Festool domino

336 läst  13 svar

1. T
    Medlem Nivå 7
    funderar jag på att köpa. Första projektet är att sätta ihop lite 12 mm mdf och det fick mig att tveka lite. Minsta djupet är 12 mm såg jag men det är eg inget problem den här gången. Men går det att centrera på 6mm så man kan fräsa mitt i skivan eller behöver man schimsa och hålla på då?

Eg hade jag velat fräsa grundare än 12 mm men just nu kommer inte ändbitarna vara synliga så det kvittar men däremot hade jag önskat att man kunde ställa in den på centrum åtminstone.

500 maskinen är den jag tänkt köpa. Ni som har en, synpunkter för att jobba med den på 12 mm mdf. Tänk lådbyggen etc.

2. jac
    Medlem · Nivå 13
    Ska du foga bitar med 12 mm tjocklek så använder du lämpligen 4 mm Domino. 4 mm fräsen är kortare än de större fräsarna så måttet på maskinens djupinställning stämmer inte längre med denna. Jag kommer inte ihåg måtten på rak arm men jag har satt relativt många 4 mm Domino i 12 mm material och det fungerar utmärkt.

3. T
    Medlem Nivå 7
    Okej

Och då kan man ställa hon höjden på anhållet så den träffar centrum också?

4. jac
    Medlem · Nivå 13
    Du kan ställa höjen på anhållet till 6 mm så hamnar du i mitten. Jag kan ivarjefall inte minnas att det var något problem med detta.

5. T
    Medlem Nivå 7
    Okej för vid en snabb titt på maskinerna är
    Minsta förinställda läget 16..

6. jac
    Medlem · Nivå 13
    Hmmm... jag har inte maskinen inom räckhåll här men jag hade för mig att minsta läget var 10 mm?

Om jag minns rätt så brukar jag använda minsta läget (dvs 10 mm om det nu stämmer, som då placerar anhållet 5 mm över centrum) och sedan lägga skaftet på en 1 mm borr mellan stoppet och anhållet, då landar anhållet 6 mm över centrum och man behöver inte försöka läsa av skalan vilket kan vara lite svårare eftersom pekaren är lite grov i mitt tycke.

7. Ola C
    Medlem · Nivå 20
    ...för att göra grundare urtag använder du dig givetvis av en Domistopper antingen i orginalvariant eller @badtastex förenklade kopia

8. T
    Medlem Nivå 7
    Toppen!!

9. Ola C
    Medlem · Nivå 20
    Ju fler som tycker det är en bra och användbar manick desto konstigare tycker jag det är att festool inte skickar med en i lådan. Skulle inte kosta dom många ören att ta fram en sån...fast samtidigt "erkänner" de ju då att maskinen saknar en del djuplägen:rolleyes:

10. T
    Medlem Nivå 7
    Jo så är det men det är ju en köar begränsning utan och enkelt åtgärdat som du skriver.

Hur är plattan då i förhållande till 12 mm. Måste man lägga något emellan för att centrera hålet på 6 mm?

11. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Jag kollade just på min. Minläget är 6 mm.

12. T
    Medlem Nivå 7
    Och det innebär centrum på tappen så att säga?

13. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Ja, precis.

14. T
    Medlem Nivå 7
    Toppen! Tack för hjälpen!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: