I nån fine woodworking video såg jag följande setup för gerade snitt. Först kapar man ämnena till samma längd och sen kör man stoppet på offcut-sidan. Vanligtvis en metod att undvika eftersom avkapade biten kan kila mot klingan. Nu är det ju lite annorlunda, avkapade biten är fri att röra sig i 45 graders riktning bort från klingan. Vad säger ni? Åsikter om tvingen som ev avkapet kan fastna på behövet ni inte lägga energi på, om jag skulle använda denna metoden skulle jag fästa stoppet på annat vis. Svartstreckade biten är alltså det som sågas bort.
(...jag vet det finns lösningar för att komma runt kilningsproblemet (om det nu klassas som kilning), typ ha en lös passbit mellan stopp och ämne som plockas bort när man sågar...)
(...jag vet det finns lösningar för att komma runt kilningsproblemet (om det nu klassas som kilning), typ ha en lös passbit mellan stopp och ämne som plockas bort när man sågar...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag förstår inte riktigt vitsen med den högra stoppen + tvingen. Är det för att säkra ett konsistent mått på alla delar som du ska såga upp? Om jag hade gjort det på min justersåg hade jag skippat den högra delen (inte relevant) och säkrat biten med tving och använt ändstoppet för att säkra måttet. Nu verkar din sågjigg vara aningens för kort för att kunna använda ändstopp. För övrigt lär du väl få göra en 45-gradare åt andra hållet med nästa bit på höger sida om jiggen och då kvarstår problemet att säkra en exakt längd mot den föregående biten. Eller kan du bara vända nästa bit upp och ner fortfarande på vänster sida?
Det är lite det som är problemet, utan justersåg är det svårt att få ett längdstopp långt bort på rätt sida på gerade snitt, därav denna workaround. Plankan på bilden är bara ett exempel, den skulle kunna vara betydligt längre och inte alls rymmas på kapsläden. ..Och ja, i artikeln (eller om det var video) vänder de mötande bit upp och ner.
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Skulle det inte gå att lägga en list mellan det vänstra anhållet och det som ska kapas och på så sätt får avkapet större spelrum att komma ifrån klingan (givet att den högra tvingen inte sitter i vägen som på bilden)?
Jag har ej provat denna setup. Men jag gissar lite
risken för kilning är rimligtvis mkt mindre än vid kapning, men bör väl ändå inte bortses ifrån. Tänker mig två lösningar:
1) dels den jag skulle börjat med: montera en snabbspännare på stoppen som håller fast spillet. Alltid bra m saker som ligger stilla.
2) flytta stödet t höger och lägg in en lös träbit emellan som tas bort när det du ska såga är fastspänt. Dammsuga runt stoppet lär du få göra mellan snitten oavsett metod, så det borde funkar tycker jag.
1) dels den jag skulle börjat med: montera en snabbspännare på stoppen som håller fast spillet. Alltid bra m saker som ligger stilla.
2) flytta stödet t höger och lägg in en lös träbit emellan som tas bort när det du ska såga är fastspänt. Dammsuga runt stoppet lär du få göra mellan snitten oavsett metod, så det borde funkar tycker jag.
Om du vänder tvingen på stoppklotsen och sätter den från andra hållet är den inte längre vägen för biten. Borde funka. 1 bit av tjugo kommer att skramla till mot klingan och får kasseras.
Själv sågar jag sånt där med jigg på formatbordet.
Det kan ha betydelse i vilken riktning man sågar. Är det triangeln man skall använda är det kanske bäst att såga som TS. Det blir ju med fibrerna vilket minskar risken för urslag.
Daniel@
För att slippa hålla på och ta bort spån från en stoppkloss mellan varje bit så kan man fasa den rejält på undersidan. På alla sidor så att det finns hål där spånet kan smita förbi utan att bygga upp högar.
Mvh Findus
Själv sågar jag sånt där med jigg på formatbordet.
Logga in
Skapa konto
Det kan ha betydelse i vilken riktning man sågar. Är det triangeln man skall använda är det kanske bäst att såga som TS. Det blir ju med fibrerna vilket minskar risken för urslag.
Daniel@
För att slippa hålla på och ta bort spån från en stoppkloss mellan varje bit så kan man fasa den rejält på undersidan. På alla sidor så att det finns hål där spånet kan smita förbi utan att bygga upp högar.
Mvh Findus
Grymma photoshopskillz
....men den lösningen kilar väl lika mycket som orginalet?...biten fri att röra sig 45 grader uppåt istället för neråt.
Hursomhelst, om snittet i mitt första inlägg är kilningsklassat har jag andra lösningar, typ passbit.
....men den lösningen kilar väl lika mycket som orginalet?...biten fri att röra sig 45 grader uppåt istället för neråt.
Hursomhelst, om snittet i mitt första inlägg är kilningsklassat har jag andra lösningar, typ passbit.
Under sågningen kommer väl den del som ska sågas bort pressas mot anhållet och jag skulle inte vara rädd att hålla ett fuktigt finger på den biten så den inte glider åt något håll.
På "originalet" tycker jag framförallt att den högra tvingen utgör en stor risk för att det ska gå galet,
På "originalet" tycker jag framförallt att den högra tvingen utgör en stor risk för att det ska gå galet,
Redigerat:
Ja det är ju en annan lösning men nu börjar ni spåra ur
Här är förresten bilden på FWWs orginalsetup http://www.finewoodworking.com/2016/09/29/tablesaw-sled-miters.
Här är förresten bilden på FWWs orginalsetup http://www.finewoodworking.com/2016/09/29/tablesaw-sled-miters.
Utan klyvkniv dom e roliga där på andra sidan vattnet.
Du har släde under båda bitarna så jag tror verkligen inte det är ett problem. Det skulle räcka med att bara sätta ett finger på den lösa biten om man är komfortabel vid det eller en bit tejp eller en snabbklämma du vet en sådan man skruvar fast som har en liten spak. Det som kan få den lilla biten att fara om kring är vinddraget från klingan. Och det är endast det som du ska övervinna. Klingans tänder går fria.
Hade det varit på en justersåg med ett fast stopp på högra sidan om klingan så skulle det vara en helt annan sak. Där blir biten som man sågar bort still och har från vinddraget lättare att fara omkring. Eller sugas fast i suvaskyddet
Du har släde under båda bitarna så jag tror verkligen inte det är ett problem. Det skulle räcka med att bara sätta ett finger på den lösa biten om man är komfortabel vid det eller en bit tejp eller en snabbklämma du vet en sådan man skruvar fast som har en liten spak. Det som kan få den lilla biten att fara om kring är vinddraget från klingan. Och det är endast det som du ska övervinna. Klingans tänder går fria.
Hade det varit på en justersåg med ett fast stopp på högra sidan om klingan så skulle det vara en helt annan sak. Där blir biten som man sågar bort still och har från vinddraget lättare att fara omkring. Eller sugas fast i suvaskyddet
Klicka här för att svara