Verktyg & Maskiner
Bezt: Hittade någorlunda rätt klammer på Bauhaus, pickan från Jula som jag har skulle ha 5,7 mm bred min 16 mm lång och de jag hittade var 6 mm x 18 och var galvade, fanns ädelstål också men kändes lite väl till hönsnät.
Ropia: Tänk dock på att dammsugare för "normalkonsumenter" inte är designade för att vara i drift i timtal... Det kan bli problem med livslängden på dammsugaren om du kör den kontinuerligt.
Vanbeasten: Kärcher K7 Premium 11687200. Kolla inköpslistan från programmet
Bo.Siltberg: http://www.momentum-industrial.com/ har allt inom b.la drivremmar och finns i kungens kurva.
theboppers: Smart angående flera spår - om inte annat kan jag ju såga 3-4 spår så blir det lättare med stämjärnet.
Krillew: [citat] Ja det var finurligt. dragmagnet fördel/nackdel... fördel :thumbup: a) kan köras på 230V~ b) drar när maskinen är igång. nackdel :thumbdown: a) är alltid spänningssatt när maskinen är på ?? om det nu är nån nackdel (knappast) b) kortare slaglängd än motor. c) inte så stark längst ut. Jag ser det nog som ganska så bra..
Lazzeman: Tack för svaren...det hjälper mej att köpa rätt såg för mej. Men det är ju konstigt att Metabos specifikation inte säger tydligt vad den klarar med 45graders enkelgering utan bara om man dubbelgerar. I alla fall, jag åkte till clas ohlsson och kände på deras såg och den glappade ganska mycket i själva sågbordet. Oavsett hur hårt jag spände fast bordet med låsvredet så glappade
pyro: [citat] Nu var det iofs kgs 216 plus och inte kgs 216 m som jag rekommenderade. Tanken med det var att plus har dubbellutning. Den är dock i en helt annan prisklass. Men för den budget som satts kan jag också tänka mig att kgs 216 m, som var den Bolist annonserade för 1500 kan vara ett bra köp. Har ingen erfarenhet av den själv, men många på forumet verkar ju nöjda. Jag vill minnas att
Polyene: Makita LS1018L har jag och är rätt så nöjd. 4175:- på DUAB. Men 260 mm klinga gör faktiskt att det blir lite svårare att få tag på nya klingor. Den som följer med är bra för vanlig byggsågning, men till finsågning är den för grov.
Matzeball: Jag har haft min bws-12c i ett drygt år nu. Den användes initialt under 4 timmar ungefär och har sedan legat över vintern. :thumbdown:Det som hände nu var att ena batteriet pajade (efter 1 år och 2 månader). Tyvärr hade ju batteriet bara 1 års garanti så kanske är jag torsk. Bauhaus tar kanske reklamation ändå verkar det som för att i alla fall kolla batteriet men vi får väl se
dthompa: Vad är felet? Han visar ju inte så här bygger du. Utan att du kan spika i ett litet utrymme som den där fyrkanten.
TTBygg: Bosch skickar sina maskiner till Ballerup i Danmark. I sämsta fall tre dagar utan maskinen. Priset för en Hilti maskin motsvarar ca 2,5 Bosch, Makita osv. Som jag skrev så lurar de små och medelstora snickare på pengar. Men det är ju bara min åsikt. Vad beträffar vilket borr du ska använda Andy 78. Bosch tillverkar 70% av borren på marknaden. Kan rekommendera produkten nedan
Daniel_N: [citat] Äh, det tror jag inte på;) Men även ett 2000kg släp med störe lastyta är ju ett rejält steg upp från 750/1300kg släp.
Polyene: Bauhaus-modellen hade jag också tittat på, men det känns inte riktigt som en jämförbar maskin. Den är ju något mindre i plattan och något lättare, men framför allt så slår Denqbar-modellen med 20 kN mot 13 kN på Bauhaus. Och Denqbar-modellen blir ju ändå billigare (även inklusive frakt) än Bauhausmodellen. Men det kanske är som vanligt, priset ändå säger något om prestanda
Amarace: [citat] Njet, då blir det 690kg enligt teknikern, under 750kg blir det så, och 690kg blir för mycket, den bil som används främst har tjänstevikt på 1360kg :( Har hittat ett däck på däckonline nu, 155/55-14, med 69 som index :) Då gäller det bara att hitta 14" fälg med rätt et.
Avemo: Det finns brännare som fungerar utmärkt med även uppochnervänd gastub. (Bland annat många brännare till trangiakök). Men långt ifrån alla gör det. Att bara luta flaskan lite lär inte vara problem. Ju mindre gas det är i flaskan desto mer kan du luta den. Det är svårt att missa när man lutar för mycket, och man bör inte ha frisyren nära när man gör det.
Johan_A_M: Vad tror ni om Stanleys Technical Silent? Avgiven luftmängd 100 l/min, Maxtryck 8 bar, 750W/1Hk, 6 liter och 85 dB. Spikpistolen (Bosch GSN 90-21) anger att den behöver 5-8 bar. Blir den kompressorn för klen för råspont och läkt, eller kommer den behöva gå hela tiden? Annars köper jag den du tipsade om badtestex men den här kan jag få redan idag...
pleqtiz: [citat] Ja den slangen funkar! Ser ut att vara slang för spånsug med! Bra pris med 👍
Strip: [citat] Det stämmer. Fast en gammal modell, numera har man snålat in och försämrat... naturligtvis. http://www.nivellsystem.se/images/Gallery/54/9115-Regelhallare.jpg
Fredrik_Lerum: Det är väl en begränsad reg besiktning som behövs. Att det skall vara besiktningsbefriat så måste som tidigare nämnts bilen ha ett helfordonsgodkännande och det tror jag krävs nyare bil än från 1995 men är inte säker. Oavsett så är det ju väl värt att montera dragkrok för en bil utan är ju bara en "halv" bil.
badtastex: Jag har byggt egna bord till min Kapex men där har man ju mycket gratis eftersom det finns spår att fästa borden i sågen. Det borde väl dock gå gamska lätt att göra några hål på sidan av sågen och monter borden där. När det kommer till sågbänken så är det enkelt att få borden plant med hjälp av stöden. Om du bygger bord med anhåll skall du se till att borden (eller
teed: är inte ute efter att spara pengar, utan efter något som fungerar bra :D och inte ruinerar mig helt.
Barnrikehuset: Jag fick med i biltemas stora blå hylsnyckelsats (för en 15 år sen). Kanske fortfarande finns där.
Brainy: Tack! Verkar finnas på K-rauta, får bli en sväng dit imorgon.
oobum: http://www.proffz.se/ http://www.elektrolindning.se/samarbetspartners.html Vet inte om de skickar, men det kan vara värt ett försök.
Kallebo: Nu har det gått något år och tråden är gammal. Men jag sitter i samma dilemma. Blev du nöjd med din fräs? Fick du mycket användning av den?
FreQa: Har idag testkört min nyinköpta Ryobi bordssåg, https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/258355-nagon-som-testat-ryobi-1800w-rts-1800w-efg-bordssag.html Efter inställning av att klingan är rätvinklig mot bordet, att klingan är parallell med spåren (vilken den inte var men enkelt justerad genom att lossa några bultar) samt att anhållet är parallellt med klingan så körde
Johan_A_M: [citat] Goda råd, tack fär det! Har ställbart varvtal ja så det blir till att testa och leka lite.