråkigt, gillar bosch tryckluftsverktyg. Har både en 1.2 och 1.6a (privat) från bosch som funkat kanon :)

Nackdelen med batteridyckert är att dom är så jävla tunga, alla väger runt 3-4kg!! Det låter kanske inte så mycket men tro mig om du går och spikar dag ut och dag och håller pistolen över huvudet som man ofta gör när man sätter takpanel/taklist osv så blir det ganska påfrestande för axlarna/nacken. En trycklyftsdriven maskin väger runt 1-1,5kg dvs hälften så tung.

Lite för klena också när man ska skjuta i lite hårdare träslag :thumbdown: Den senco fusion vi hade på jobbet var fanimig värdelös när man skulle skjuta i lite hårdare träslag. Sådär halvkul när dyckerten sticker upp 6-7mm, inte helt lätt att slå ner dom häller då maskindyckert är så mjuka. Stor, tung, plastig och oergonomisk usch vilken skräp pistol.

Då fungerar gaspistoler mycket bättre, dom väger också mindre än batteri ditton. Dock så behöver dom mer service då dom har en tendens att gå sönder vid kontinuerligt arbete... Iaf paslode, bostichen verkar hålla bättre (har båda på jobbet)

Tryckluft = kontinuerligt arbete
Gas/batteri = Mindre service jobb.

Stefan N skrev:
Du har aldrig testat en batteridriven låter det som, dom skjuter minst lika fort som en luftdriven. Finns ingen snickare i världen som hindras av långsam spikpistol, man hinner inte flytta pistolen innan den är redo att skjuta.
Haha, du har iaf aldrig varit på ett ackord bygge med renodlade inredningssnickare, man kan tro att dom kör med ak47 när dom sätter lister. Eller när dom sätter takskivor med klammerpistolen JÄVLAR va fort det går :wow: "Bumpfire" och drar pistolen mot sig så den studsar och dansar fram av rekylen :cool:

En batterimaskin kommer inte ens i närheten av en tryckluftsdriven i snabbhet, möjligtvis om du står och skjuter på en 2"4 rak framför dig... Kollar vi på batteri klammer vs tryckluft så är skillnaden ENORM, jag har en makita batteridriven klammer på jobbet och den är så jävla dålig så jag bär hellre upp en 30kg kompressor till 3 våningen än använda skiten.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag är också väldigt nöjd med mina Bosch pistoler. Än så länge finns ju det mesta kvar på Bosch.se men om dom inte kommer att säljas i US och UK så undrar jag om det inte är en tidsfråga innan dom försvinner även här.

Stefan N skrev:
Jag har testat många av både gas/batteri, batteri och tryckluft.

Och av de jag har pratat med och sålt dessa till har alla sagt att tryckluft är att föredra när det kommer till större mängder spik eftersom det går fortare.

Gas/batteri samt rena batteri är guld för sådana som gör mindre servicejobb eller om man bara skall sätta ett foder eller liknande.

Då var det bekräftat av Bosch att dessa är på väg bort, vad som finns kvar i sortimentet i Sverige är GTK 40, GSN 90-21RK samt GSN 90-34 DK. Men det finns ingen uppgift om hur länge:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.