image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Under vårstädningen så har jag återigen flyttat på denna pryl som blev kvar sedan förra ägaren. Varje gång jag flyttar det tunga aset som bara samlar damm i garaget så undrar jag vad det är och om det är värt nåt om jag säljer den? Googlat på typen men hittar inga svar...

Fler bilder?

Skulle kunna vara en nedväxlad motor för någon maskindrift, kanske traversförflyttning eller något spel.

image.jpg
Skapa konto

Nån särskild del jag ska fota? Ja min fantasi går bet på vad den kan ha använts till.

En bild lite mer från ovan

Ja precis. Ta en bild på axeln som sticker upp, och även en bild på ytan som står rakt upp. Är det en slipad yta, eller en grov och lackad yta?

image.jpg
Skapa konto

Axeln, ytan är som synes grov och lackerad.

image.jpg
Skapa konto

Hittade en till märkplåt

image.jpg
Skapa konto

"Undersidan"

image.jpg
Skapa konto

Liggande

Hoppas det klarnar för nån av er! Tack för visat intresse!

image.jpg
Skapa konto

Hålet på "undersidan". Vad som är upp/ner/sida är oklart, jag hänvisar bara till upp och ner från första bilden.

Det var minsann ett märkligt bygge. Den ena motorn har dubbelt så stort maxvarv som den andra. Är det ena remhjulet dubbelt så stort som det andra? Ser lika stora ut när jag tittar på bilderna, men då blir jag än mer förvirrad.

På något sätt verkar den där anordningen se till att två olika axlar roterar med en konstant utväxling. Men hur fungerar egentligen remmen? Den är för vek för att överföra något moment.

Om frågan handlar om värde, så är det bara skrotvärde. Du lär aldrig hitta någon som både vet vad det är och som behöver den :P

Någon sorts maskin kan den suttit i. Lilla motorn är bara 1/10 effekt så det kan vara något med full fart / kryyyyyp fart.

"Huvudmotorn" har en kuggväxel till utgående axeln.

Protte

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vad är inkopplat under locket här och är det en kabel ner vid pilen till den svarta kåpan? Ser ut som någon elmanövrerad koppling/broms vid den delen med utgående hålaxel. Och båda motorerna har ju växlar så vad står det för utgående varvtal på 1400/xxx vid den andra är det 2800/330. Att driva den ena baklänges skulle ge alldeles för högt varv på den motorn även om den vore frånkopplad.

Om det är en elmanövrering i delen där remmen ligger på utgående axel skulle jag se som enda logiska funktion att man kan driva motorsidan på andra halvan via rem genom att koppla till genom den. Och att det normalt inte ligger hopkopplat när man driver med båda motorerna enda riktningen är med högra (på bilden) i drift och andra från elektriskt men kopplad och driven via remmen. Ser ut som högra motorn har elektrisk broms också hur är det på den vänstra? Om du drar runt remmen vilka delar rör sig?

Frågan är varför man skulle vilja köra på detta sättet, kanske vid någon inställning joggning i låg hastighet e.dyl.

image.jpg
Skapa konto

PatrikJo skrev:
Om frågan handlar om värde, så är det bara skrotvärde. Du lär aldrig hitta någon som både vet vad det är och som behöver den :P
Haha ja jag hade ju helst sett att nån här svarat "det är en maskin X som används till Y och är värd multum". Nä var mest intresserad av vad fasen det är och om det var värt att sälja över huvud taget. Annars får den stå och fortsätta samla damm!

Och ja remskivorna är lika stor...

PatrikJo skrev:
Skrotvärde är lite hårt att säga, det är väl runt fem kronor kilot för elmotorerna (tack vare den koppar dom innehåller) och under en krona kilot för resten. Jag håller med om att det är högst osannolikt att någon kommer köpa den för att använda den som den använts förr, men både kuggväxlar och elmotorer är dyra att köpa nya och bör ha ett rätt respektabelt andrahandsvärde. Gamla grejer, men guld värt för någon som bygger/reparerar någon maskin som behöver just den typen av prylar.

Ser ut som en motor till en svarv. Ena motor är hög hastighet och andra låg hastighet.
Vilken model har jag ingen aning om.

GK100 skrev:
Vad är inkopplat under locket här och är det en kabel ner vid pilen till den svarta kåpan? Ser ut som någon elmanövrerad koppling/broms vid den delen med utgående hålaxel. Och båda motorerna har ju växlar så vad står det för utgående varvtal på 1400/xxx vid den andra är det 2800/330. Att driva den ena baklänges skulle ge alldeles för högt varv på den motorn även om den vore frånkopplad.

Om det är en elmanövrering i delen där remmen ligger på utgående axel skulle jag se som enda logiska funktion att man kan driva motorsidan på andra halvan via rem genom att koppla till genom den. Och att det normalt inte ligger hopkopplat när man driver med båda motorerna enda riktningen är med högra (på bilden) i drift och andra från elektriskt men kopplad och driven via remmen. Ser ut som högra motorn har elektrisk broms också hur är det på den vänstra? Om du drar runt remmen vilka delar rör sig?

Frågan är varför man skulle vilja köra på detta sättet, kanske vid någon inställning joggning i låg hastighet e.dyl.

image.jpg
Skapa konto

Innanför locket finns inget förutom att kablaget fortsätter ner till den svarta kåpan. 1400/31 står det.

Försökte snurra på remskivorna men det var stumt och jag hade inget att vålda "lagom" med. Ska lyfta upp den på arbetsbänken i morrn.

Dom går till bromsen. Den behöver spänning för att släppa.
Man brukar koppla in bromsen i kopplingsplinten i motorn men eftersom du har två motorer måste bromsen släppa om du bara använder den ena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.