39 849 läst ·
14 svar
40k läst
14 svar
Markvibrator Jula eller Bauhaus?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
nån som provat? tips etc...
http://www.bauhaus.se/herkules-plattvibrator-rp1100b.html
http://www.jula.se/vibratorplatta-plate-compactor-pc-11-5-5hp-270009
5,5 hk omkring 60kg
http://www.bauhaus.se/herkules-plattvibrator-rp1100b.html
http://www.jula.se/vibratorplatta-plate-compactor-pc-11-5-5hp-270009
5,5 hk omkring 60kg
Jag har bauhaus padda och den fungerar fint, som med de flesta billigare maskiner har den brister!
Gasreglaget är skräpkvalitet, men det borde gå att byta ut.
Skyddsgallret till avgasdelen har en tendens att vibrera loss, fixas enklast med lite loctite.
Har använt min ganska mycket och tycker den är värd pengarna.
Det medföljer även en tjock pvcmatta för vibrering direkt på marksten.
Gasreglaget är skräpkvalitet, men det borde gå att byta ut.
Skyddsgallret till avgasdelen har en tendens att vibrera loss, fixas enklast med lite loctite.
Har använt min ganska mycket och tycker den är värd pengarna.
Det medföljer även en tjock pvcmatta för vibrering direkt på marksten.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Tog själv hem två sådana från Kina. Helt OK maskiner och mycket vibrationer för pengarna.
Jag tog Köhler motorer i stället för no.name, la också till och fick 8 resp 12mm plattor på så den vägde 60 resp 90kg om jag minns rätt. Tror det kostade totalt 7000kr att landa de två.
De slår kanske inte lika hårt som en Dynapack eller Wacker som väger lika mycket men de är toppen till arbeten runt huset ex uppfarten.
Jag tog Köhler motorer i stället för no.name, la också till och fick 8 resp 12mm plattor på så den vägde 60 resp 90kg om jag minns rätt. Tror det kostade totalt 7000kr att landa de två.
De slår kanske inte lika hårt som en Dynapack eller Wacker som väger lika mycket men de är toppen till arbeten runt huset ex uppfarten.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Har för mig att man brukar säga 1cm/10kg padda. Så 5-6cm åt gången. Jag körde 20cm med min 90kg på en sväng och det har inte satt sig. Kan iofs också bero på vad man packar, vattnat osv.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det beror på att jula säljer ut sin lilla maskin till halva sitt ordinarie pris (julas ordinarie pris är 1000kr högre än Bauhaus pris) men de har inte så många kvar... jula säger att den ska utgåDanielF skrev:
Redigerat:
Ska du köra en större yta vid samma tillfälle - hyr utan tvekan en större maskin då. Dessa mindre maskiner funkar vid finlir eller om man kan köra några centimeter åt gången. 5cm kanske lagom..... Men har du större fraktioner så händer inte så mycket.Snailman skrev:
Jag ska bygga en stödmur och bygga ut altan ca 40kvm. Duger bauhaus 50kg då för ca 3000, eller bör jag gå upp till 65 (4000kr), eller 90kg för 5000kr?
Stödmuren blir ca 12m samt trapp.
Stödmuren blir ca 12m samt trapp.
Jag har en 110 kg 25kN kraft "RÜTTELPLATTE" från tyska ebay för 570 € inkl frakt. Den har jag
bla paddat 0/32 bärlager med till carport/förråd. Det blev riktigt bra. Dock fick man padda med flera överfarter och inte mer än 5-10 cm åt gången. Jag skulle inte köra med en mindre än 100kg.
bla paddat 0/32 bärlager med till carport/förråd. Det blev riktigt bra. Dock fick man padda med flera överfarter och inte mer än 5-10 cm åt gången. Jag skulle inte köra med en mindre än 100kg.
Har en hög singel staplad, vet inte exakt storlek men ska höra med killen som körde hit högen. Jag köpte 90kg varianten. Killen som sålde tryckte att även 50kg skulle funka för jobbet, litar dock inte på bauhaus personal 
Jag har inga problem att ta 10 vändor, bara det blir ordentligt gjort. Det skulle springa iväg för mycket om jag skulle hyra tyvärr.
Har letat begagnat i ett halvår utan napp.
Jag har inga problem att ta 10 vändor, bara det blir ordentligt gjort. Det skulle springa iväg för mycket om jag skulle hyra tyvärr.
Har letat begagnat i ett halvår utan napp.
Klicka här för att svara