Hej
Har bestämt vi skall införskaffa ett släp då jag är lite trött på att låna svärfars så fort man skall någonstans. Har väl en budget under 15.000 jag tänkt hålla. Har egentligen tänkt mig ett obromsat släp som ändå är ordentligt byggt med helsvetsad galvad ram. Kommer mestadels köra skräp och trädgårdsavfall men ibland även virke och lite jord/grus. Har dock väldigt nära till både grusgrop, tipp och bygghandel så kan vid behov köra fler gånger.
Har egentligen ingen bra uppställningsplats för släpet utan jag har tänkt ha det i garaget. Därav skall det inte vara för stort men det måste vara stort nog för byggskivor.
Nu var jag precis på Bauhaus och kunde inte låta bli att gå förbi och titta lite på deras släp. Såg då detta http://www.bauhaus.se/easyline-250s-10-hjul.html. Det tar alltså byggskivemått och är dessutom relativt smalt då hjulen sitter undertill vilket sparar mycket utrymme i garaget.
Dessutom så kostar det endast 7995 SEK exkl stödhjul.
Kollade lite närmare på det och det är tydligen brenderup som tillverkar dem och det är al-ko axel och kullås.
Dock så ser det jäkligt klent ut och plåten till lemmarna är väldigt tunn. Men frågan är hur stor betydelse detta har med hänsyn till den omfattning jag kommer använda det.
Är det någon som har mer erfarenhet av detta släp?
Har bestämt vi skall införskaffa ett släp då jag är lite trött på att låna svärfars så fort man skall någonstans. Har väl en budget under 15.000 jag tänkt hålla. Har egentligen tänkt mig ett obromsat släp som ändå är ordentligt byggt med helsvetsad galvad ram. Kommer mestadels köra skräp och trädgårdsavfall men ibland även virke och lite jord/grus. Har dock väldigt nära till både grusgrop, tipp och bygghandel så kan vid behov köra fler gånger.
Har egentligen ingen bra uppställningsplats för släpet utan jag har tänkt ha det i garaget. Därav skall det inte vara för stort men det måste vara stort nog för byggskivor.
Nu var jag precis på Bauhaus och kunde inte låta bli att gå förbi och titta lite på deras släp. Såg då detta http://www.bauhaus.se/easyline-250s-10-hjul.html. Det tar alltså byggskivemått och är dessutom relativt smalt då hjulen sitter undertill vilket sparar mycket utrymme i garaget.
Dessutom så kostar det endast 7995 SEK exkl stödhjul.
Kollade lite närmare på det och det är tydligen brenderup som tillverkar dem och det är al-ko axel och kullås.
Dock så ser det jäkligt klent ut och plåten till lemmarna är väldigt tunn. Men frågan är hur stor betydelse detta har med hänsyn till den omfattning jag kommer använda det.
Är det någon som har mer erfarenhet av detta släp?
Jag har det släpet och det har funkat bra och går stabilt även med en last på 750kg som det vart en gång. Jag har kört det mesta på släpet och nu haft det i 3 år. Enda nackdelen är att flaket blir högre med hjulen under men det hade inte fått plats anars i mitt garage.
Så länge han inte kör en Datsun från 1982 så borde inte 750 kg vara några problem för en normal bil. Enklast är att använda denna: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Lägger ner denna, har bestämt mig för att antingen köpa något billigare begagnat och göra vid, eller alternativt något nyare bättre. Med tanke på att jag säkert kommer ha den i väldigt många år kan jag lika bra köpa något ordentligt
Det finns många nya vanliga bilar som inte får dra 750kg obromsat, och har ingen koppling till storlek på bilen heller.Raskus skrev:
Jag får tex inte dra mer än 690kg obromsat med min Ford C-Max från 2009. Vet att många bilar ligger lägre än 750kg för obromsat... Tex en Chevrolet Avalanche vet jag får dra mindre än min C-max när det kommer till obromsat... Dock får man ställa släpet på flaket om man önskar (med maxlast!)
Så kolla istället upp vad du får dra istället för att anta
Under "Teknisk data" kan man finna det på de flesta bilar (åtminstone om dom är registrerade senaste 10 åren)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Hmm. Detta var ju intressant. Max släpvagnsvikt (obromsad) efter min bil är 700 kg. Betyder det att släpet (med last) får väga 700 kg, eller är det släpets totalvikt som får vara max 700?
Stefan Bengtsson skrev:
Släp med last är samma sak som totalvikt.
Som nämns ovan så får man dock köra med för tungt släp om lastvikt men då gäller maxhastighet 40km/h.
https://www.transportstyrelsen.se/s...husvagn/fragor-och-svar/hur-fort-far-du-kora/
Transportstyrelsen skrev:högst 40 km/tim med
släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag tror att jag har rätt bra koll på totalvikt = vad släpet får väga inkl max last och bruttovikt = vad det väger inkl last vid mättillfället.
Men släpvikt fanns inte som begrepp när jag tog körkort (tror jag). Känns bäst att släpvikt = bruttovikt, så jag väljer att tro på Dede77
Men släpvikt fanns inte som begrepp när jag tog körkort (tror jag). Känns bäst att släpvikt = bruttovikt, så jag väljer att tro på Dede77
Har du en källa för detta?Dede77 skrev:
Det är inte alls min uppfattning och för b-kort med bromsad släpvagn ser det ju helt annorlunda ut. Men jag ska erkänna att reglerna med obromsade släpvagnar har förbryllat mig tidigare. Så jag kanske var för snabb med att uttala mig om "hur det är" och borde istället uttryckt det som att det är min uppfattning.
Men om jag ska tolka det jag skrev ovan från transportstyrelsen så innebär det att om totalvikt på en obromsad släpvagn överstiger halva tjänstevikten på dragfordonet får jag bara köra i 40km/h oavsett vad jag har lastat det med. För vad totalvikt innebär känner jag mig ganska trygg med.
Har mailat både transportstyrelsen samt hört med en polis och de sa båda att när det gäller obromsade släp så är det bruttovikten man går på.
Dock är jag osäker på vilken hastighet som gäller för lastat släp.
Den bilen jag kollade med då var en V70 och den får dra 750kg obromsat. Så då är det 80km/h oavsett om släpet är lastat eller inte.
Kollar jag på en V50 som har max 650kg så står det i kalkylatorn max 40km/h om släpet är lastat.
Jag har dock fått för mig att så länge bruttovikten är under 650kg så är det 80km/h som gäller men är som sagt osäker. Kanske bäst att kolla innan man gör något dumt.
Dock är jag osäker på vilken hastighet som gäller för lastat släp.
Den bilen jag kollade med då var en V70 och den får dra 750kg obromsat. Så då är det 80km/h oavsett om släpet är lastat eller inte.
Kollar jag på en V50 som har max 650kg så står det i kalkylatorn max 40km/h om släpet är lastat.
Jag har dock fått för mig att så länge bruttovikten är under 650kg så är det 80km/h som gäller men är som sagt osäker. Kanske bäst att kolla innan man gör något dumt.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Ajaj. Ju mer jag läser på transportstyrelsens hemsida så verkar det ju som att bmikael har rätt. Det är det där med släpets totalvikt kontra bilens halva tjänstevikt som ställer till det. Vore mycket bättre om det var bruttovikten som gällde.
Det verkar som att min peugeot får dra obromsat upp till 700, även om släpets totalvikt är 750. Men då bara i 40 km/tim. Och det är ju inte ett alternativ.
Får väl sikta in mig på bromsade kärror. Eller obromsade med totalvikt på max 700 kg.
Det verkar som att min peugeot får dra obromsat upp till 700, även om släpets totalvikt är 750. Men då bara i 40 km/tim. Och det är ju inte ett alternativ.