I vårt nybygge så kommer jag behöva kakla 2 badrum samt lägga klinker i hall, kök, tvättstuga och groventre.

Dvs det kommer bli en del plattor som ska läggas. Någon annan i hushållet har bestämt att det ska vara marmor 600x600 på väggarna i badrummet samt 600x600 alt 600x300 klinker i hall/kök. Tvättstuga ännu lite oklart på storlekar.

Totalt yta på klinkringen ca 40m2 och badrummen ca 15m2 golv + 35 m2 vägg.
Dessutom har vi snetak i ett vad badrummen så det kommer att en del kapande innan det är klart.

Då är ju bara frågan vad jag ska köpa mig för såg, I och med att det är marmor så går vanliga kakelkäckare bort antar jag ?

Då jag verkligen hatar att hålla på med meckiga verktyg så går 300 kr Julasågar bort direkt. Jag investerar hellre lite pengar och sen säljer jag sågen när jag är klar.

Har hittat en Norton Clipper Tr 201 vilken känns rätt vettig får mitt behov för ca 4000 kr.
http://www.luna.se/artikel/5285553/181570102/

Behoven som jag ser det är att kunna kapa 600mm plattor samt 45 graders gerning.

Jag har genom jobbet använt lite andra Norton Clipper-sågar och då har dom varit riktiga slitvargar vilket gör att jag känner mig relativt "trygg" med märket.

Är det någon som har någon åsikt om den sågen jag har valt ut. Finns det något annat som är bättre i ungefär samma prisklass.

Om en bättre (dyrare) såg har ett högre andrahandsvärde när jag är klar så kan jag helt klart tänka mig den istället. Dvs att min totalekonomi blir ungefär desamma.

Tacksam för era erfarenheter och input.

Sågen är ett bra val. Känner inte till märket men det är ett bra pris och ett bra val för att kapa.
Kapa långsamt annars vittrar de sönder eller spricker. Har du en platta så kan du testa a köpa en bra diamant klinga till en cirkelsåg a testa först, Såga långsamt där med.
Bra klinga hittar du hos dom riktiga kakel levrantörerna.

• Gilla
Rowah
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.