Henke203 Henke203 skrev:
Det är klart att det funkar att ladda batterier med laddare eller omvandlare för ändamålet. Men maskinerna är eller var klenare byggda i USA därav min undran hur det gick för dom som importerade dessa maskiner?
Jag har flera maskiner från USA och de är inget klenare på något sätt än europeiska motsvarigheter. Jag har köpt Festool, Makita, Hitatchi, Rigid osv och de funkar bra. Det gäller bara att läsa på ordentligt!

R Robert-san01 skrev:
50W orkar inte mycket. En Makita laddare ligger på ca 350W om jag minns rätt.

Jag har några 2500W omvandlare jag kör 110V maskiner på och det är ordentliga klumpar på typ 10kg/st.
Min farbror kör med en sån där transformator. Fast han använder den för att kora 230 volts verktyg på en 110 volts generator som han kom över billigt. Amerikanska armeens utskott efter invasionen i Tyskland.

Det fungerar men enligt pappa som är pensionerad elingenjör är det risk för varmgång om man belastar en lätt byggt motor hårt på 50 hertz när den är byggd för att gå på 60 hertz.
Modernare transformatorer har antagligen frekvensomvandlare inbyggd men då blir växelströmskurvan kantig och det ökar också risken för varmgång.

Behöver man verkligen en maskin som inte går att få i rätt utförande så är det ju bara att köra litet försiktigt på konverter så man inte bränner upp motorn......... men jag skulle inte köpa amerikamaskiner och köra på konverter om det inte är nödvändigt.

Är inte de flesta laddare och nätadaptrar gjorda för 100-240V, 50/60Hz nu för tiden?

useless useless skrev:
Är inte de flesta laddare och nätadaptrar gjorda för 100-240V, 50/60Hz nu för tiden?
Inte de flesta US modeller för skruvdragare mm. De gör dem 120V specifika för att göra det lite jobbigare med gråimport.

H heimlaga skrev:
Det fungerar men enligt pappa som är pensionerad elingenjör är det risk för varmgång om man belastar en lätt byggt motor hårt på 50 hertz när den är byggd för att gå på 60 hertz.
Modernare transformatorer har antagligen frekvensomvandlare inbyggd men då blir växelströmskurvan kantig och det ökar också risken för varmgång.
Vad för motorer talar han då om? Det stämmer absolut för asynkronmotorer. Men de flesta handverktyg har likströmsmotor av en typ som även kan gå på växelström. Och då finns inte problemet. Och att strömmen är kantig är inte heller ett problem. Handverktyg med reglerbar hastighet brukar ha en triacreglering. Och den ger ifrån sig långt ifrån sinusvåg. Men det stör inte likströmsmotorn. Visst finns det tillämpningar där en annan än avsedd frekvens ställer till problem inklusive varmgång. Men det gäller inte de flesta handverktyg. Och det gäller inga batteriverktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.