Har äntligen köpt en rikt och planhyvel som ska hämtas hem om ett par dagar, vunnen på auktion.
Är väl inte riktigt 100 på om det blev ett så bra köp som jag trodde nu när det drar iväg lite med fraktkostnader och liknande. Men efter ha följt blocket i alldeles för lång tid, ja det blev väl lite av en chansning, går den inte hem får jag väl köpa en ny.
Det som var konstigt var att det syns ingen skylt? Någon här som utifrån bilderna i länken kan ha en aning om vad för rikt o planhyvel det är?
https://psonlineauktioner.se/objekt/339782/planhyvel/
Tack på förhand!!
Är väl inte riktigt 100 på om det blev ett så bra köp som jag trodde nu när det drar iväg lite med fraktkostnader och liknande. Men efter ha följt blocket i alldeles för lång tid, ja det blev väl lite av en chansning, går den inte hem får jag väl köpa en ny.
Det som var konstigt var att det syns ingen skylt? Någon här som utifrån bilderna i länken kan ha en aning om vad för rikt o planhyvel det är?
https://psonlineauktioner.se/objekt/339782/planhyvel/
Tack på förhand!!
Tyckte jag kände igen den
. Tack!!!
Ser på korten på google att det är spoton!
Tycker jag skymtar en sån där Slotmortice(eller vad det heter) tillsats eller? Då kanske min Leight FMT Pro kan säljas=), inte för att jag använt den särskilt mycket hehe.
Vad brukar dessa gå för? Jag börjar närma mig 10k efter att hyra av flyttbil käkade upp 3k tyvärr.
Ser på korten på google att det är spoton!
Tycker jag skymtar en sån där Slotmortice(eller vad det heter) tillsats eller? Då kanske min Leight FMT Pro kan säljas=), inte för att jag använt den särskilt mycket hehe.
Vad brukar dessa gå för? Jag börjar närma mig 10k efter att hyra av flyttbil käkade upp 3k tyvärr.
Transport får du räkna som en utflykt för att inte dra ner på investeringskontot på maskiner
det är troligen en Lini under namnet Luna och som är gjord av Ejca. Den kommer från en kombi w59 eftersom det är rails för annhåll till cirkelsåg en på utmatningsbordet.
Grattis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis
Som du sa inte superklipp. Men du har långhålsborren också och den är nog värd 1500-2000 kan jag tycka. så en bra affär har du nog gjort.
Framför allt så är det en superhyvel. Finns inte bättre för pengarna. Nja om det inte dyker upp en lika dan på blocket för hälften vill säga
Framför allt så är det en superhyvel. Finns inte bättre för pengarna. Nja om det inte dyker upp en lika dan på blocket för hälften vill säga
Kul att höra att det var en okej affär av er som kan lite mer
. Kommer som sagt ha betalat ganska exakt 10k med resa(7k utan) och det var väl det jag hoppades kunna köpa en hyvel för så kul att man fått en bra sådan.
Har hämtat hyveln och den ser helt okej ut. Dock ett stort problem, stora anhållet på bordet saknas!! Hur får man tag i en ny? Måste man jaga en beggad eller finns det några tredjeparts delar?
Hade tänkt att plocka upp lite björkplywood på Bonnet när jag ändå hade flyttbilen men pengarna flög sin kos innan
. Mannen jag köpte hyveln sålde en 8-10 större plank från sin samling. Har enligt uppgift stått och torkat mellan 20 och 40 år. Jag kan bara identifera valnöt och björk, någon av er kanske kan känna igen?
Han sa något om Honduras Mahogny men kommer inte ihåg vilka bitar det gällde
.
Glad dock att man fick tag i lite fint virke
. Någon som har tips på roliga projekt?
Hyvlade en kant på alla så man ser bättre. Ni som är gamla i gamet, hur brukar ni göra om ni har lite svårt att se sort och utseende på en träbit?
Den på 2 första bilderna skulle enligt uppgift vara valnöt men den liknar ingen valnöt jag haft(Jag är en färsking dock)
Ingen aning om denna? Mahogny?
Fick ett gäng såna här. Se om man kan göra lite knivhantag (efter stabilisering) eller ngt annat kul.
Hade tänkt att plocka upp lite björkplywood på Bonnet när jag ändå hade flyttbilen men pengarna flög sin kos innan
Han sa något om Honduras Mahogny men kommer inte ihåg vilka bitar det gällde
Glad dock att man fick tag i lite fint virke
Hyvlade en kant på alla så man ser bättre. Ni som är gamla i gamet, hur brukar ni göra om ni har lite svårt att se sort och utseende på en träbit?
Den på 2 första bilderna skulle enligt uppgift vara valnöt men den liknar ingen valnöt jag haft(Jag är en färsking dock)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen aning om denna? Mahogny?
Logga in
Skapa konto
Fick ett gäng såna här. Se om man kan göra lite knivhantag (efter stabilisering) eller ngt annat kul.
Logga in
Skapa konto
Förstår inte varför sista bilden dök upp igen? Raderade den när jag skrev förra inlägget. Nu går det inte redigera bort det heller.
Strunt samma, här kommer mer träbilder.
Björk
Rätt säker på att denna är valnöt.
Ingen aning? Mahogny?
Sista två på en lång tung planka som jag inte vet heller men gissar kanske Mahogny?
Totalt sett fick jag med mig ca 10 plank och + lite småbitar för 2 lappar så det kändes som ett bra pris. Men som nybörjare så är man alltid så osäker men jämför jag med sist när jag köpte en liten tunn planka valnöt i butik så känns det som världens kap
.
Strunt samma, här kommer mer träbilder.
Björk
Logga in
Skapa konto
Rätt säker på att denna är valnöt.
Logga in
Skapa konto
Ingen aning? Mahogny?
Logga in
Skapa konto
Sista två på en lång tung planka som jag inte vet heller men gissar kanske Mahogny?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Totalt sett fick jag med mig ca 10 plank och + lite småbitar för 2 lappar så det kändes som ett bra pris. Men som nybörjare så är man alltid så osäker men jämför jag med sist när jag köpte en liten tunn planka valnöt i butik så känns det som världens kap
Lukten är ett väldigt bra sinne för att identifiera träsorter, men då måste man ju ha känt lukten förr. Mahogny luktar speciellt och jag tycker inte det ser ut som mahogny. Jag tror mer på (amerikansk) körsbär men svårt att säga.
Den du är säker på är valnöt tror jag också på valnöt. De som är mer rödbruna i övre inlägget som vectrex är säker på valnöt tror jag istället på nåt tropiskt.
Den du är säker på är valnöt tror jag också på valnöt. De som är mer rödbruna i övre inlägget som vectrex är säker på valnöt tror jag istället på nåt tropiskt.
Redigerat:
Jag tyckte tvärtom att ådringen inte var valnötslik och dessutom var färgen väldigt rödaktig. Men svårt då gubben också sa valnöt.
Ola C, den rödbruna är kanske lite missvisande på bildern. Många av sträcken man ser är från hyveln, ådringen ser man inte så mycket av.
Kul det här
. Gubben jag köpte av hade byggt båtar, kajaker, paddlar mm. Ifall det är någon ledtråd.
Ola C, den rödbruna är kanske lite missvisande på bildern. Många av sträcken man ser är från hyveln, ådringen ser man inte så mycket av.
Kul det här
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
De översta skulle jag tippa på mahogny. Har en lite skarp speciell lukt och är vanligt inom båtbygge.
Klicka här för att svara