nikasp
Jag kör värme i garaget för att hålla RH gott och väl 70% (har väl 50-65 enligt min givare).

OBS att jag nu pratar Stockholm och söder om det. Det är stor skillnad mot Luleå där jag är uppväxt där ingenting rostade nånsin men även i Sundsvall åkte exet på förstörda kläder. De hade legat nedpackade i flyttkartonger i kallförråd från höst till vår.

F
Andy78 skrev:
Vart skulle smältvattnet komma ifrån på verktygen har du det så har du problem med stora mängder vatten i förvaringsutrymmet.
Det är inge problem med kylan att det är ouppvärmt dock ska det vara väl ventilerat så fukt kommer ut eller utrymmet helt tätt så så inget kommer in, inget halvdåligt.

Det är ingen fara med verktygen olja i lager osv sak klara det, vill du vara riktigt säker så kan du köra dom på låg fart någon minut innan du drar på, men det ska egentligen inte behövas.

En torr boll är bra att sätta in om man inte har värme, fanns också någon annat man kunde köpa på säck å hälla i en hink minns inte namnet.
Får du ett temperaturdropp så kondenserar fukten i luften på nån yta. Det kan vara på en bil ( jag är säker på att du nån gång har skrapat rutan). Det skulle kunna vara ett elektriskt verktyg i en liknande miljö. När det verktyget just exakt i en sån miljö startas så kommer det att smälta och under en kort stund finns det fukt som skulle kunna vara ett problem. En lite stund senare så är maskinen istället väldigt torr inuti pga värmeutveckling. Fundera nu på vad som händer om man nu tar detta varma verktyg och lägger det ifrån sig i ett par timmar med minus 12 på klicksilvret (ett tips, det blir undertryck i maskinen). Nu testars maskiner för just sånt här så det är inget större bekymmer men uppstart i minusgrader är inget man totalt skojar bort.

Jag förvarar verktyg och maskiner i ouppvärmda bodar utan problem.

Skall man göra egna torrbollar så duger det inte med vanligt koksalt. Däremot kalciumklorid fungerar. Det kan man köpa under namnet vägsalt. Sätt ett durkslag på en hink och lägg eventuellt ett tygstycke i durkslaget. Fyll duken med kalciumklorid. Fast jag har inte behövt några torrbollar för att hålla verktygen fria från rost.

N
pools skrev:
Är du verkligen ute och jobbar med maskinerna i minus 30???
Innan jag fick vita fingrar sjukan så var jag nog ute och jobbade med verktyg i - 20 om det behövdes.

Svärfar förvarde sina verktyg i ett kallt uthus i åtminstone 30 år utan några problem. Man måste bara låta dom gå en liten stund innan man använder dom så motorn blir varm så funkar det bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.