Hej

Eftersom DW745 verkar vara en vanlig modell hos svenskarna hoppas jag att någon har en lösning på mitt problem.

Jag har precis köpt ovan nämnda bordssåg och såg fram emot att använda den lite ikväll, men istället märker jag att klyvkniven sitter lite snett gentemot sågbladet. Det är knappt märkbart men om man kollar med en rätskiva så är det tillräckligt för att den inte ska gå att använda.

På de tidigare generationerna av dw745 går det att ställa in klyvknivens lutning men det verkar inte vara möjligt på generation/typ 4 som jag har. Det står i alla fall ingenting om det i manualen och jag hittar ingen lösning när jag säker på google.

Är det någon som vet hur/om det går att lösa? Verkar ju smått korkat om de tagit bort en funktion som funnits, och behövts, på tidigare generationer.

Tack

Det är ju så att klyvkniven ska sitta lite snett för att tvinga isär bitarna man precis sågat, men det vet du kanske. Dock ska den ju inte sitta så snett så att den hindrar matningen av brädan.

/Ulf

O OverAndOut skrev:
Det är ju så att klyvkniven ska sitta lite snett för att tvinga isär bitarna man precis sågat, men det vet du kanske. Dock ska den ju inte sitta så snett så att den hindrar matningen av brädan.

/Ulf
Va? Nej detta stämmer inte.

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av just denna såg men en klyvkniv är normalt 0,2-0,4mm tjockare än stombredden på klingan och således 0,4-0,8mm smalare än klingans klvbredd.

Du borde kunna shimsa klyvkniven så den ligger i rätt plan.

V vectrex skrev:
Va? Nej detta stämmer inte.

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av just denna såg men en klyvkniv är normalt 0,2-0,4mm tjockare än stombredden på klingan och således 0,4-0,8mm smalare än klingans klvbredd.

Du borde kunna shimsa klyvkniven så den ligger i rätt plan.
Det stämmer nog. Jag tänkte fel. Har dock haft klyvkniv på en gammal såg som satt assymetriskt, med mer utstick till vänster än höger om klingans stomme. Men då var nog/kanske högersidan längs högersidan av klingan.

Detgår att justera klyvkniven med de små PH2 skruvarna som sitter kring muttern som låser klyvkniven

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.