Har införskaffat mig en plåtsax av lite grövre modell, har lite funderingar om hur tjock metall man ska kunna kapa i den.
Enda märkningen på pjäsen är 30/5, men vad syftar dessa siffror på? Max 5 mm tjock och 30 mm bred plåt? Eller är det bara modellen som hette så kanske.
Om man tar i och försöker klippa av tjockare järn än vad som går så kanske man skadar skären och det vill man ju inte.
Någon som har en klok idé om hur tjockt man vågar kapa? Två millimeter går ju bra att kapa iallafall. Men var går gränsen och riskerar man att ta sönder skären?
Enda märkningen på pjäsen är 30/5, men vad syftar dessa siffror på? Max 5 mm tjock och 30 mm bred plåt? Eller är det bara modellen som hette så kanske.
Om man tar i och försöker klippa av tjockare järn än vad som går så kanske man skadar skären och det vill man ju inte.
Någon som har en klok idé om hur tjockt man vågar kapa? Två millimeter går ju bra att kapa iallafall. Men var går gränsen och riskerar man att ta sönder skären?
Produkter som diskuteras: "Plåtsax"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
Klicka här för att svara

