Vet inte riktigt om detta platsar i detta forum.

Men är det någon som har testat soltork för virke eller solar kiln som alla amerikaner kallar det för.
Eller bor vi för långt norr ut och får för lite sol?

Har dålig koll men kikat lite på det där också. Jag kör med sauno tork. Utifrån den kunskapen känns det som det bästa sättet att torka är att göra det så konstant som möjligt. Dvs. hög temp först under några dygn för att öppna cellerna och sen måttligt hög temperatur och konstant rörelse på luften för att transportera ut fukten.

Jag tror utan att veta att soltorkning ger väldigt varierande förutsättningar dag och natt...vilket borde få träet att torka mer ojämnt vilket i sin tur borde leda till mer spänningar i trä't. Hobbytankar från en hobbyist!

Sent svar och fler frågor :D Hur tycker du att sauna torken fungerar? Känns som enda alternativet om man skall ha en lösning för en hemma pulare som mig. Om man inte väljer att bygga något själv.

Det jag läst om sol tork är att det skall fungera ganska bra att tappa tempen på natten så att trät skall få vila och åter igen torka på dagen. Men känns lite skumt tycker jag själv, men kan vara så att vi bor lite för långt norr ut och har förstora skillnader mellan dag o natt. Men jag har även läst om att folk kör soltork med framgång även på vintern och då runt 0 graders sträcket.

Tja, jag vet inte om något annat så, jo, det funkar bra. Man blir aldrig riktigt klok på trä för från samma stock kan 2 plankor bete sig olika efter torkprocessen. Det hänger en del på hur noggrann man är att trava upp planken. Dimensioner är ju också avgörande för resultatet. Egentligen har jag nog för lite erfarenhet för att riktigt veta vad som spelar mest roll....det är lite som med sågning av en stock, det finns enkelt sätt men som kanske inte alltid är bäst utnyttjande av stocken till vad det ska användas till!

förstår precis vad du menar när det utnyttjandet :D
Hur lång tid tar det att torka virket, typ 1 kubik 1tum björk plank? Vet du hur mycket ström det drar för att torka dito

Jag hittar inga dokument (diagram) nu men jag fick några till torken när jag köpte den alternativt kontaktade jag plano.se. Allt beror mycket på om det är 17% eller 6% fuktighet i träet man är ute efter. De sista procenten är ganska svåra att få ut snabbt. Ner till under 20% gör man på en vecka. Det är basningen, dvs första dygnen som är mest el-krävande. Ingen koll men har för mig att en "normal" torktid på 3-4 veckor kostar några hundra kwh. 1" går betydligt snabbare än 2"....

Kör du med 2 eller 4 kw?

Du jag vet faktiskt inte, det står inget vad jag kan se (skulle tro 2kW, för det har gått bra och köra diverse annat samtidigt). Spelar väl mindre roll, det handlar ju om volymen den klarar. Min box (original) är ca 3m3 och har fungerat bra även när det är många minusgrader ute.

Det jag har lärt mig av virkestorkning när man har sprungit i sågverken är att tempen och fuktigheten ska vara jämn utan variation. Det borde utesluta en soldriven rackare, för man får dåligt virke om man pausar en torkning.

Vanligast är väll redigt varmt och mycket fukt för att sedan successivt sänka luftfuktigheten tills man har nått det resultat man önskar.

En bekants far ska bygga egen tork med flisbrännare och värmebatteri så han kan torka på industrinivå

Tittar man på filmer på youtube så är det många sågverk som använder solar kiln och alla påstår att det fungerar kanon.
Men jag vet inte om vi bor för långt norr ut.

ett exempel
https://www.youtube.com/watch?v=KnvIXCMHY0U

Det finns en grej med att torka virke som jag tyckte mig se tydligt på bilderna från videon. I rätt temperatur/fuktighet så kan det lätt bli en del ytmögel. På plankorna man torka så är det relativt enkelt att borsta av (oftast sågspån kvar) men i ett torkhus utav trä så är det nog svårt att freda sig i längden. Sen kan man fundera hur billigt ett sådant skjul är med ganska mycket "fönstertak". Du måste oavsett ha lite el för att driva fläkt, som troligtvis ska styras på något sätt också.... jag vill inte vara negativ men tror du verkligen att du kommer spara pengar?

är inte ute efter att spara pengar, utan efter något som fungerar bra :D och inte ruinerar mig helt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.