P Pillard skrev:
Intressant! Frigolit blir ju klart mer hanterbart än en tjockare MDF/spån, som behövs för att få lite stadga. Hur blir det med ”spån” från frigoliten? Tar utsuget på sänksågen detta eller kommer jag ha frigolit längs med väggarna?
Köp XPS och inte EPS så är det inget problem. Dammsugaren tar det! XPS är lite tåligare rent allmänt också.

• Gilla
Pillard
  • Laddar…
jac jac skrev:
Har du tittat på Masses sågbord i tipstråden?

[länk]

Inte dumt alls, jag gjorde ett som jag främst använder till att dela skivor och liknande.

EDIT: fixade förhoppningsvis länken.
Sjukt smidigt, använder mitt ofta.
Plockade ner det igår för o kunna byta däck i garaget. (y)(y)

Tack för idén och ritningen än en gång @Masses :ok:

Sådär! FS-PA-VL testade. De funkar väl egentligen bra men en nackdel jag verkligen inte hade tänkt på är djupet. Jag föredrar att såga skivor liggandes på en större skiva för stöd men det är ju helt omöjligt med dessa. Bara FS-PA funkar ju så länge skivan är lite tjockare men ska man blanda in VL också blir det ju problem. Nu var skivan jag klöv längre än bredden på stödskivan men hur jag ska lösa det när jag ska kapa upp en 20-30cm bred skiva vet jag inte riktigt. Ni som använder olika sågbord, hur löser ni att VL-delen är mer än en decimeter djup? Låter ni den delen hänga ut över kanten på sågbordet? Då kommer ju den färdiga biten alltid ramla ner och riskerar skador

Problemet illustreras i det här klippet

Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
P Pillard skrev:
Sådär! FS-PA-VL testade. De funkar väl egentligen bra men en nackdel jag verkligen inte hade tänkt på är djupet. Jag föredrar att såga skivor liggandes på en större skiva för stöd men det är ju helt omöjligt med dessa. Bara FS-PA funkar ju så länge skivan är lite tjockare men ska man blanda in VL också blir det ju problem. Nu var skivan jag klöv längre än bredden på stödskivan men hur jag ska lösa det när jag ska kapa upp en 20-30cm bred skiva vet jag inte riktigt. Ni som använder olika sågbord, hur löser ni att VL-delen är mer än en decimeter djup? Låter ni den delen hänga ut över kanten på sågbordet? Då kommer ju den färdiga biten alltid ramla ner och riskerar skador

Problemet illustreras i det här klippet [media]
Jag använder bockar med en offerbräda längst upp, då finns utrymme för VL

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.