För en ca 16 år sedan fick jag en 1/4 hylsnyckelsats från biltema. Det var deras serie i blåa lådor med 10 års garanti. Igår så gav spärrskaftet upp när jag skruvade isär traktorn. Det är ganska flitigt användt vi har skruvat allt mellan bilar, röjsågar, motorsågar och en hel del annat men nu var det slut.
Jag hoppas jag hittar ett nytt till samma pris och jag nöjer mig med biltemakvalitet.
Jag hoppas jag hittar ett nytt till samma pris och jag nöjer mig med biltemakvalitet.
Då är det väl bara att gratulera — allt är uppenbarligen inte skit.
Det enda jag har från Biltema som inte varit helt uselt (har slutat köpa där) är en uppsättning spärrnycklar. Men de är ganska "mjuka" och har märken i käftarna efter hårt sittande muttrar, hade jag mekat mer hade de säkert varit slut sedan länge. Betalar hellre lite mer för grejor som håller — bättre ur ett resursperspektiv också!
//Ronnie
Det enda jag har från Biltema som inte varit helt uselt (har slutat köpa där) är en uppsättning spärrnycklar. Men de är ganska "mjuka" och har märken i käftarna efter hårt sittande muttrar, hade jag mekat mer hade de säkert varit slut sedan länge. Betalar hellre lite mer för grejor som håller — bättre ur ett resursperspektiv också!
//Ronnie
Själv tycker jag att deras handverktyg av deras dyrare serier ofta är bra. Jag har även en serie blocknycklar därifrån i samma ålder och dom har inte något fel ännu. Svärfar köpte för ca 20 år sedan en serie krafthylsor därifrån som användts flitigt och dom fungerar också väldigt ännu även dom mest använda storlekarna.
Jag har också en del verktyg från Biltema inköpta för ca 20-25 år sedan. De håller god kvalitet. Det mesta jag köpt på senare tid, låt säga de senaste 5-7 åren, är antingen slängt eller returnerat. Undantaget ett gäng expansionsbeslag och länkhjul. De verkar hålla. Numera undviker jag Biltema in i det längsta.
Köper man deras verktyg med 10 års garanti så är dom absolut prisvärda.
Jag har deras hylsnyckelsatser från 1/4" till 3/4" och har hållit bra.
Använder även blocknycklar och lednycklar och är nöjd.
Jag har deras hylsnyckelsatser från 1/4" till 3/4" och har hållit bra.
Använder även blocknycklar och lednycklar och är nöjd.
Medlem
· Halland
· 4 614 inlägg
Har själv köpt handverktyg från Biltema sedan 80-talet och generellt sett funkar hylsor, nycklar och skruvmejslar bra men deras snickeriverktyg skall vi inte prata om, speciellt eggverktyg är skit. Andra saker som t ex verktyg för bilservice är blandat, man får titta från fall till fall. Maskinerna är ok om man ser till priset. Elprylarna är väl sisådär, jag tycker elmateriel är billigt generellt så jag föredrar bättre fabrikat men strömbrytare och uttag kan vara bra, kolla efter tillverkarens märke om det finns.
Precis lika som med Bacho då, tydligen. Dagens Bacho är skit.Pysslarn skrev:
Jag köper emellanåt verktyg ifrån Biltema. Jag tycker det i viss mån går att avgöra kvalitén genom att granska noggrant, men visst är det lite chansning.
Generellt har jag rätt bra betyg att ge. Men jag mekar inte nuförtiden så att jag nyttjar verktygen maximalt. En riktig bilverkstad har kanske krav så Biltema går bort totalt.
Vissa saker har jag blivit väldigt glatt överraskad av. Deras gula TIN-belagda HSS-borrar är av utomordentlig kvalitet, åtminstone för 1-2 år sedan, då jag köpte senast.
Jag kommer fortsätta med dessa till den ev dagen då BT byter leverantör och går ner i kvalitet.
Jag vågar däremot inte köpa t.ex. ett oljefilter märkt Biltema. Då jag inte har den minsta aning om detta uppfyller biltillverkarens krav på filterarea, mottryck, övertrycksventil m.m.
Använder Biltema(10års handverktyg) både på jobbet och privat. Misshandlas rejält men nästan aldrig något problem.
Ett ½"s draghandtag gick sönder för att jag hängde på det med ett tvåmeters rör. Och en insexhylsa gick av när det var 20 minusgrader. Inga konstigheter tycker jag!? Verktygen är allt från 20år till nyligen inköpta. Det som är intressant är att det har bara varit att hämta ut nytt trots avsaknaden av kvitto!?
Ett ½"s draghandtag gick sönder för att jag hängde på det med ett tvåmeters rör. Och en insexhylsa gick av när det var 20 minusgrader. Inga konstigheter tycker jag!? Verktygen är allt från 20år till nyligen inköpta. Det som är intressant är att det har bara varit att hämta ut nytt trots avsaknaden av kvitto!?
Mycket är bra på Biltema, jag har spärrskaft som jag haft i säkert 15 år och är välanvänt. En cementblandare som hela grannskapet brukar låna tuffar på som bara den och deras SDS borrar är också helt OK, t.ex.