4 382 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Ny kap/gersåg och bord
Jag vill börja med att skriva att jag _har_ läst och sökt och funderat ett bra tag på frågorna, men skulle ändå vilja höra era åsikter.
Jag har mer eller mindre beslutat mig för att köpa Festools kapex 120, är det rätt uppfattat att de har släppt en ny version av denna sågen i år?
Vet någon isf vad som har blivit förändrat från föregående version?
Finns det något bra stativ/bord med anhåll som passar sågen? De två varianter som festool själva har verkade inte så bra tyckte jag. Men ni som har UG setet, hur upplever ni det?
Det kommer stå relativt stationärt nu under husbygget, när bygget sen är klart kommer jag förmodligen bygga mig ett eget bord med sågen infälld.
Mvh
Jag har mer eller mindre beslutat mig för att köpa Festools kapex 120, är det rätt uppfattat att de har släppt en ny version av denna sågen i år?
Finns det något bra stativ/bord med anhåll som passar sågen? De två varianter som festool själva har verkade inte så bra tyckte jag. Men ni som har UG setet, hur upplever ni det?
Det kommer stå relativt stationärt nu under husbygget, när bygget sen är klart kommer jag förmodligen bygga mig ett eget bord med sågen infälld.
Mvh
Kan inte uppgraderingarna från gamla kapex.X xLnT skrev:Jag vill börja med att skriva att jag _har_ läst och sökt och funderat ett bra tag på frågorna, men skulle ändå vilja höra era åsikter.
Mvh
Men ug vagnen är kalas, tillräckligt robust och förlängarna är jättebra med annhåll, de är dessutom väldigt bra om man har MFT-bordet.
Intressant, du tycker UG vagnen är tillräckligt robust, det var ju bra. Jag var lite rädd att den skulle vara ranglig. Då kanske det vore ett bra köp då. Det blir ju iofs gansa mycket dyrare än om man köper ett Metabo/Bosch/Dewalt stativ, om nu dessa passar till sågen.bulleribock skrev:
Jag räds inte att stå på sågbordet med 83kg kroppsvikt.X xLnT skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Du kan i princip ha vilket stativ som helst till kapex sågarna! Många har tex bosch GTA3800 stativet till sina kapexar.. även jag hade min kapex på ett Bosch stativ!
Det enda dom uppdaterat från föregående års kapex 88/120 är botten av sågen.. fått utdragbara bordstöd på varje sida samt flyttat vinkelmätaren till bak på sågen, det är det enda! Ja samt höjd priset då från 13 till 17k
men finns för betydligt billigare utomlands!
Det enda dom uppdaterat från föregående års kapex 88/120 är botten av sågen.. fått utdragbara bordstöd på varje sida samt flyttat vinkelmätaren till bak på sågen, det är det enda! Ja samt höjd priset då från 13 till 17k
Produkter som diskuteras: "vinkelmätaren"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
Jag kör också kapex 120 på bosch gta 3800. Jag tycker dock den blir klumpig att flytta runt så jag tänkte investera i en ug vagn framöver.
Dock har jag hittat ett himla fint komplement till kapexen som är lite klumpig och det är hkc med 420 skena. Körde i princip allt trä på utbyggnaden utom snickerierna med den. Tom panelen med fin klinga.
Dock har jag hittat ett himla fint komplement till kapexen som är lite klumpig och det är hkc med 420 skena. Körde i princip allt trä på utbyggnaden utom snickerierna med den. Tom panelen med fin klinga.
Går själv i banorna på att köpa en Metabo KGS 254 M samt ett KSU 401, totalt skulle det landa på 4690kr men funderar om det är värt mödan att beställa sågen från annan firma bara för garanti på 2år från dem också även om Metabo har egen garanti på 3år på produkterna oavsett varifrån jag köper.
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Bra kombo. Har den sågen, men ett Hitachi bord som tyvärr är lite reppligt dock med bra längd. KSU 401 känns miltal bättre o stabilare.8 Entersten skrev:Går själv i banorna på att köpa en Metabo KGS 254 M samt ett KSU 401, totalt skulle det landa på 4690kr men funderar om det är värt mödan att beställa sågen från annan firma bara för garanti på 2år från dem också även om Metabo har egen garanti på 3år på produkterna oavsett varifrån jag köper.
Vad tror ni?
Alltså vafasen!
Har nu börjat använda min metabo 254 men kapar jag en 0grad gör den snittet helt wobbligt typ. Den nedre främre delen är det som att klingan drar innåt/utåt och snittet blir inte rakt.
Skilljer ca 2mm och Sunne tydligt om jag lägger en vinkelhake över snittet.
Så jävla störigt!
Har nu börjat använda min metabo 254 men kapar jag en 0grad gör den snittet helt wobbligt typ. Den nedre främre delen är det som att klingan drar innåt/utåt och snittet blir inte rakt.
Skilljer ca 2mm och Sunne tydligt om jag lägger en vinkelhake över snittet.
Så jävla störigt!
Jag har själv inte jobbat med en sådan maskin men det borde finnas någon inställningsskruv på dom glidlagren du skjuter sågen framåt och tillbaka på?8 Entersten skrev:
min Dewalt 708 hade det problemet när jag köpte den begagnad så jag fick tajta till dom lite.
Om det inte är det som strular så kan du känna på klingan om den är glapp och om den är det så behövs nya lager där.
Är den helt ny så borde Metabo byta den på garanti?
Det kan vara så att det inte finns inställning på dessa billigare sågar men det borde finnas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden