3 732 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Erfarenhet av AEG Multimaskin BWS 12C-152B & Skruvdragare BS 12C Li152B
Kollade senaste Bauhaus reklambladet och hittade lite som verkade intressant.
Sökte på forumet men var mest gamla trådar så skapar en ny för att kolla ifall någon har dessa och har några erfarenheter att dela med sig.
Multimaskin BWS 12C-152B för 1195kr istället för 2399 känns som ett klipp. Men hur är den?
Kändes lite "glappig" när man bytte huvud på den. Hur bra är den som deltaslip? Eller såg?
Lånade och testade en Bosch 180 när jag renoverade trappen och den bara lät och vibrerade men slipade inte. Hyrde sen en Festool delta slip och den käkade trapp i rasande fart...kostade iof 5000 eller så.
Är mest intresserad av slip, såg och även kanske köpa till sticksågshuvudet för 500.
Kör AEG egna specialblad?
Upptäckte även att AEGs huvud passade bra på Ryobis maskin och vice versa. Exakt samma i infästning och utförande.
Lilla skruvdragaren BS 12C LI152Bsäljs för 995 kr vilket känns billigt.
Hur är den?
Duger den till det mesta en hemmapulare behöver?
Antar att båda maskinerna har samma batteri.
Iof lär allt vara bättre än min klumpiga Black and Decker jag köpte på ICA för 500 spänn för många år sen.
Är det någon som har erfarenheter så vore jag så tacksam för lite input.
Ett bra pris är meningslöst om maskinerna är halvkassa!
Det jag inte gillade var att båda maskinerna levereras i en mjuk väska
Gillar hård låda som jag fick till Metabo lackfräsen och Blå Bosch Excenterslipen.
Tack på förhand!
Edit: En tanke vad gäller skruvdragare... Kanske ett bättre köp att ta Hitachi 18V maskinen dom säljer på ICA för 1500 istället? Borde vara en bättre maskin eller?
Sökte på forumet men var mest gamla trådar så skapar en ny för att kolla ifall någon har dessa och har några erfarenheter att dela med sig.
Multimaskin BWS 12C-152B för 1195kr istället för 2399 känns som ett klipp. Men hur är den?
Kändes lite "glappig" när man bytte huvud på den. Hur bra är den som deltaslip? Eller såg?
Lånade och testade en Bosch 180 när jag renoverade trappen och den bara lät och vibrerade men slipade inte. Hyrde sen en Festool delta slip och den käkade trapp i rasande fart...kostade iof 5000 eller så.
Är mest intresserad av slip, såg och även kanske köpa till sticksågshuvudet för 500.
Kör AEG egna specialblad?
Upptäckte även att AEGs huvud passade bra på Ryobis maskin och vice versa. Exakt samma i infästning och utförande.
Lilla skruvdragaren BS 12C LI152Bsäljs för 995 kr vilket känns billigt.
Hur är den?
Duger den till det mesta en hemmapulare behöver?
Antar att båda maskinerna har samma batteri.
Iof lär allt vara bättre än min klumpiga Black and Decker jag köpte på ICA för 500 spänn för många år sen.
Är det någon som har erfarenheter så vore jag så tacksam för lite input.
Ett bra pris är meningslöst om maskinerna är halvkassa!
Det jag inte gillade var att båda maskinerna levereras i en mjuk väska
Tack på förhand!
Edit: En tanke vad gäller skruvdragare... Kanske ett bättre köp att ta Hitachi 18V maskinen dom säljer på ICA för 1500 istället? Borde vara en bättre maskin eller?
Redigerat:
Jag kunde inte hålla mig, utan beställde en BWS 12C-152B från Bauhaus idag.
Att Ryobis grejer passade hade jag ingen aning om, men verkar ju smidigt i så fall.
Ang skruvdragaren BS 12C så har jag en sån sen tidigare, liten smidig maskin som används frekvent.
Vad jag saknar på den ibland är en andra växel, som BS 12C2 LI har.
Sen är ju 12v aldrig lika stark som en 18v-maskin...
Att Ryobis grejer passade hade jag ingen aning om, men verkar ju smidigt i så fall.
Ang skruvdragaren BS 12C så har jag en sån sen tidigare, liten smidig maskin som används frekvent.
Tack för ditt svar!dselling skrev:Jag kunde inte hålla mig, utan beställde en BWS 12C-152B från Bauhaus idag.
När du får maskinen så skulle jag uppskatta dina intryck.
Eller lite feedback när du har provkört.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag har haft min bws-12c i ett drygt år nu. Den användes initialt under 4 timmar ungefär och har sedan legat över vintern.
Det som hände nu var att ena batteriet pajade (efter 1 år och 2 månader). Tyvärr hade ju batteriet bara 1 års garanti så kanske är jag torsk. Bauhaus tar kanske reklamation ändå verkar det som för att i alla fall kolla batteriet men vi får väl se vad de säger när jag skickat in det.
Det jag funderar på är om hantverkaren som använde det inte laddade efteråt och att det har legat dåligt laddat ett år och jag sedan använde det utan att ladda det (det funkade ju 10 minuter i alla fall). Jag tror ändå man ska vara noga att ladda batteriet efter användning och ladda igen om det har gått lång tid.
Manualen som kommer med är ganska dålig, d.v.s. det står inget om t.ex. tillbehör utan bara sånt jag egentligen (hittills) inte behöver veta.
Jag hade problem att hitta blad till maskinen för originalblad tillverkas inte längre.
Det verkar som att Fein Multi-blad funkar fast det fäster inte i så många fästpunkter bara men det gör inte originalbladet heller.
Det levererades två olika adaptrar med maskinen varav en är märkt "F" och den verkar passa till Fein-blad med en 8-uddig stjärna i mitten och runda hål runt-om om man lägger den ovanpå bladet efter man lagt på det. Tyvärr bygger det ganska mycket då. Det finns också en adapter märkt B som är tunnare. Då kan man dra i skruven direkt i den adaptern utan att det bygger så mycket. Båda adapterna funkar alltså och gör att man får fäste både i centrum och i de runda hålen runt om. Nödvändigheten kan ifrågasättas.
Det här bladet är enklare att montera för det fastnar när man lägger på det. Originalbladet fladdrar runt och är trassligt att hålla fast när man drar i skruven. Innan skruven dras åt ordentligt så går det att rucka i sidled också. För mig verkar det faktiskt som om Fein-bladet sitter bättre än originalbladet, det svarar nog bättre.
Fein har ju också ett annat fäste som kanske passar också, i alla fall är det närmare originalet med 12-uddigt hål.
Här ser man AEG-bladet till vänster, adaptern och Fein-bladet. Ni ser också varför jag söker blad.
Det jag saknar som finns på Fein är djupanslag.
Verkligen toppen om Ryobi-grejer passar. Det ska jag kolla på också.
Annars har maskinen i och för sig funkat bra. Den blir ganska varm ( skönt på vintern ).
Det jag funderar på är om hantverkaren som använde det inte laddade efteråt och att det har legat dåligt laddat ett år och jag sedan använde det utan att ladda det (det funkade ju 10 minuter i alla fall). Jag tror ändå man ska vara noga att ladda batteriet efter användning och ladda igen om det har gått lång tid.
Det verkar som att Fein Multi-blad funkar fast det fäster inte i så många fästpunkter bara men det gör inte originalbladet heller.
Det levererades två olika adaptrar med maskinen varav en är märkt "F" och den verkar passa till Fein-blad med en 8-uddig stjärna i mitten och runda hål runt-om om man lägger den ovanpå bladet efter man lagt på det. Tyvärr bygger det ganska mycket då. Det finns också en adapter märkt B som är tunnare. Då kan man dra i skruven direkt i den adaptern utan att det bygger så mycket. Båda adapterna funkar alltså och gör att man får fäste både i centrum och i de runda hålen runt om. Nödvändigheten kan ifrågasättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här bladet är enklare att montera för det fastnar när man lägger på det. Originalbladet fladdrar runt och är trassligt att hålla fast när man drar i skruven. Innan skruven dras åt ordentligt så går det att rucka i sidled också. För mig verkar det faktiskt som om Fein-bladet sitter bättre än originalbladet, det svarar nog bättre.
Fein har ju också ett annat fäste som kanske passar också, i alla fall är det närmare originalet med 12-uddigt hål.
Logga in
Skapa konto
Här ser man AEG-bladet till vänster, adaptern och Fein-bladet. Ni ser också varför jag söker blad.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara