2 430 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Kap&Ger kapacitet
Jag kollar lite på gersågar och blir inte klok på kapacitetsspecarna så jag tänkte jag frågar experterna
Metabo KGS216M
Max. Sågbredd 90°/45°: 305 / 65 mm
Max. Sågdjup 90°/45°: 205 / 36 mm
Skärhöjd: 45°/36mm
Skärhöjd: 90°/65mm
Skärbredd: 45°/205mm
Skärbredd: 90°/305mm
Spec på netonnet:
Max. sågbredd 90°/45° 305 mm/205 mm
Max. sågdjup 90°/45° 65 mm/36 mm
Rakt snitt 90°/90° 305 x 65 mm
Dubbelgering 45°/45° 205 x 36 mm
Kap- och geringssåg Cotech
Kapacitet vid 45° 65 x 210 mm
Kapacitet vid 90° 65 x 305 mm
Dessa två sågar verkar vara uppbyggda på samma sätt med i stort sett samma klingdiameter.
Man fäller ner klingan och skjuter den med slid genom arbetsstycket.
Då tycker jag dom borde ha ungefär samma kapacitet.
Sågbredden är väl den horisontala måttet på arbetsstycket lagt i sågen (fram och tillbaka med klingan)?
Skärhöjden (sågdjupet) borde då vara det vertikala måtten på arbetsstycket lagt i sågen (upp och ner med klingan)?
Som jag tolkar specarna så klarar Classes såg ett arbetsstycke som är 305 mm brett med 90 graders läge på klingan i förhållanden till arbetstycket.
Den klarar ett arbetstycke på 210mm bredd om jag vrider sågen/bordet 45 grader.
Jag har inte lutat klingan.
I både 90 grader och 45 grader så klarar den 65 mm i såghöjd. Låter logiskt
Metabos såg klarar bredder på 305mm i 90 grader och 205mm i 45 grader.
Skärhöjden är 65 mm i 90 grader men det som förvirrar mej är att specen säger bara 36mm i 45 grader.
Borde den inte klara 65mm i 45 grader också (som classes såg)?
Hur kan det komma sig?
Har Metabo kanske en kortare slidlängd så att den geometriskt inte klarar 65mm såghöjd?
Eller är 36 mm med både vrid 45 grader och lutning på klingan 45 grader?
Metabo KGS216M
Max. Sågbredd 90°/45°: 305 / 65 mm
Max. Sågdjup 90°/45°: 205 / 36 mm
Skärhöjd: 45°/36mm
Skärhöjd: 90°/65mm
Skärbredd: 45°/205mm
Skärbredd: 90°/305mm
Spec på netonnet:
Max. sågbredd 90°/45° 305 mm/205 mm
Max. sågdjup 90°/45° 65 mm/36 mm
Rakt snitt 90°/90° 305 x 65 mm
Dubbelgering 45°/45° 205 x 36 mm
Kap- och geringssåg Cotech
Kapacitet vid 45° 65 x 210 mm
Kapacitet vid 90° 65 x 305 mm
Dessa två sågar verkar vara uppbyggda på samma sätt med i stort sett samma klingdiameter.
Man fäller ner klingan och skjuter den med slid genom arbetsstycket.
Då tycker jag dom borde ha ungefär samma kapacitet.
Sågbredden är väl den horisontala måttet på arbetsstycket lagt i sågen (fram och tillbaka med klingan)?
Skärhöjden (sågdjupet) borde då vara det vertikala måtten på arbetsstycket lagt i sågen (upp och ner med klingan)?
Som jag tolkar specarna så klarar Classes såg ett arbetsstycke som är 305 mm brett med 90 graders läge på klingan i förhållanden till arbetstycket.
Den klarar ett arbetstycke på 210mm bredd om jag vrider sågen/bordet 45 grader.
Jag har inte lutat klingan.
I både 90 grader och 45 grader så klarar den 65 mm i såghöjd. Låter logiskt
Metabos såg klarar bredder på 305mm i 90 grader och 205mm i 45 grader.
Skärhöjden är 65 mm i 90 grader men det som förvirrar mej är att specen säger bara 36mm i 45 grader.
Borde den inte klara 65mm i 45 grader också (som classes såg)?
Hur kan det komma sig?
Har Metabo kanske en kortare slidlängd så att den geometriskt inte klarar 65mm såghöjd?
Eller är 36 mm med både vrid 45 grader och lutning på klingan 45 grader?
Men om jag inte lutar sågen/klingan utan har den helt vertikalt, tar den 65x205mm då?
Jag vill gärna ha Cotechs kapkapacitet och den har fått bra användarrecensioner men jag tycker det skulle kännas bättre att kunna välja en Metabo, den uppfattar jag som mer kvalitet (rätt eller fel).
Jag vill gärna ha Cotechs kapkapacitet och den har fått bra användarrecensioner men jag tycker det skulle kännas bättre att kunna välja en Metabo, den uppfattar jag som mer kvalitet (rätt eller fel).
Det lägre sågdjupet kommer in precis som du antar när man lutar klingan om du inte lutar den är det oberoende gervinkeln 65 mm och då minskas bara möjliga bredden på stycket med vinkeln. Som det står vid dubbelgering 45° vridning och 45° lutning begränsas man max i både bredd och djup till 205 x 36 mm.
Och om du ska börja dubbelgera kan du ha nytta av denna tidigare tråden så behöver du inte testa dig fram.
Gera lutande överliggare
Gera lutande överliggare
Tack för svaren...det hjälper mej att köpa rätt såg för mej.
Men det är ju konstigt att Metabos specifikation inte säger tydligt vad den klarar med 45graders enkelgering utan bara om man dubbelgerar.
I alla fall, jag åkte till clas ohlsson och kände på deras såg och den glappade ganska mycket i själva sågbordet. Oavsett hur hårt jag spände fast bordet med låsvredet så glappade det nån millimeter ute vid skalan. Jag frågade en expedit som tillkallades som kunnig på sågarna och han sa att det inte var bättre än så. Så är det på alla sågar i den prisklassen sa han.
Men jag har känt på andra billiga sågar på Jula och inte hittat ett sådant glapp i bordet.
Så den sågen blir det inte, trots bra användarrecensioner på siten. Jag beställer nog en Metabo med bord från Webhallen.
Men det är ju konstigt att Metabos specifikation inte säger tydligt vad den klarar med 45graders enkelgering utan bara om man dubbelgerar.
I alla fall, jag åkte till clas ohlsson och kände på deras såg och den glappade ganska mycket i själva sågbordet. Oavsett hur hårt jag spände fast bordet med låsvredet så glappade det nån millimeter ute vid skalan. Jag frågade en expedit som tillkallades som kunnig på sågarna och han sa att det inte var bättre än så. Så är det på alla sågar i den prisklassen sa han.
Men jag har känt på andra billiga sågar på Jula och inte hittat ett sådant glapp i bordet.
Så den sågen blir det inte, trots bra användarrecensioner på siten. Jag beställer nog en Metabo med bord från Webhallen.
Klicka här för att svara