Efter lite justering som inte var perfekt ur kartong så är den ganska precis.Bart skrev:Grattis till sågen
Även om det redan är många som skrivit om XCn får du gärna skriva några rader om den och hur du upplever den.
Är den tillräckligt exakt för lite finare snickerier?
Plus och minus.
Jag är också på jakt efter en smidig bordsåg som inte tömmer plånboken helt, gärna ny då jag inte har för mycket intresse av att renovera. Samtidigt vill jag kunna lita på att den är tillräckligt exakt för det jag vill göra. Mer finsnickeri än spika stomme.
Byte av klinga till en billig men ändå med finare snitt än original då den är ganska grov.
Har ännu inte använt den så mycket men jag e nöjd
+ Känns som en stabil såg.
+Justerbordet kan vara användbart.
+Ganska stor arbetsyta
+3 års garanti känns bra.
-Sågklingan men det är väl en smaksak (vad man ska använda sågen till)
-En del justering så måtten stämmer.
-Skjut anhåll är väl glappigt men det kan man fixa till tydligen.
Det är vad jag har att skriva om den än så länge.
Ja det va en ny såg från https://www.toolab.se/produkt/GTS-10-XC-Bosch-Klyvsag-GTS10XC .badtastex skrev:
Ja släde och ZC var det första jag gjorde efter att jag justerat sågen.
Klingskydd är lätt att använda då det är lätt att ta bort samt sätta på plats igen
Jag är nöjd än så länge med sågen.
Måste säga att jag är förvånad över att ni är så nöjda med era XC. Ska jag vara helt ärlig tycker jag det mest är skräp. Duger gott att slänga upp på arbetsplatsen för att klyva reglar med men att ha som finsnickeriverktyg är den komplett hopplös.
Främst bordet som är ett under av oprecision. Spåren är otroligt inexakta, varierar både i riktning och djup och bredd vilket gör det omöjligt att skapa en glappfri släde. Cross-cut bordet glappar i sidled och ligger flera tiondelar över resten av bordet (allt ifrån 7 tiondelar till 2 tiondelar) beroende på var man mäter.
Anhållet är omöjligt att få att låsa konsistent i exakt samma riktning. Mitt felade upp till +/- 0,5mm mätt mot bakkant klinga. Är man noga och pressar anhållet framåt före låsning kan man få ner felet till +/- 0.2mm.
Underredet i plast läcker damm som ett såll.
Främst bordet som är ett under av oprecision. Spåren är otroligt inexakta, varierar både i riktning och djup och bredd vilket gör det omöjligt att skapa en glappfri släde. Cross-cut bordet glappar i sidled och ligger flera tiondelar över resten av bordet (allt ifrån 7 tiondelar till 2 tiondelar) beroende på var man mäter.
Anhållet är omöjligt att få att låsa konsistent i exakt samma riktning. Mitt felade upp till +/- 0,5mm mätt mot bakkant klinga. Är man noga och pressar anhållet framåt före låsning kan man få ner felet till +/- 0.2mm.
Jag har inte XC, utan J-modellen och instämmer med Vectrex. Är dock inte mogen att byta till en _riktig_ såg, utan är snarare inne på att bygga någon form av sågbord med bättre spår primärt... upplever också att anhållet inte är 90° mot bordet utan lite mer... har dock inte undersökt saken supernoga. Är det någon som funderat på hur man kan förbättra XC och J-modellerna genom att placera dem i en möbel utan att byta själva bordet?
Jag är nöjd men visst finns det mycket att förbättra.vectrex skrev:Måste säga att jag är förvånad över att ni är så nöjda med era XC. Ska jag vara helt ärlig tycker jag det mest är skräp. Duger gott att slänga upp på arbetsplatsen för att klyva reglar med men att ha som finsnickeriverktyg är den komplett hopplös.
Att cross cut bordet glappar fattar jag inte att dom fixar till.
Men jag insåg att jag för tillfället inte har plats för nått större så för mig duger det
Klicka här för att svara