Sådärja, del 3 på vägen till att första gången fila en såg.

Började med filhållare och sågklämma och idag anlände skränktång och ett gäng minifilar.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-131#post-2654541

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-133#post-2658144

Skränktång och minifilar för sågfilning på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reparationsobjektet är en Veritas 14tpi rip dovetailsaw (rip har inget med att göra att jag gärna sett den död ett par gånger utanbetyder klyva på engelska). Sågen var knas från början, en tand var skadad och jag har alltid tyckt den var svår att starta snitten med.

Det mesta jag lärt mig om sågfilning är från en bok samt Paul Sellers eminenta instruktionsfilm

Så, först filade jag ner alla tänder så de blev lika låga som skadade tanden, bilden visar förhoppningsvis tändernas trubbiga/platta form efter filningen.

Trubbiga sågtänder på Veritas rip dovetailsaw, filhållare, skränktång och minifil på verkstadsbord.
Skapa konto

Närfråsta bild av en sågtand där filning har gjorts för att jämna ut en skadad tand, visande en trubbig och platt form.
Skapa konto

I med sågen i hållaren, filade 2 tag per varv och behövde sammanlagt 6 tag per tand (=3 vändor) för att få tänderna spetsiga. Förbannat små tänder och det gällde att inte tappa bort var man var. För att få sågen mer lättstartad följde jag Sellers råd och minskade tändernad angreppsvinkel de första cm. Övriga tänder följde jag de vinklar sågen redan hade.

Hållare med inspänd handsåg och fil redo för filning av tänder i verkstaden.
Skapa konto

Alla tänder spetsiga, slutfilat med andra ord.

Närbild av handsåg med nyligen filade tänder som visar en jämn och spetsig tandprofil.
Skapa konto

Efter sågning dags för skränkning, köpte en Somax skränktång med förstoringsglas vilket hade varit svårt att klara sig utan. Skränktången är inställbar för olika tpi, ett stift böjer tänderna mot ett anhåll. Varannan på ena hållet, varannan på andra, gick väldigt smidigt o snabbt.

Hand håller en skränktång för sågtänder och en bok om slipning i bakgrunden.
Skapa konto

Närbild på en hand som håller en Somax skränktång, använd för att justera tänder på en såg.
Skapa konto

Denna sågen ska ha väldigt liten skränkning, så efter tänderna var skränkta hamrade jag lite lätt på dom för att bocka tillbaka dom aningen. Avslutningsvis 2 drag med diamantbryne för att grada av sidorna på tänderna.

Hand som håller en handsåg fastklämd i en sågklämma medan hammaren förbereder skränkning, på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Handsåg med nyligen filade tänder vilar på en arbetsbänk, redo för mer finjustering i renoveringsprojektet.
Skapa konto

Slutligen testsågning och den sågade superbra och var betydligt mer lättstartad än tidigare. Det här var inte direkt avancerat och borde inte vara konstigare än att bryna ett hyvelstål....men iaf för mig har det fram till idag varit förenat med vodoo och häxkonster att fila en såg.

Handsåg i sågklämma ovanför en arbetsbänk i fokus på att fila tänder, med verktygstavla i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Willgott och 15 till
  • Laddar…
Det är som med det mesta när det gäller snickeri och verktyg. Det är inte så förbaskat komplicerat som många vill få en att tro.

Snyggt jobbat Ola

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Hur lång kvalitetstid fick du innan det var klart?

Tja, 30-40 min kanske inkl lite nybörjarosäkerhet. Jag fick dock fila ner rätt mycket för att få tänderna i våg med den skadade tanden. En vanlig skärpning räcker det nog med 2 fildrag per tand, tror man kan komma ner till 10min på hela proceduren isåfall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.