Har tråkigt på jobbet (tomma sommardagar) så varför inte skapa ännu en tråd om dom satans kap & gersågarna :cool:

Användningsområden kommer vara mycket varierade; garagebygge, altanbyggen, fasadbyden, lister, limträbalkar, bonnsågat, stångvirke etc. Dock bara trämaterial.

Därför vill jag ha en ganska bra motor, en större klinga än 216, runt 254 och med slide.
Jag vill slippa vara rädd om sågen eftersom den säkert kommer lånas en del i grannskapet samt en del virke direkt från skogen.
Vill även att det skall passa på Classes universalsågbord.

Så, med utgångspunkten i detta samt budget för över Meec/Classe/Biltema men under GCM10s har jag själv kommit fram till följande tre alternativ. Har klämt och känt på två av dom men inte testat någon.

Aeg ps254l
+Känns riktigt bra, i mina händer likvärdigt med "upphetsningen av att fingra på en gcm 8sjl".
- Lite dyrare
- Knepigt/oprövat utsug?
- 2000w motor

Metabo kgs254m
+ Priset
- Läst på forumet att den kan kännas "ranglig och plastig"
- klenare motor

Ryobi ems 254l
+ Känns helt ok
+ Priset
- Utseendet, gillar inte skrik-gröngult
- 2000w motor

Att det kommer ryka plastdetaljer och spånsugspåsar räknar jag med, likaså att man kommer behöva byta klinga och ställa in vinklar för finliret oavsett sågval.
Budgeten är vad dom här tre sågarna passar inom, säg max 4.000-5000kr, dvs. var snäll och håll proffs-segmentet som GCM10s utanför tråden... eller ja, diskutera på men jag kommer inte bry mig om dom tipsen :)

Några sågar jag missat som kan vara alternativ? Några direkta erfarenheter med ris eller ros? Är 2000w motor onödigt?

Om inte annat kanske jag får någons dag att gå snabbare genom att drägla lite över verktyg när alla andra kan njuta av sommarvädret som inte jobbar.

lånade metabon från en kompis och jag hade inget och klaga över den är väldigt prisvärd

• Gilla
F_man
  • Laddar…
Försök få tag i utmatad effekt. 2000W är garanterat inmatad effekt. Som med dammsugare gäller att de dyrare märken oftast har lägre förluster samt att effekt är en sak och sugförmåga en annan. Dvs även om utmatad effekt driver klingan så är en bra klinga a och o. Går givetvis att byta men är en extra kostnad. Sedan är ergonomin viktig, se till att du ser klingan och snittet tydligt och att ingenting skymmer. Laser och bra belysning är väl något man förväntar sig på sågar i den här prisklassen men jag får erkänna att jag inte tittat så noga om alla har det. Se till att klingan har vettiga mått så inte t ex centrumhålet är något udda som det är svårt att hitta klingor till.

Det går att såga bra även med låg effekt. Det är viktigt att låta sågen varva upp innan du börjar och att du inte kör för tungt. Orkar inte sågen så ta reda på orsaken, kan vara slö klinga eller att arbetsstycket rör på sig. Bra om det är lätt att hålla arbetsstycket utan att behöva använda tving.

Kolla att sliden glider lätt utan glapp. Samt att låset för gering är lätt att använda och att det inte vickar i sidled. Sedan hade jag kollat att det går att ansluta dammsugarslang av vettig storlek för cirkelsågar skiter ner otroligt. Skall du köra inomhus vill du garanterat ha en utsug. Softstart är nog ett måste i den här effektklassen. Sedan tänk på att om du skal köra autostart på dammsugaren kan man ofta inte koppla särskilt hög effekt till dammsugarens uttag.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
F_man skrev:
Budgeten är vad dom här tre sågarna passar inom, säg max 4.000-5000kr, dvs. var snäll och håll proffs-segmentet som GCM10s utanför tråden... eller ja, diskutera på men jag kommer inte bry mig om dom tipsen :)
GCM 10 S för 5395:- på Duabhuset. Men aj då 395 :- över budget så strunta i mitt inlägg. ;):o

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Makita LS1018L har jag och är rätt så nöjd. 4175:- på DUAB. Men 260 mm klinga gör faktiskt att det blir lite svårare att få tag på nya klingor. Den som följer med är bra för vanlig byggsågning, men till finsågning är den för grov.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.