corre skrev:
Motorn snurrar fel håll bara, det märker ni på 2sek om det är fel håll.

Låt vattnet strömma igenom utan att ha pumpen påslagen först, så hinner ni vattenfylla pumphus etc.
Tack, det låter bra, då ska jag ta mig dit i helgen och prova.
Min kompis har en Kränzle 1152 tst 130bar & 600l/min som han är väldigt nöjd med, ska bli kul att se om det blir någon skillnad med min tvätt på 175bar & 700l/min.

Peter2400 skrev:
Tack, det låter bra, då ska jag ta mig dit i helgen och prova.
Min kompis har en Kränzle 1152 tst 130bar & 600l/min som han är väldigt nöjd med, ska bli kul att se om det blir någon skillnad med min tvätt på 175bar & 700l/min.
Liter/Timme måste det väl ändå va...

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Har en 1152 kränzle, fantastiskt välbyggd, kan varmt rekommenderas.

Är inne på min 3e Kärcher på 30 år, den första höll i 20 år, den andra glömde jag ute så den frös sönder.
Nu har jag en 5.585, helt värdelös jämfört med dom tidigare.
Slangen saknar svirvel.
Det går inte att dra ut slangen utan att tvätten ramlar omkull.
Det är dock inget fel på tvätt prestandan, och alla Kärcher från 5 och uppåt har riktig pump, inte plast.
Råd och Rön gjorde en test för typ 10 år sen, körde uthållighet, ingen Blå, inte ens dom dyrare höll perioden ut.
Kärcher höll.

Ska köpa mig en ny högtryckstvätt och har då kollat på kärchers K5 premium och på Nilfisk alto E145.3 xtra.

Bägge har typ samma spec, Max 145bar, 500l/h, slangvinda osv.

Dock ser den nya nilfisken mer rejäl ut med Alu stag osv.

Men en viktig sak jag inte hittar är ljudnivån på dessa?

Vad har ni för erfarenheter av dessa?

Mvh

Redigerat:
Undrar detsamma, söker en bra högtryckstvätt i mellanklassen(?) säg runt 2-5k:-? Tycker dock att alla ser så plastiga ut men de kanske håller bra ändå?

SamiHus skrev:
Undrar detsamma, söker en bra högtryckstvätt i mellanklassen(?) säg runt 2-5k:-? Tycker dock att alla ser så plastiga ut men de kanske håller bra ändå?

Jag är nog inne på nilfisken, en av anledningarna är till att det sägs att kärchers välter lätt och är det kallt går visst plasten sönder på den också när den välter. Sen har vi en lokal handlare som säljer reservdelar här till Nilfisk så lutar mot den :)

Trådar sammanfogade.

//mod

Farsans Kärcher höll en månad sen gick motorn åt helvete...

Jag har en Nilfisk c125 3-8 eller vad den kallas. Den gör sitt jobb med terasstvätt, rotortvätt och vanligt munstycke. Har även provat med avloppsrensen. Har även provat en Nilfisk c145, den har inbyggd slangvinda, bättre slang och lite mer styrka..

Faktum är att man kan få en riktig tvätt med mässingspump för budgeten upp till ca 5 kSEK. Då blir det inte en Nilfisk eller Kärcher, och man får inte slangvinda osv. Däremot får man en tvätt som kommer att hålla länge, och som är bra drag i. Kolla här:
http://www.elektro-plus.de/kraenzle.html?cat=120&dir=asc&order=price

Jag har redogjort lite för materialval och lite annan teori för högtryckstvättar här:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...ifik-vilken-hogtryckstvatt-fraga-kranzle.html

Kom ihåg: Mer effekt är bättre, så länge du har tillgång till tillräckligt med ström och tillräckligt med vatten. Kaviterande HT-tvättar kommer att gå sönder. De kaviterar om de inte får tillräckligt med vatten.

Hej

Har 2 st Kärcher högtryckstvättar.
Den andra köpte jag för att den första började "hacka" - dvs starta - stoppa med några sekunders mellanrum. Precis samma fel som flera har märker jag.
För ett par år sedan köpte jag då marknadens testvinnare - Kärcher 5.585.
Gick inget vidare - samma sak med den. Går bara att köra med reducerat tryck.
Det innebär bl.a att Tralltvätten inte funkar då den alltid går med fullt tryck.

Jag provade för säkerhetsskull hos 3 olika grannar - och mätte vattenflöde innan. Inget hjälpte.

Nu var måttet rågat - med erfarenhet av Bosch elverktyg - inhandlades en ny Bosch AQT 45-14X. Jisses vilken skillnad. Kvalitet rätt igenom och kanon tryck med alla olika verktyg som medföljer.

För 2800 SEK får det anses vara rena kapet då Kärcher lätt tagit 4000 SEK för en prestandamässigt jämförbar maskin som kvalitetsmässigt är rena skräpet jämfört med Bosch.
Kärcher må vara testvinnare för jämnan - men de verkar inte vara något vidare på att leverera kvalitet som funkar.

Bifogar länk till Conrad som har bra pris och leveranstider på denna utmärkta maskin.

http://www.conrad.se/?websale8=conr...KIHJqJePYaF_sPKfgfQjaWj9h4j_ygKV73BoCVYfw_wcB

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.