Det är ju typ samma, köp vilken som. Ingen av dom kommer prestera några underverk dock.

Jag har den från bauhaus, funkar rätt bra tycker jag, nackdelen är väl det anhållet som följer med som inte var ett under av precision, enklare att rita på plattan och såga på frihand, klart bättre än vinkelslip.
Det skvätter en del vatten och tar rätt snabbt slut, blir kanske mest ett problem om man ska kapa väldigt mycket.

Vad man ska förvänta sig vet jag inte riktigt, jag förväntade mig att kunna kapa klinkerplattor och det funkade den utmräkt till.
Gera plattor har jag inte testat.

• Gilla
Takgrund och 1 till
  • Laddar…
Jag har Biltemas modell, den är näst intill identisk med Julas.
Den funkar fint att kapa kakelplattor, skvätter inte så farligt om man har klingskyddet på.
Klingan funkar kanon.

Gera? Det brukar bli vassa ytterhörn. Det funkar inte med hörnlister?
Kapen från B-haus funkar fint annars förutom att anhållsskruvarna är skräp. Man brukar behöva kapa från två håll för att inte klingan ska slå ur en flisa när man kommer till kanten av plattan. Men det kan ju gå bra.

• Gilla
Takgrund
  • Laddar…
Jag har också Biltema varianten. Den har fungerar riktigt bra för pengarna... Lite knepigt med större plattor (30x30) men tar man det bara lugnt och försiktigt så går det bra att köra för hand och ändå få det rakt.
Jag ritade alltid med sprittusch på plattan först och litade inte på stödet!

Som imported_Benno säger så brukade jag också först ta någon millimeter från ena sidan och sen vända plattan och kapa resten för att undvika "slag" i slutet.

Jag har kapat en hel del och har fortfarande originalklingan på... :)

Det är innerhörn vi behöver gera så ingen kommer kunna skära sig.
Bra tips om att kapa ifrån bägge hållen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.