24 993 läst ·
20 svar
25k läst
20 svar
Bosch GTS 10 XC vs Dewalt DW745
Det kanske är en dum fråga, men om man bygger t.ex. en ”cross cut sled” (https://www.finewoodworking.com/2011/07/01/build-a-super-precise-tablesaw-crosscut-sled) så borde man väl kunna förlänga bordets annars relativt lilla kapacitet. Eller är det någonting som sätter stopp för det, annat än att den kanske vinglar lite om man gör den överdrivet stor?
Det är främst Dewalten jag tänker på.
Det är främst Dewalten jag tänker på.
Njae. Jag har byggt flera olika typer av slädar till min DW745, och visst kan du göra dem breda, men eftersom bordet är ganska kort också, får du väldigt liten yta att balansera släden på innan klingan går in. Det gör att du inte kan göra särskilt djupa slädar iaf.
Jag har ju haft min i ungefär 4 år nu, och är fortfarande extremt nöjd med den. Stora plywoodskivor etc måste jag såklart bryta ner mha cirkelsåg el. liknande innan jag lyfter upp dem på den relativt lilla dewalten, men det ser jag inte som ett problem egentligen.
Det enda jag har att klaga på är att jag tycker att anhållet kunde ha haft lite grövre gods / något som stagar upp inuti. Om du trycker hårt mot anhållet har det en tendens att böja på sig. Det sitter stenhårt fast i kugghjulen, men själva anhållet får en liten svank.
Jag har ju haft min i ungefär 4 år nu, och är fortfarande extremt nöjd med den. Stora plywoodskivor etc måste jag såklart bryta ner mha cirkelsåg el. liknande innan jag lyfter upp dem på den relativt lilla dewalten, men det ser jag inte som ett problem egentligen.
Det enda jag har att klaga på är att jag tycker att anhållet kunde ha haft lite grövre gods / något som stagar upp inuti. Om du trycker hårt mot anhållet har det en tendens att böja på sig. Det sitter stenhårt fast i kugghjulen, men själva anhållet får en liten svank.
Tack för svar.
Efter en massa tänkande blev det tillslut en dw745. Beijer har kampanj på den nu, 5.500 kr och utöver det fick jag en ”beställ innan midnatt och få 10 %” när jag skulle beställa den halv tolv på natten.
Anledningen till att jag valde den istället för andra beror mest på tre saker.
-Hyfsat bra pris för vad man får enligt recensionerna (om man låter bli att jämföra med vad de kostar i usa...)
-Anlägget var utan minsta tvekan stabilast av de sågar som jag klämt på.
-Den fanns att titta på i butik. Har blivit bränd ett par gånger när man köpt saker utan att få se dom först.
Jag har inte använt den ännu men jag ser bara 1,5 dåliga saker med den:
1 nackdel är att den inte kan ta emot dado-blad. Men om jag nu ska börja med sånt så får jag använda routern eller såga flera gånger med de vanliga bladen. Ska finnas någon ”box joint blade” som är ganska tjockt.
0,5 nackdel är att den är lite väl liten. Men tyvärr har jag inte jättemycket val med min miniverkstad.
Jag tänker att det första projektet ska bli en arbetsstation till den med hjul och utfällbara bord, vi får se hur det går.
Efter en massa tänkande blev det tillslut en dw745. Beijer har kampanj på den nu, 5.500 kr och utöver det fick jag en ”beställ innan midnatt och få 10 %” när jag skulle beställa den halv tolv på natten.
Anledningen till att jag valde den istället för andra beror mest på tre saker.
-Hyfsat bra pris för vad man får enligt recensionerna (om man låter bli att jämföra med vad de kostar i usa...)
-Anlägget var utan minsta tvekan stabilast av de sågar som jag klämt på.
-Den fanns att titta på i butik. Har blivit bränd ett par gånger när man köpt saker utan att få se dom först.
Jag har inte använt den ännu men jag ser bara 1,5 dåliga saker med den:
1 nackdel är att den inte kan ta emot dado-blad. Men om jag nu ska börja med sånt så får jag använda routern eller såga flera gånger med de vanliga bladen. Ska finnas någon ”box joint blade” som är ganska tjockt.
0,5 nackdel är att den är lite väl liten. Men tyvärr har jag inte jättemycket val med min miniverkstad.
Jag tänker att det första projektet ska bli en arbetsstation till den med hjul och utfällbara bord, vi får se hur det går.
Jag kommer bygga en rullbar sågbänk med utfällbara bord åt sidan istället för deras egna underrede från DeWalt (sågen kommer på Måndag) för en "outfeed table" kommer den kopplas mot arbetsbänken. Och när jag inte använder sågen så kommer den rullas in i hörnet.
Tänker göra något liknande, fast att det ska vara vikbara bord både på ena sidan och baktill. Har packat upp sågen idag och börjat planera lite smått men sambon har tyvärr fått för sig att man ska umgås under helgen. Tur att man har ett par lediga dagar nästa vecka.
Märkt att bladt som följde med bara hade 24 tänder så ikväll kommer jag beställa ett 60-blad. Svårt att veta vad man ska köpa. På Beijer där jag köpte sågen så rekommenderade de Dewalts egna blad. Förstås. Kostar ~1400 på Beijer och ~500 på amazon.de.
Märkt att bladt som följde med bara hade 24 tänder så ikväll kommer jag beställa ett 60-blad. Svårt att veta vad man ska köpa. På Beijer där jag köpte sågen så rekommenderade de Dewalts egna blad. Förstås. Kostar ~1400 på Beijer och ~500 på amazon.de.
Klicka här för att svara