2 234 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
hur ska jag förvara batterier ?
Tjena, hur bör jag förvara helt nya batterier till skruvdragare ? har redan 5 batterier som jag använder, men har 2 till som jag aldrig använt, ( inplastade ) hur ska jag förvara dessa bäst ?
Behöver de laddas inom nått/några år ? ( Ligger på stapel 1 av fyra, Milwaukee batterier ) eller kan jag kasta in de i ölkylen och glömma bort dom i "fem" år?
Behöver de laddas inom nått/några år ? ( Ligger på stapel 1 av fyra, Milwaukee batterier ) eller kan jag kasta in de i ölkylen och glömma bort dom i "fem" år?
Halvladdade och i kylen är bästa sättet var slutsatsen när jag kollade upp det för några år sedan, då gällande Li-jon-batterier. Där kan de ligga tills frun får för sig att rensa kylen och man får en jobbig argumentation på halsen.
Det skadar nog inte att ladda dem någon gång ibland förutom att de gärna förvaras kallt. Men jag skulle säga att det är en bra idé att inte förvara dem för länge. Fem år är en lång tid att förvara batterier. De kommer att ha långt ifrån full kapacitet efter den tiden.
Jag är inte alls säker på att det gäller moderna Li-batterier, men jag resonerade som du när jag efter ca 2 år fick ta ut batterierna ur kylen och låta dem snurra med de andra i laddningskarusellen. De var i alla fall inte sämre efter två år. Moderna batterier är verkligen fantastiskt bra. Skönt att slippa trasslet med NiCd och NiMH, även om de senare också har blivit riktigt bra för småförbrukare som ficklampor och mätinstrument.
Tack för svar 
Men då kanske jag ska ladda upp de till ca 50 %
Fabriksladdningen är ca 25%
Nej diskutionen man skulle ha, om man la in de i hushållskylen
Skulle jag inte vilja ha
Men då kanske jag ska ladda upp de till ca 50 %
Fabriksladdningen är ca 25%
Nej diskutionen man skulle ha, om man la in de i hushållskylen
Skulle jag inte vilja ha
Li har inte specellt hög självurladdning, men den finns. Jag hade laddat upp dem och lagt dem i verkstaden. Och om jag hade kommit ihåg det så hade jag petat in dem i laddaren en gång per år. Batterier brukar inte gilla att bli djupurladdade.
Klicka här för att svara