4 994 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Däck med max belastning 325kg
Sida 1 av 2
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Har ett litet dilemma, hade tänkt regga om en bromsad vagn till obromsad (defekta bromsar/påskjutsbroms).
Problemet är att jag inte vill ha den som en 750kg vagn, utan 650kg (el 625).
Anledningen är att mina bilar har en tjänstevikt på mellan 1260-1480kg, vilket innebär att med obromsad vagn som är lastad får jag bara köra 40km/h
Och för att kunna regga om som obromsad mindre än 750kg krävs en teknisk begränsning, vilket i praktiken bara går att uppnå med däck med låg viktklassning.
Så frågan är, var kan jag hitta däck med så låg viktklassning?
Problemet är att jag inte vill ha den som en 750kg vagn, utan 650kg (el 625).
Anledningen är att mina bilar har en tjänstevikt på mellan 1260-1480kg, vilket innebär att med obromsad vagn som är lastad får jag bara köra 40km/h
Och för att kunna regga om som obromsad mindre än 750kg krävs en teknisk begränsning, vilket i praktiken bara går att uppnå med däck med låg viktklassning.
Så frågan är, var kan jag hitta däck med så låg viktklassning?
Kolla på http://www.goodyear.eu/se_se/all-about-tires/understand-your-tire/reading-your-tire/#load-index
så får du veta vilka siffror som är rätt belastningsindex.
sedan kan du nog titta på vilken däckfirma du vill.
Om jag läste listan rätt motsvarar 91 - 615kg och 92-630kg.
Fast jag kan ha fel..det har hänt förut.
så får du veta vilka siffror som är rätt belastningsindex.
sedan kan du nog titta på vilken däckfirma du vill.
Om jag läste listan rätt motsvarar 91 - 615kg och 92-630kg.
Fast jag kan ha fel..det har hänt förut.
Så kan det vara, men en tillverkare har ju möjligheten att säga "det här släpet klarar bara 600 kg".
Mitt eu-släp fick jag välja om det skulle vara 650 eller 750kg när jag köpte det, och det är ingen skillnad på däcken.
Med ett nytt släp så är det mycket enklare för återförsäljaren att fixa vilken vikt man vill ha då det bara är pappersarbete och inget annat.
(belastningsindex för 325kg är 69)
Med ett nytt släp så är det mycket enklare för återförsäljaren att fixa vilken vikt man vill ha då det bara är pappersarbete och inget annat.
(belastningsindex för 325kg är 69)
A
Amarace
Medlem
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- 405 inlägg
Jo jag vet hur belastningsindex fungerar, problemet är som sagt var jag hittar dessa däck? Verkar vara svårt tyvärr 
Och nya släp finns inte detta problem då dom kan klassa släpet för olika vikter, när man reggar om ett bromsat till obromsat blir dom alltid 750kg om tidigare totalvikten var 750kg eller mer. (mitt är 950kg)
Och nya släp finns inte detta problem då dom kan klassa släpet för olika vikter, när man reggar om ett bromsat till obromsat blir dom alltid 750kg om tidigare totalvikten var 750kg eller mer. (mitt är 950kg)
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Hittar du en kulhandske för 650kg kan du gå den vägen också
Nu kanske reglerna har ändrats men vad jag kan läsa från den här diskussionen http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262565-S%E4nka-totalvikt-p%E5-sl%E4pvagn så är det inte säkert att du behöver ha däck som klarar just exakt 650 kg i last för att få igenom det. Där verkar ju någon ha fått igenom det genom att bara gå ner i dimension från vad som var original på släpet med motiveringen att det ska göras en teknisk förändring på släpvagnen.
Kan ju vara värt ett försök men då måste du givetvis höra med bilprovningen först om de kan godkänna denna förändring och därmed bara regga in släpet för 650 kg.
Kan ju vara värt ett försök men då måste du givetvis höra med bilprovningen först om de kan godkänna denna förändring och därmed bara regga in släpet för 650 kg.
A
Amarace
Medlem
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- 405 inlägg
Cen 77, det där vara bara en lyckträff om det gick, har pratat med både tekniska supporten på Bilprovningen samt den tekniker som gör omreggningen, krävs en teknisk begränsning som går att "bevisa".
Pagno,mhittar tyvärr ingen under 750kg
Pagno,mhittar tyvärr ingen under 750kg
Vad sägs om det här hjulet då: http://www.slapet.se/product/13-hjul-komplett-14570-r-13-paa-4-haals-faelg-3009/
Max belastning 345 kg vilket ger en max totalbelastning av 690 kg vilket gör att du måste regga vagnen för 650 kg då däcken inte klarar 750 kg.
Alla däck som ger mindre totalvikt än 750 kg borde väl fungera?
Max belastning 345 kg vilket ger en max totalbelastning av 690 kg vilket gör att du måste regga vagnen för 650 kg då däcken inte klarar 750 kg.
Alla däck som ger mindre totalvikt än 750 kg borde väl fungera?
Redigerat: