Hej, tänkte köpa en bordssåg modell billigare. Skulle gärna gå över 2000 kr, men det går inte just nu. Kap-/gersågen GICK AV så jag måste köpa en sån också, därav ansträngd budget... Kommer behöva klyva lite panelbrädor, så inget tyngre. Har kollat på tre olika märken från Clas Ohlson, Einhell och Meec. Men när jag kollar så kan jag inte låta bli att undra om det är samma såg i grunden?

Spontant siktar jag på Einhell, eftersom personalen på Torgnys Trä (Bolist) rekommenderade den. De har inte fått några klagomål på den under de två år de sålt den. Men å andra sidan har Clas Ohlson 5 års garanti på sin Cotech... Hur ska man tänka? Är det sak samma vilken av sågarna man köper och därmed är Clas Ohlsons med längre garanti att föredra därför?

Nån som har erfarenhet av nedanstående sågar?

https://www.clasohlson.com/se/Bordscirkelsåg-Cocraft-HT-10/41-2005

https://bolist.se/produkt/bordcirkelsag-tc-ts-2025-u-einhell/

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ionara-sagar/bordcirkelsagar/bordssag-249450/

Vad har du för sammanlagd budget?

Ska köpa Metabo kap-/gersåg med bänk för ca 3000:-. Så 1500-2000:- är max vad jag har för budget för bordssåg...

• Gilla
maglun
  • Laddar…
Jag är också i samma fundering. Jag vill inte lägga mer än 2000:- men vill ha en såg med rejält anhåll. Jag kollade tex på Meec-sågen för 1500:- men där är fästet till anhållet i plast och sviktar i änden. Jag ska använda den till att såga många identiska bitar till olika inbyggnadshyllor i huset. I vanliga fall sågar jag skivor med en helt fantastisk Festool TS55 med skenor, som jag fick tag på begagnad. Här kommer jag dock behöva såga väldigt många bitar som måste bli helt identiska. Utbudet på motsvarande bordssågar till bra pris är dock begränsat i Östergötland. Vilken bordscirkel bör jag satsa på?

P Pillard skrev:
Jag är också i samma fundering. Jag vill inte lägga mer än 2000:- men vill ha en såg med rejält anhåll. Jag kollade tex på Meec-sågen för 1500:- men där är fästet till anhållet i plast och sviktar i änden. Jag ska använda den till att såga många identiska bitar till olika inbyggnadshyllor i huset. I vanliga fall sågar jag skivor med en helt fantastisk Festool TS55 med skenor, som jag fick tag på begagnad. Här kommer jag dock behöva såga väldigt många bitar som måste bli helt identiska. Utbudet på motsvarande bordssågar till bra pris är dock begränsat i Östergötland. Vilken bordscirkel bör jag satsa på?
Gör nån form av jig/mall till sänksågen/skenorna istället. Väldigt mycket större chans att du får det exakt än med en bordssåg i 1500-2000kr-klassen.

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Gör nån form av jig/mall till sänksågen/skenorna istället. Väldigt mycket större chans att du får det exakt än med en bordssåg i 1500-2000kr-klassen.
Ok, hur mycket måste man upp innan man får lika bra snitt med en bordssåg? Skenorna är suveräna och snittet blir exakt där man lägger skenan men där infaller ju den mänskliga faktorn (jag) som måste lägga skenorna exakt ;)

Jag skulle säga en 6-10k nånting för att komma upp i rimlig/vettig nivå, egentligen nästan än mer om vi pratar nytt. Jag har själv en Bosch GTS 10 XC och den hade väl nog fungerat, eller t.ex. Dewalt DW 7491, som nog har bästa anhållet bland det portabla bordssågarna.

Du ska givetvis inte förlita dig på att du lägger skenorna rätt för hand. Rigga något med stoppblock, anhåll etc på en skiva/bord/arbetsbänk. Så du har något att lägga skenan mot, och något att skjuta det du ska kapa mot så att du får exakt samma hela tiden, då lär det vara inom 10-delen eller bättre i repeterbarhet skulle jag säga.

Kika på något klipp med TS55'an i kombination med MFT-bordet på youtube så ska du väl få lite idéer.

P Pillard skrev:
Ok, hur mycket måste man upp innan man får lika bra snitt med en bordssåg? Skenorna är suveräna och snittet blir exakt där man lägger skenan men där infaller ju den mänskliga faktorn (jag) som måste lägga skenorna exakt ;)
Du får antagligen bättre resultat om du monterar din sänksåg uppochner i en skiva och använder något rakt att tvinga fast som anhåll. Inte vidare smidigt, tar tid att justera men ger bättre precision än en billig bordssåg.

Denna lösning verkade extremt bra men jag hittar inte det där gångjärnsfästet nånstans. Någon som har sett nåt liknande?

Det finns ju även ett paralellanslag, FS-PA, som är ett tillbehör till Festools skenor. Detta kan användas med TS55 för att göra repetetiva snitt. Tyvärr så lär väl även det prismässigt landa en bit över budget. :(
Men det kanske kan vara värt att titta lite på hur det är konstruerat för att få ideer till hur du kan göra en egen jigg. Sök efter "Festool FS-PA" på nätet och YouTube så hittar du säkert några demo videos.

jac jac skrev:
Det finns ju även ett paralellanslag, FS-PA, som är ett tillbehör till Festools skenor. Detta kan användas med TS55 för att göra repetetiva snitt. Tyvärr så lär väl även det prismässigt landa en bit över budget. :(
Men det kanske kan vara värt att titta lite på hur det är konstruerat för att få ideer till hur du kan göra en egen jigg. Sök efter "Festool FS-PA" på nätet och YouTube så hittar du säkert några demo videos.
Fasen vad bra pryl! Det där är ju precis vad jag skulle behöva. Gillar ändå nånstans att anslagen är dyrare än tom halvvettiga bordscirklar :)

Om jag jämför att att såga upp 22mm MDF skivor till inbyggnadshyllor med skena, FS-PA och TS55 jämfört med t.ex. en DW745. Vilket lär ge bäst resultat? DW745 går ju att hitta begagnat ibland och kostar ju bara några tusenlappar mer än anslagen till Festtool...

Jag kan tyvärr inte svara på frågan om vilket som ger bäst resultat eftersom jag aldrig har använt FS-PA. Men om du söker på forumet så finns det endel skrivet om det så det borde dyka upp någon annan som kan kommentera.

Jag kan tänka mig är att det kanske är lite meckigt att ställa in anslagen rätt, på det viset är ju bordssågen betydligt snabbare. Men om det handlar om att såga hundra bitar i samma mått så kanske ställtiden är mindre viktig. Isåfall kanske det också går att få till en egen variant med fast mått. En bordssåg är ju också betydligt mer mångsidig tycker jag.

Själv så brukar jag (efter tips från @Daniel_N) mäta och sedan trycka ned ett "rakblad/mattknivsblad/brytknivsblad" i skivan vid rätt mått. Sedan är det bara att föra skenan mot knivbladet. För att få snittet vinkelrätt så använder jag en stor fotvinkel, 500 x 300 mm, för att rikta skenan mot kanten. (typ: https://shop.otdtools.se/product/fotvinkel-400-x-265-mm-din875-1-diesella).

MEN om jag redan har en kant som jag vet är vinkelrät som jag kan utgå från och om biten som ska sågas inte är för stor för att kunna hanteras i sågen så använder jag min GTS 10 bordssåg. En sak som talar för FS-PA (eller motsvarande hemmabygge) är platsen det tar att förvara den. Bordssågen tar ju trots allt upp endel plats och ska den vara smidig att använda så ska den helst inte stå undanstuvad någonstans.

jac jac skrev:
Jag kan tyvärr inte svara på frågan om vilket som ger bäst resultat eftersom jag aldrig har använt FS-PA. Men om du söker på forumet så finns det endel skrivet om det så det borde dyka upp någon annan som kan kommentera.

Jag kan tänka mig är att det kanske är lite meckigt att ställa in anslagen rätt, på det viset är ju bordssågen betydligt snabbare. Men om det handlar om att såga hundra bitar i samma mått så kanske ställtiden är mindre viktig. Isåfall kanske det också går att få till en egen variant med fast mått. En bordssåg är ju också betydligt mer mångsidig tycker jag.

Själv så brukar jag (efter tips från @Daniel_N) mäta och sedan trycka ned ett "rakblad/mattknivsblad/brytknivsblad" i skivan vid rätt mått. Sedan är det bara att föra skenan mot knivbladet. För att få snittet vinkelrätt så använder jag en stor fotvinkel, 500 x 300 mm, för att rikta skenan mot kanten. (typ: [länk]).

MEN om jag redan har en kant som jag vet är vinkelrät som jag kan utgå från och om biten som ska sågas inte är för stor för att kunna hanteras i sågen så använder jag min GTS 10 bordssåg. En sak som talar för FS-PA (eller motsvarande hemmabygge) är platsen det tar att förvara den. Bordssågen tar ju trots allt upp endel plats och ska den vara smidig att använda så ska den helst inte stå undanstuvad någonstans.
Ja allt jag sett av anslagen nu så verkar det ju smått perfekt för mina behov. Det enda problemet är att jag också kommer att behöva såga smygbitar till dörrkarmar och där hade ju en bordscirkel varit väldigt mycket smidigare. På sikt har jag dock betydligt större användning för FS-PA. Så frågan är om kanske förlängarna till FS-PA skulle kunna göra det möjligt att klyva även reglar osv. Att förlängarna gör det möjligt att såga ut smala remsor ur en skiva är ju givet men hur bra det blir när man försöker såga ut dem ur en regel är ju en annan grej. Förhoppningsvis kan man använda stödbitar.

Om du ska klyva massivt trä som reglar så behöver du även en riktig klyvklinga. 48-tänders originalklingan till TS55 ger oftast fantastiskt fina snitt, speciellt i skivmaterial men den går knappt att använda till klyvning (sågning längs med fibrerna). Festools Panther klinga, PW12, däremot lär vara helt fantastisk på detta:
https://www.toolab.se/produkt/Festool-Sagklinga-160mm-Tramaterial-Byggskivor--Mjuka-plaster

Hur väl FS-PA fungerar i detta sammanhang kan jag inte uttala mig om men jag vet att det är endel pyssel att palla upp sågskenan om den ska ligga stadigt på bitar som är smalare än själva skenan.

jac jac skrev:
Om du ska klyva massivt trä som reglar så behöver du även en riktig klyvklinga. 48-tänders originalklingan till TS55 ger oftast fantastiskt fina snitt, speciellt i skivmaterial men den går knappt att använda till klyvning (sågning längs med fibrerna). Festools Panther klinga, PW12, däremot lär vara helt fantastisk på detta:
[länk]

Hur väl FS-PA fungerar i detta sammanhang kan jag inte uttala mig om men jag vet att det är endel pyssel att palla upp sågskenan om den ska ligga stadigt på bitar som är smalare än själva skenan.
Kanske säkrast att påpeka här att det alltså handlar om att såga till utfyllnad mellan karm och foder. Hela paketet ska sen platsmålas, så precisionskraven är inte enorma. Eventuellt skulle jag kunna såga ut sådana bitar ur en spånskiva eller MDF t.ex. Men tunna reglar lär ju vara klart billigare per meter färdig bit antar jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.