Har börjat leta efter en grovdammsugare till mitt CNC-bygge och eftersom den behöver vara igång en stund varje gång så är det opraktiskt med ett monster som låter 75-80dB. HAr hittills riktat in mig på Nilfisk vars multi-modell är specad till 65dB men hittade nu en LAvor Whisper 8 som var specad till enbart 55dB vilket låter väldigt bra. HAr inte "provlyssnat" men Lavor är väl ett rätt seriöst företag har jag fått för mig.

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1327&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Någon som har något mer tips eller har erfarenhet av den här modellen från Lavor?

Du har ingen möjlighet att använda dig av en frånluftfläkt? ett par spirorör och några böjar och en kanalfläkt som kanske kan monteras på utsidan för minimalt ljud? vet inte vad du har för behov till ditt "CNC-bygge"... är det damm eller rök som skall evakueras? eller är det ingen bra idé med en permanentlösning?

Visst skulle man kunna tänka sig någan annan lösning, kanske en fläkt plus en cyklon. Men man hamnar ändå i läget att man gärna vill filtrera luften som går ut i lokalen på något sätt och vips så har man byggt en hel dammsugare.

Det är främst det material som fräsen gör till damm som skall förflyttas bort, dels för att förbättra snittet och dels för att inte fylla lokalen med damm. MDF är ju inte så trevligt...

Någonstans har jag en gammal Fine Woodworking där de helt sonika byggde in en grovdammsugare i en plywoodlåda för att dämpa den. Om din ska vara stationär kanske det kan vara en lösning? (Man kan ju ha en lucka så att det går att ta ut den också, praktiskt när man ska byta påse/tömma behållare... ;)

Jag ska se om jag kan hitta artikeln och beskriva konstruktionen närmare.

//Ronnie

Tänk dock på att dammsugare för "normalkonsumenter" inte är designade för att vara i drift i timtal... Det kan bli problem med livslängden på dammsugaren om du kör den kontinuerligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.