5 257 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Betongblandaren snurrar åt fel håll
Dessa kallas ju ofta för startkondensator. Men behövs de inte under drift också?
För att få full effekt på motorn?
Det finns bipolära elektrolyter. Man kan koppla två polära för att få en bipolär om jag minns rätt.
För att få full effekt på motorn?
Det finns bipolära elektrolyter. Man kan koppla två polära för att få en bipolär om jag minns rätt.
Stämmer. Kondensatorn skapar en fasvridning som dels ser till att motorn går åt rätt håll sämt hjälper till med moment vid drift.Huddingebo skrev:
Det rätta namnet är start & drift-kondensator.
En startkondensator ska kopplas ur vid drift. Men det är nog en ovanlig konstruktion idag.
Min Elu bordssåg startar bra men börjar efter nån minut att hacka och låta konstigt från motorn.
Har dålig ork och går knappt att använda mer.
Kan det vara kondensatorn? Den ser hel ut.
Eller kan det vara lindningarna? Lagren har jag uteslutit.
Har dålig ork och går knappt att använda mer.
Kan det vara kondensatorn? Den ser hel ut.
Eller kan det vara lindningarna? Lagren har jag uteslutit.
Ja, kanske det.. Jag tror inte du kommer kunna se att den är trasig. Många lite bättre mumtimetrar kan mäta kondingar på upp till några uF. Så om du har en sån kan du mäta.Huddingebo skrev:
Lindningen tror jag inte är trasig. Då skulle inte motorn gå runt alls.
Rätt så ofta kallas de väl också bara "motorkondensator"? Vill minnas att det var så i tvättmaskinens reservdelslista.D dannan skrev:
Nu är kondensatorn bytt på betongblandaren och den går finfint igen - tack alla!
Väl värt de 50 kr den nya kostade på Tema Elektronik. Dock var den något mindre i diameter så fick fylla i och tejpa lite för att den skulle sitta bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden