10 685 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Instegsmodell Plan/Rikthyvel
Sida 1 av 2
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Hej !
Så var det dags att inhandla mitt livs första Plan/Rikthyvel till minisnickeriet här hemma men är helt villrådig när det gäller val av maskin. Första projektet den ska användas till är att hyvla nya fönsterämnen till rätt dimension då jag ska renovera alla fönsterbågar här hemma och en del trä behöver bytas i vissa bågar och ett antal bågar är så dåliga att nya behöver tillverkas (+ myggfönster).
Andra projektet är att tillverka ett nytt kök i gammal stil (inspiration från Kvänum kök) och det innebär ju att allt material till dörrar mm måste hyvlas till rätt dimension...
Har tittat på en Jet JPT-260 Planer Thicknesser (Från Axminster http://www.axminster.co.uk/jet-jpt-260-planer-thicknesser-600671) som har fått många bra resentioner men är osäker om den är rätt val för vad jag ska använda den till enligt ovan?
Önskar också tips på utsug till en hyvel då jag bara har en Festool CTL26 idag...
Tack på förhand!
/ Jonas
Så var det dags att inhandla mitt livs första Plan/Rikthyvel till minisnickeriet här hemma men är helt villrådig när det gäller val av maskin. Första projektet den ska användas till är att hyvla nya fönsterämnen till rätt dimension då jag ska renovera alla fönsterbågar här hemma och en del trä behöver bytas i vissa bågar och ett antal bågar är så dåliga att nya behöver tillverkas (+ myggfönster).
Andra projektet är att tillverka ett nytt kök i gammal stil (inspiration från Kvänum kök) och det innebär ju att allt material till dörrar mm måste hyvlas till rätt dimension...
Har tittat på en Jet JPT-260 Planer Thicknesser (Från Axminster http://www.axminster.co.uk/jet-jpt-260-planer-thicknesser-600671) som har fått många bra resentioner men är osäker om den är rätt val för vad jag ska använda den till enligt ovan?
Önskar också tips på utsug till en hyvel då jag bara har en Festool CTL26 idag...
Tack på förhand!
/ Jonas
Den där ser ut att kunna vara en hyfsad hobbymaskin men jag tycker att den kanske blir litet onödigt dyr innan den är i Sverige. Om du ger dig till tåls hittar du säker en bagagnad svensktillverkad Morten/moreten/logosol eller varför inte en begagnad Ejca av 80-90-talsmodell för samma pengar.
Å andra sidan vet jag inte hur mekaniskt begåvad du är?
Min första hyvelmaskin var en Ejca från 50-talet som var delvis sönderplockad i lådor på golvet då jag köpte den. Den blev en riktigt hygglig hobbymaskin men då jag började snickra på förtjänst blev den för liten och primitiv.
Här är annars en intressant maskin på blocket för ett bra pris. http://www.blocket.se/dalarna/Kombinationshyvel_300mm_63904819.htm?ca=10&w=3
Jag har en Stenberg KEV 600 som är en storebror till den där och jag är mycket nöjd med min.
Å andra sidan vet jag inte hur mekaniskt begåvad du är?
Min första hyvelmaskin var en Ejca från 50-talet som var delvis sönderplockad i lådor på golvet då jag köpte den. Den blev en riktigt hygglig hobbymaskin men då jag började snickra på förtjänst blev den för liten och primitiv.
Här är annars en intressant maskin på blocket för ett bra pris. http://www.blocket.se/dalarna/Kombinationshyvel_300mm_63904819.htm?ca=10&w=3
Jag har en Stenberg KEV 600 som är en storebror till den där och jag är mycket nöjd med min.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Känner inte att jag har kunskap (eller tid att lära mig) att renovera en maskin med tanke på de "stora" projekten som ska göras på huset kommande år, så en ny maskin (eller fin begagnad) är att föredra så att den snabbt kan användas. Hittade samma hyvel (JPT-260) som jag länkade till ovan i Tyskland istället för 1400 Euro och till Tyskland ska jag åka och köpa lite byggmaterial och "annat" i vår så då blir transporten "gratis".
Är det mycket bättre kvalitet på en begagnad svensktillverkad Morten/Moreten/Logosol för ca 15 000 ?
/ Jonas
Är det mycket bättre kvalitet på en begagnad svensktillverkad Morten/Moreten/Logosol för ca 15 000 ?
/ Jonas
Jag har en Logosol H410 och måste säga att jag är supper nöjd. Visst kunde bordet varit 50-60cm längre men då skulle man vara tvungen att bygga om den mellan rikt o plan vilket man slipper nu.
Tidigare så hade jag en gammal stenbergs och det är enorm skillnad till det bättre.
Tidigare så hade jag en gammal stenbergs och det är enorm skillnad till det bättre.
Jasså... Då skall du absolut inte köpa något gammalt renoveringsobjekt. En lindrigt begagnad kvalitetsmaskin är nog ett bättre alternativ för dig och dina resurser och behov. Det finns ingen maskin som passar åt alla.
En granne har en sån där Moretens 410 och jag tycker att den är en riktigt bra hobbymaskin. Då behöver du aldrig någonsin byta upp dig.
Litet för klen och vinglig för mig som ofta har stora arbetsstycken och litet krånglig att justera....men den rikthyvlar hyfsat och planhyvlar bra.
En granne har en sån där Moretens 410 och jag tycker att den är en riktigt bra hobbymaskin. Då behöver du aldrig någonsin byta upp dig.
Litet för klen och vinglig för mig som ofta har stora arbetsstycken och litet krånglig att justera....men den rikthyvlar hyfsat och planhyvlar bra.
I så fall var nog din stenbergare i dåligt skick eller fel inställd på något vis.....eller så var den någon riktigt gammal och primitiv modell från 20-30talet. Jag har hyvlat en hel del med grannens Moretens 410 så jag har möjlighet att jämföra. Båda maskinerna har sina speciella fördelar och nackdelar som är väldigt olika men om jag skall jämföra så jag skulle säga att det är ganska jämnt lopp.teed skrev:
Vet inte om jag tycker den är klen, men man ser olika på saker. Och jag kör en del större saker i min hyvel
[video]https://youtu.be/Ak-HvHgriKE?t=30s[/video]
[video]https://youtu.be/Ak-HvHgriKE?t=30s[/video]
heimlaga skrev:Jasså... Då skall du absolut inte köpa något gammalt renoveringsobjekt. En lindrigt begagnad kvalitetsmaskin är nog ett bättre alternativ för dig och dina resurser och behov. Det finns ingen maskin som passar åt alla.
I så fall var nog din stenbergare i dåligt skick eller fel inställd på något vis.....eller så var den någon riktigt gammal och primitiv modell från 20-30talet. Jag har hyvlat en hel del med grannens Moretens 410 så jag har möjlighet att jämföra. Båda maskinerna har sina speciella fördelar och nackdelar som är väldigt olika men om jag skall jämföra så jag skulle säga att det är ganska jämnt lopp.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Tack för alla svar... Ska hålla koll på blocket någon/några månader och se vad jag får för pengarna innan jag springer och köper nytt... / Jonas
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Tittade runt på blocket och hittade denna inca http://www.blocket.se/dalarna/Rikt_planhyvel_64148305.htm?ca=9&w=2 för 9500 kanske vore något att satsa på som instegsmodell... Vad innebär "tersa kutter" läst på forumet att det är lite dyrare hyvlar som har det men vad är fördelen? Går det att köpa hyvelstål mm till en sån här hyvel?
/Jonas
/Jonas
Inca har gott rykte bland amatörsnickare så du får den säkert såld när du vill byta upp dig men jag tycker inte att de är värda att satsa på om man har utrymme för någonting bättre. Inca har nämligen aluminiumbord. I synnerhet om man hyvlar gran går det ganska snabbt att nöta en fåra i ett aluminiumbord och så är friktionen otrevligt stor mellan trä och aluminium tycker jag.
Tersa är ett system för engångsbett som används en hel del i industrin. Därför finns betten att köpas för ett rimligt pris. Jag tycker att du skall undvika alla andra typer av engångsbett för de brukar bli svindyra eller omöjliga att få tag på när tillverkaren byter modell men Tersa är så vanligt så de kan man nog lita på att kommer att finnas på marknaden många år framåt.
Fördelen med Tersa jämfört med vässbara bett är att man sparar ungefär 15 minuters arbete varje gång man byter bett. I en stor industri där produktionen måste löpa perfekt innebär snabba bettbyten stora inbesparingar. Priset på en sats tersabett är väl grovt räknat det samma som priset på en vässning.
Det vanligaste systemet är vässbara bett. När de är slutvässta efter 20-30 års hobbysnickrande köper man nya för de är mer eller mindre standardvaror. De har fått dåligt rykte bland hobbysnickare för att man måste ställa in dem i kuttern själv. Folk har fått för sig att det är oöverkomligt svårt att ställa in hyvelbett men egentligen handlar det bara om att man satsar en eftermiddag på att lära sig och sedan går det på en halvtimme-trekvart varje gång utan minsta problem.
Största fördelen med dem är att de är impopulära bland hobbysnickare så man får mycket mer maskin för pengarna. Om man vill kan man ju räkna ut hur många kvarttimmar man kan använda på arbetsdrygare bettbyten innan man har tjänat in merpriset för en maskin med tersakutter. Det är väldigt många kvarttimmar......
Tersa är ett system för engångsbett som används en hel del i industrin. Därför finns betten att köpas för ett rimligt pris. Jag tycker att du skall undvika alla andra typer av engångsbett för de brukar bli svindyra eller omöjliga att få tag på när tillverkaren byter modell men Tersa är så vanligt så de kan man nog lita på att kommer att finnas på marknaden många år framåt.
Fördelen med Tersa jämfört med vässbara bett är att man sparar ungefär 15 minuters arbete varje gång man byter bett. I en stor industri där produktionen måste löpa perfekt innebär snabba bettbyten stora inbesparingar. Priset på en sats tersabett är väl grovt räknat det samma som priset på en vässning.
Det vanligaste systemet är vässbara bett. När de är slutvässta efter 20-30 års hobbysnickrande köper man nya för de är mer eller mindre standardvaror. De har fått dåligt rykte bland hobbysnickare för att man måste ställa in dem i kuttern själv. Folk har fått för sig att det är oöverkomligt svårt att ställa in hyvelbett men egentligen handlar det bara om att man satsar en eftermiddag på att lära sig och sedan går det på en halvtimme-trekvart varje gång utan minsta problem.
Största fördelen med dem är att de är impopulära bland hobbysnickare så man får mycket mer maskin för pengarna. Om man vill kan man ju räkna ut hur många kvarttimmar man kan använda på arbetsdrygare bettbyten innan man har tjänat in merpriset för en maskin med tersakutter. Det är väldigt många kvarttimmar......
Den där står i mitt garage nu.Betula_Pendula skrev:
Hämtade den före lunch.
Har 0 tidigare hyvelerfarenhet, men byter stål på under minuten med tersan.
Sen om man biter sig själv i svansen iom. dyrare eller icke slipbara stål återstår att se.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Heimlaga: Tack för varningen om aluminium bordet på Inca hyvlar då ska jag titta på några andra med gjutjärnsbord. Om enda fördelen med Tersa är att det går snabbt att byta stål så spelar det ju mindre roll...
FredrikR: Jaha var det den hyveln som du pratade om i din Inca tråd, hoppas du blir nöjd!
/ Jonas
FredrikR: Jaha var det den hyveln som du pratade om i din Inca tråd, hoppas du blir nöjd!
/ Jonas
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Hur är EJCA http://www.blocket.se/ostergotland/Rikt_o_planhyvel_Ejca_64284392.htm?ca=9&w=3 i kvalitet mm i jämförelse med den JET jag tittat på?
/ Jonas
/ Jonas
Minst ett eller troligen två steg bättre än Jet. Ingen yrkesmaskin direkt men en förstaklassig hobbymaskin för krävande användare.
Då behöver du aldrig byta upp dig och det är en stor inbesparing på längre sikt eftersom begagnade nybörjarmaskiner har dåligt försäljningsvärde.
En kamrat har en likadan som den där och vi har haft sönder den i småbitar och gått igenom den fullständigt. Det är absolut en modell som jag kan rekommendera. Den har gjutjärnsbord och gjutjärnsstomme och ett riktigt svenskt Suvaskydd som är bekvämare att använda än de moderna skydden.
Ända felet med hans Ejca var att skruvarna som håller kilarna i kuttern hade för tjocka huvuden så kilarna gick inte att få ut för rengöring utan att montera loss hela kuttern. Enligt Ejca skall kilarna gå att få ut så tydligen var hans maskin ett måndagsexemplar eller så hade någon tidigare ägare bytt skruvar. Han slipade av skruvskallarna litet och vägde dem så de blev absolut lika tunga och sedan har maskinen fungerat perfekt.
Då behöver du aldrig byta upp dig och det är en stor inbesparing på längre sikt eftersom begagnade nybörjarmaskiner har dåligt försäljningsvärde.
En kamrat har en likadan som den där och vi har haft sönder den i småbitar och gått igenom den fullständigt. Det är absolut en modell som jag kan rekommendera. Den har gjutjärnsbord och gjutjärnsstomme och ett riktigt svenskt Suvaskydd som är bekvämare att använda än de moderna skydden.
Ända felet med hans Ejca var att skruvarna som håller kilarna i kuttern hade för tjocka huvuden så kilarna gick inte att få ut för rengöring utan att montera loss hela kuttern. Enligt Ejca skall kilarna gå att få ut så tydligen var hans maskin ett måndagsexemplar eller så hade någon tidigare ägare bytt skruvar. Han slipade av skruvskallarna litet och vägde dem så de blev absolut lika tunga och sedan har maskinen fungerat perfekt.