7 417 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Köpa häcksax el eller bensin?
Hej!
Jag har ett par Milwaukee M18 maskiner hemma, så jag tittade på en batteridriven Milwaukee häcksax. Den skulle gå lös på runt 2500 kr. Men jag får nästan en bensindriven Stihl HS 45 (2900 kr) för de pengarna.
Vad hade ni valt? Jag har ungefär en 50 meter häck runt huset. Eldriven med skarvsladd är lite irriterande.
Jag har ett par Milwaukee M18 maskiner hemma, så jag tittade på en batteridriven Milwaukee häcksax. Den skulle gå lös på runt 2500 kr. Men jag får nästan en bensindriven Stihl HS 45 (2900 kr) för de pengarna.
Vad hade ni valt? Jag har ungefär en 50 meter häck runt huset. Eldriven med skarvsladd är lite irriterande.
Allt beror på förutsättningarna.
Hur stark/uthållig är du?
Hur stor/hög är din häck?
Är det lättklippt, dvs inte massa tjafs runt omkring?
Jag har en eldriven stihl näst minst modellen, tycker den är kanon med tanke på vikten. Dock så är det ju lite krångligt med sladd, men jag har en relativt låg häck (1 meter) och det är gräsmatta/trottoar runt om. Jag fick låna en värsting bensindriven Stihl HS82 med 60cm svärd. Brutal maskin, har aldrig klippt så snabbt. Men jag var totalt slut efteråt. Trots att det tar dubbla tiden att klippa med min sladdrivna så föredrar jag nog att gå och mysa med den..
Hur stark/uthållig är du?
Hur stor/hög är din häck?
Är det lättklippt, dvs inte massa tjafs runt omkring?
Jag har en eldriven stihl näst minst modellen, tycker den är kanon med tanke på vikten. Dock så är det ju lite krångligt med sladd, men jag har en relativt låg häck (1 meter) och det är gräsmatta/trottoar runt om. Jag fick låna en värsting bensindriven Stihl HS82 med 60cm svärd. Brutal maskin, har aldrig klippt så snabbt. Men jag var totalt slut efteråt. Trots att det tar dubbla tiden att klippa med min sladdrivna så föredrar jag nog att gå och mysa med den..
Vi kör en Makita 18V batteridriven och med 30m ligusterhäck (150cm hög) har räcker 3Ah batteriet fint och 50m kanske också hade funkat (man kan ju ta ett större batteri annars).Mycket smidigare än med sladd som vi hade innan. Vi lånade även en Stihl besinare, men jag tycker det blev för tungt,
Min häck är över metern, gissningsvis 100cm. Den är väl relativt lättklippt, men det blir tungklippt om man väntar för länge och får kapa gröve grenar.
Ja jag klipper ju inte speciellt ofta.. Så det skulle ju gå med en el med sladd också, bra mycket billigare också.
Ja jag klipper ju inte speciellt ofta.. Så det skulle ju gå med en el med sladd också, bra mycket billigare också.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Välj den kraftigare, som tar grövre grenar
Det finns ,,nästan, inget mer irriterande än när saxen inte orkar klippa
Bensin eller batteri spelar inte så stor roll, om Du redan har en batterityp så håll Dig till den sorten, om 8-10 år finns det inte reservbatterier till en rimlig kostnad
Det finns ,,nästan, inget mer irriterande än när saxen inte orkar klippa
Bensin eller batteri spelar inte så stor roll, om Du redan har en batterityp så håll Dig till den sorten, om 8-10 år finns det inte reservbatterier till en rimlig kostnad
En häcksax med bensinmotor som du använder sällan tycker jag är att be om problem, små bensin som körs sällan har en tendens att becka ihop dessutom låter de väldigt mycket. De batteridrivna jag sett är för klena för att klara av att klippa min 80år gamla häck med hård ved. Har sett flera grannar sita nåt år för att sedan ge upp batteridrivet eller ha en häck som blir lite bredare för varje år då saxen inte orkar.
Jag har efter tre beggade billigare häcksaxar tillslut landat i en Stihl HSE 71 och har verkligen inte ångrat mig.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter...ksax/Elektrisk-häcksax/22065-1584/HSE-71.aspx
Att klippa med sladd är inte besvärligt eftersom den hela tiden är bakom dig när häcken klipps. Med 70cm svärd går det snabbt att klippa en häck som är 2 och även i delar 3 meter hög utan stege. En viktig sak att koll ar att den sax du köper har slirkoppling. Då kan kopplingen glida istället för att växelhuset går sönder. Dessutom så stannar knivarna så fort du släpper handtaget utan att eftergå.
Jag har efter tre beggade billigare häcksaxar tillslut landat i en Stihl HSE 71 och har verkligen inte ångrat mig.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter...ksax/Elektrisk-häcksax/22065-1584/HSE-71.aspx
Att klippa med sladd är inte besvärligt eftersom den hela tiden är bakom dig när häcken klipps. Med 70cm svärd går det snabbt att klippa en häck som är 2 och även i delar 3 meter hög utan stege. En viktig sak att koll ar att den sax du köper har slirkoppling. Då kan kopplingen glida istället för att växelhuset går sönder. Dessutom så stannar knivarna så fort du släpper handtaget utan att eftergå.
Jag har en HSE 61 lite kortare svärd på den men två mycket bra funktioner som Boschen saknar är vridbart handtag (använder det ofta) och dödmansgrepp även längs bak, bra om man vill nå lite extra långt.
Ergonomi är viktigt när man klipper häcken, framförallt så att man inte lockas att ta genvägar så säkerheten blir lidande.
Ergonomi är viktigt när man klipper häcken, framförallt så att man inte lockas att ta genvägar så säkerheten blir lidande.
Det var en gammal tråd det här, men jag hittar ingen nyare om ämnet.T toolman77 skrev:En häcksax med bensinmotor som du använder sällan tycker jag är att be om problem, små bensin som körs sällan har en tendens att becka ihop dessutom låter de väldigt mycket. De batteridrivna jag sett är för klena för att klara av att klippa min 80år gamla häck med hård ved. Har sett flera grannar sita nåt år för att sedan ge upp batteridrivet eller ha en häck som blir lite bredare för varje år då saxen inte orkar.
Jag har efter tre beggade billigare häcksaxar tillslut landat i en Stihl HSE 71 och har verkligen inte ångrat mig.
[länk]
Att klippa med sladd är inte besvärligt eftersom den hela tiden är bakom dig när häcken klipps. Med 70cm svärd går det snabbt att klippa en häck som är 2 och även i delar 3 meter hög utan stege. En viktig sak att koll ar att den sax du köper har slirkoppling. Då kan kopplingen glida istället för att växelhuset går sönder. Dessutom så stannar knivarna så fort du släpper handtaget utan att eftergå.
Jag tittar häcksaxar efter att växeln i GreenWorxen från Jula gav upp igår.
Det där med slirkoppling verkar ju bra...
Men har Stihl HSE 71 verkligen slirkoppling? Det står inget om det i texten på någon webbshop eller på Stihls sida.
På den större och dyrare HSE 81 står det att den har inbyggt överbelastningsskydd.
Som alternativ tittar jag på Bosch AHS 70-34. Den står det har slirbroms och den har en annan design på främre greppet än tidigare versioner, så nu kan man hålla mitt på. Men den saknar det bakre dödmansgreppet och det vridbara handtaget. Men jag vill ha en maskin som inte växeln går i om man kör i en för grov gren...
Alternativt tittar jag på Ryobi RHT6760RL, men den har kortare svärd och tandavstånd (60cm 30 mm) och är 5-600 billigare.
Jag har jobbat ner höjden på en thuja-häck som var eftersatt när vi tog över och fått ner den någon dm på några år. Men då börjar det vara lite grovt i toppen som jag kör i. Häcken är inte mer än ca 25ml lång och dryga 2m hög på insidan och drygt 3m på utsidan (slänt) och ca en meter bred ovanpå. I toppen är det nog kring en cm tjocka grenar och det fick GreenWorxen att storkna.
Det hade varit gott med lite längre svärd en det 55cm jag hade på den som gick sönder. Men jag velar om jag ska lägga kring 2kkr på en häcksax jag använder en gång om året, eller om jag ska försöka hitta nåt prisvärt till lägre pris. Det är ju många prylar man vill ha.
Ryobin står det att den har elektoniskt överbelastningsskydd som jag fattar det. Jag läste en rescension om en ännu mindre Ryobi som det skyddet blivit överkänsligt i efter någon timmes drift. Undras om det stämmer eller om det är ett vanligt problem. Tror ju Bauhaus, K-rauta m.fl vräker ut rätt många Ryobi-saxar på en säsong.
Antar att det var svar på mitt inlägg ovan.DennisCA skrev:
Men bensin väsnas mer, även om avgaserna är renare [edit] med alkylatsoppa [/edit] så är det inte 100% förbränt och därmed allehanda kolväten jag inte vill ha i mig och är ändå mer som kan krångla.
Den gamla funkade, även om den var i klenaste laget, så går jag upp en storlek och från lågbudget till märkesmaskin tror jag det kommer hålla längre och funka bättre till lägre kostnad och mindre krångel.
Jag har kortare avstånd till eluttag än häckens längd var jag än jobbar och jag kör en gång per år och jag har hittills aldrig irriterat mig på sladden, så jag ser ingen anledning att köpa en bensinare.
Min fråga gäller eldrivna och slirbromsar och överbelastningsskydd. Möjligen skulle jag ta det i egen tråd, men då denna ändå avhandlade både den maskin jag är mest intresserad av (Stihl HSE 71) och slirbromsar tänkte jag att de som har kunskap kanske även har en gammal bevakning på tråden
Gällande HSE 71 så hittade jag manualen till motsvarande grästrimmers SHE med samma nummer som häcksaxarna. Där står det att manualen kanske inte gäller apparaten om man har en äldre version, för att Stihl hela tiden uppdaterar sina maskiner. Kan det vara så att man numera snålar in på slirkoppling och överbelastningsskydd i HSE 71 och det bara finns i den större 81:an. Jag har mailat Stihl, men de har inte svarat och det går inte att ringa utan återförsäljarkod och ingen återförsäljare jag frågat och fått svar från än har nån aning. Det lutar åt en grön Bosch, för där står det att det finns slirbroms och Bosch kan man ringa till och få prata med trevliga människor som vet och kan, på svenska t o m. Alt en billigare Ryobi som kanske är mer rimlig prisklass för jobbet...om den håller....
Nån som vet mer om och har mer erfarenheter av nya Stihl HSE 71, Ryobi eller de nya gröna Bosch?
Klicka här för att svara