Hej,

Jag har en gammal Co/tech överhandsfräs jag bara använt nån enstaka gång, men nu ska det fräsas ett spår som jag tänkte skjuta in en 22x95 eller nåt liknande i.
Funkar det då att köra en nötfärs med en diameter på 22mm i min överhandsfräs med vettigt resultat (kan tänka mig lägga några hundra på stål, och jag tror fräsen är den 2100W'aren).
Eller ska jag köra med ett stål med mindre diameter och två vändor (eller kanske ändå fler beroende på hur djupt jag kan ta per gång?
Alternativt två snitt med klyvsågen och så stämjärn ...

Vad tror ni, vad orkar en sån fräs med, och blir det jobbigare att hålla dem mot arbetsstycket ju större fräs jag har?

Nötfärs funkar nog mindre bra... :-)

• Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Generellt: Ja.
Kan till viss del bero på material och framförallt hur djupt du vill fräsa. Är det djupt får det blir flera vändor.

Notfräs -> nötfärs var faktiskt en ovanligt rolig auto correct.

Hur långt ska det där spåret bli? Har du några fräsar redan?

22mm är ganska stort i en handöverfräs.

Virket kan ju variera lite i tjocklek.
Kör med ett mindre stål.
Kör först med såg, och justera/finlira med fräsen.

Hehe, nötfärsen köper jag på Ica ;)

Men då kör jag två spår med klyvsågen och sen får vi se om jag provar fräsa ut dom eller om jag tar stämjärnet - det kommer vara två stycken tvåmetersbitar med spår i - och det är däremellan jag tänkte lägga typ 22x95'er - så det är ingen jätteprecision på "djupet".

Tack iallafall för tipsen, jag kanske ändå köper en "dyrare" notfräs på kring 16 mm för att jämföra med mitt billiga frässtål's-kit jag köpte tillsammans med budgetfräsen.

Om du har ett bra anhåll så kan du ju flytta det en klingbredd i taget, borde väl räcka med 8 svängar för att komma upp till ca 22mm.
3mm * 7sågningar = 21mm

Jag har fräst endel spår med 20 mm fräs med min OF1010 utan problem så den stora CoTech fräsen borde rimligtvis fixa 22 mm utan att protestera. Nu var det ett tag sedan men jag vill minnas att jag har tagit ca 4 mm djup åt gången. För min del har det mest varit i MDF som jag tror är ganska lättfräst. Men börja med några provbitar och känn efter hur det känns, det borde funka bra att fräsa direkt utan att ta omvägen med sågen.

Smart angående flera spår - om inte annat kan jag ju såga 3-4 spår så blir det lättare med stämjärnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.