13 052 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Vilken klinga till vinkelslip för tegelpannor?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag har kapat mycket Vittinge-tegel med vinkelslipen och konstaterat att en helt slät diamantklinga ger snyggast resultat. Klingor med "tänder" tenderar att slå flisor ur pannan hur försiktig man än är. Den släta klingan är i princip lika snabb på att avverka som tandade.
Brukar rota fram denna gamla bild och få skit för den tvivelaktiga blandningen av el och vatten. Jag lever dock fortfarande och snitten blev bra trots tänder på klingan (håller dock med om att en klinga utan verkar bättre). Har kapat tiotals meter granit med julas klingor, funkar utmärkt och skär som smör i tegel).

Toppen, tack för det tipset (och även du karlmb)! Känner mig som en copycat, har tack vare dina inlägg även valt RM fönsterJohan Gunverth skrev:
Haha, lovar att inte klagaMathiasS skrev:Brukar rota fram denna gamla bild och få skit för den tvivelaktiga blandningen av el och vatten. Jag lever dock fortfarande och snitten blev bra trots tänder på klingan (håller dock med om att en klinga utan verkar bättre). Har kapat tiotals meter granit med julas klingor, funkar utmärkt och skär som smör i tegel).
Krångla inte till det nu.
Vilken billig diamantklinga som helst, liknande denna (finns med och utan tänder och lite andra olika utföranden, men det spelar inte heller någon större roll)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-2000016895/
funkar utmärkt till ditt jobb. En dyrare gör inte jobbet ett dugg bättre eller snabbare.
Köp något sådant på Jula, Rusta, ÖoB, din lokala bygghandlare, lägg inga onödiga kronor.
Välj en med 125mm diameter då det är det rätta till din vinkelslip.
Jag köpte själv ett skitbilligt set med 3 klingor (bara 115mm och jag har 125 mm vinkelslip) från Silvan när de hade sin rea då varuhusen skulle läggas ner. Jag tror jag gav 80-100 spänn.
Det var en klinga med tänder, två utan tänder men något olika utförande där det skär.
Jag har slipat betonggolvet i tvättstugan, kapat alla de takpannor som behövde kapas, jag har kapat betongplintar, justerat LECA-block, kapat klinker och kakel, och grannen lånade och kapade några löpmeter marksten.
Och nu har äntligen första klingan tagit slut så jag kan börja på nästa.
Vilken billig diamantklinga som helst, liknande denna (finns med och utan tänder och lite andra olika utföranden, men det spelar inte heller någon större roll)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-2000016895/
funkar utmärkt till ditt jobb. En dyrare gör inte jobbet ett dugg bättre eller snabbare.
Köp något sådant på Jula, Rusta, ÖoB, din lokala bygghandlare, lägg inga onödiga kronor.
Välj en med 125mm diameter då det är det rätta till din vinkelslip.
Jag köpte själv ett skitbilligt set med 3 klingor (bara 115mm och jag har 125 mm vinkelslip) från Silvan när de hade sin rea då varuhusen skulle läggas ner. Jag tror jag gav 80-100 spänn.
Det var en klinga med tänder, två utan tänder men något olika utförande där det skär.
Jag har slipat betonggolvet i tvättstugan, kapat alla de takpannor som behövde kapas, jag har kapat betongplintar, justerat LECA-block, kapat klinker och kakel, och grannen lånade och kapade några löpmeter marksten.
Och nu har äntligen första klingan tagit slut så jag kan börja på nästa.
Tack, det får bli från bygghandlaren där vi köper allt material, de får skicka med en slät 125a.Mikael_L skrev:Krångla inte till det nu.
[länk]
Om du har en vinkelslip med ställbart varvtal så kan det vara värt att provkapa lite och se om det bättre på lite långsammare.
En bit OSB eller cellplast under ger bättre stöd än att kapa över knä eller i ränndalen direkt.
En bit OSB eller cellplast under ger bättre stöd än att kapa över knä eller i ränndalen direkt.
Goda råd, tack fär det! Har ställbart varvtal ja så det blir till att testa och leka lite.corre skrev:
Klicka här för att svara